Nekklachten

Pijn, onvermogen in het bewegen van het hoofd, duizeligheid, verminderde concentratie en hoofdpijn kunnen allen oorzaken zijn van nekklachten. Maar ook pijn in bijv. de arm zijn soms te herleiden naar het nekgebied.

Een oorzaak die veel voorkomt is het te lang aanhouden van een bepaalde houding of het werken in een bepaalde houding welke zorgen voor belasting in het nekgebied. Wanneer de belasting groter is dan de belastbaarheid, kan dit leiden tot nekklachten. Tevens kunnen ook stress, ademhaling maar ook krachtinspanningen met bijv. de armen invloed hebben op de belasting.

Nekklachten kunnen zowel plotseling als geleidelijk ontstaan. Vaak heeft u bij pijn in de nek last van stijfheid of bewegingsbeperkingen welke variëren tussen stevige of zeurende pijnklachten bij het bewegen van de nek.

Bij nekpijn kan de pijn uitstralen naar uw rug, schouders, armen of het hoofd. In sommige gevallen kan nekpijn zelf zorgen voor spanningshoofdpijn.

Door het inventariseren van uw klachten en fysiek onderzoek is vaak te achterhalen wat de oorzaak van het ontstaan van de klachten is. De fysiotherapeut geeft naast de behandelingen ook advies hoe om te gaan met de klachten en oefeningen om het herstel te bevorderen en de pijn klachten te verlichten. Na het onderzoek zal de fysiotherapeut samen met u een persoonlijk behandelplan opstellen.