Enkelklachten / Voetklachten

Enkelklachten en voetklachten kunnen voor ernstige belemmering zorgen in uw mobiliteit. Voor veel mensen is lopen vanzelfsprekend, maar wanneer een wandeling extra moeite kost door een pijnlijke voet of enkel een behoorlijke opgave worden. 75% van de Nederlandse bevolking ervaart wel eens voet-en enkelklachten en is daarmee een veel voorkomende klacht bij ons in de prakijk.

Klachten aan de voet of enkel kunnen ontstaan door het verzwikken of verstuiken van uw enkel tijdens het wandelen of sporten. Een gescheurde enkelband of overbelasting van pezen zorgen dan voor de klachten.  Toch ontstaan voet of enkel klachten voornamelijk door een verkeerde beweging, overbelasting of wanneer u valt. Wanneer u regelmatig op hoge hakken loopt, vergroot u de kans op voet- en enkelklachten. De klachten kunnen ook het gevolg zijn van een medische aandoening zoals artrose of reuma.

Een stekende pijn en gevoeligheid bij het aanraken van de pijnlijke plek zijn uitingen van voet- en enkelklachten. Tevens kunnen er zwellingen ontstaan en is er roodheid zichtbaar. Bij deze klachten kunt u moeite hebben bij het bewegen van voet of enkel en voelen deze stijf aan.

Welke behandelingen bieden wij voor enkelklachten / voetklachten?

Wanneer uw klachten niet vanzelf verdwijnen kunnen fysiotherapeutische behandelingen een uitkomst bieden. Het doel van de behandelingen is het verminderen van de pijn en het vergroten van de bewegingsvrijheid. U stelt samen met de fysiotherapeut doelen op. Deze worden opgenomen in uw persoonlijke behandelplan om zo het herstel voorspoedig te laten verlopen.