Hoofdpijn

Meer dan 3,5 miljoen mensen in Nederland lijden aan hoofdpijnklachten. In sommige gevallen kunnen die bijzonder pijnlijk zijn. Hoofdpijnklachten kunnen onder verschillende soorten vallen en hebben verschillende oorzaken.  In sommige gevallen kan hoofdpijn dusdanig ernstig zijn dat het u stoort bij uw werk of dagelijkse bezigheden. Deze klachten komen voor in allerlei vormen en frequenties. Zo kunnen ze continu aanwezig zijn, in aanvallen, dagelijks, wekelijks of per maand.

Personen met ernstige hoofdpijnklachten doen er vaak te weinig mee, blijkt uit onderzoek. Wanneer uw hoofdpijnklachten niet met een eenvoudige pijnstiller over gaat, moet u deze klachten wel degelijk serieus nemen. Uw huisarts blijft in dit soort gevallen uw eerste aanspreekpunt, maar tijdens een intake bij ons in de praktijk kunnen wij ook voor u bepalen of er een dusdanige ernst achter zit. Indien nodig zullen wij u direct naar uw huisarts verwijzen.

Welke vormen van hoofdpijn zijn er zoal?

• Spanningshoofdpijn
    Vaak heeft spanningshoofdpijn te maken met een verhoogde spanning van de nekspieren en schouderspieren. Oorzaken kunnen langdurige spanning of stress zijn.
  • Cervicogene hoofdpijn
    Deze pijn aan het hoofd wordt veroorzaakt doordat er een blokkade in de nek zit. Dit kan uitstralende pijn naar het hoofd geven. Aan de achterkant of aan de zijkant van het hoofd zijn de meest voorkomende.
  • Migraine
    Een migraine aanval is te herkennen aan een bonzende en kloppende pijn aan een kant van uw hoofd. Het is niet te vergelijken met gewone hoofdpijn. In veel gevallen bent u overgevoelig voor fel licht en geluid. Een migraine aanval kan tot 72 uur duren.
  • Clusterhoofdpijn
    Clusterhoofdpijn is een zeer zeldzame vorm van hoofdpijn. De pijn treedt meestal aan een kant van het hoofd op, rond het oog. Clusterhoofdpijn komt in aanvallen. Deze aanvallen kunnen 15 minuten tot drie uur duren en kunnen vaker op een dag terugkeren.
  • Medicijnafhankelijke hoofdpijn
    Deze vorm van hoofdpijn komt vaak voor bij mensen die vaak medicijnen slikken tegen hoofdpijn. Wanneer u maandenlang regelmatig pijnstillers slikt, kan het zo zijn dat u deze steeds meer nodig gaat hebben. Uiteindelijk zult u juist hoofdpijn krijgen als u de pijnstillers even niet slikt.
  • Cafeine afhankelijke hoofdpijn
    Dit is een hoofdpijn die op de vrije dag ontstaat. Deze hoofdpijn komt voor bij die personen die gewend zijn om ‘s morgens vroeg al koffie te drinken. Voor dat het 8 uur is hebben deze mensen al 2 misschien zelfs 3 kopjes koffie op. Het lichaam raakt op die manier gewend aan de cafeïne.
  • Aangezichtspijn
    Meestal zit de pijn aan een kant van het gezicht en kunnen de pijnscheuten enkele seconden tot minuten duren. Soms komen de pijnscheuten een aantal keren per dag voor. Tussen de pijnscheuten ervaart u geen pijn.
  • Hormonale hoofdpijn
    Hormonale hoofdpijn komt vooral bij vrouwen voor, meestal in de periode rond of tijdens de menstruatie. Een op de tien vrouwen heeft hier voor of tijdens haar menstruatie last van

U heeft kunnen lezen dat er verschillende vormen van hoofdpijn zijn. Om uw klachten te kunnen behandelen is het voor ons erg belangrijk om de oorzaak van uw klachten te achterhalen. Het achterhalen van de oorzaak doen wij door het stellen van vragen. Hierbij kunt u denken aan wanneer heeft u hoofdpijn, hoe vaak en wat heeft u er zelf al aangedaan. Ook kijken we naar achterliggende oorzaken, zoals bijvoorbeeld stress en spanningen. Tevens zullen wij uw nek en schouders onderzoeken en op basis daarvan een behandelplan opstellen.