fysio stijfheid, fysiotherapie stijfheid, fysiotherapeut stijfheid, fysio nekklachten, fysiotherapie nekklachten, fysiotherapeut nekklachten, fysio blessure, fysiotherapie blessure, fysiotherapeut blessure, stijfheid Goes, nekklachten goes, blessure goes, fysio goes, Fysiotherapie goes, fysiotherapeut goes

Last van een stijve nek? 5 tips om een stijve nek te voorkomen

Heb je ook wel eens last van een stijve nek? Een stijve nek kan pijnlijk zijn en jouw dagelijkse bezigheden flink verstoren. De grote boosdoener? We zitten veel meer achter de computer en kijken geregeld op onze telefoon. Kijk je ook veel op jouw telefoon? Dan moet je jouw nek op een ongebruikelijke wijze strekken. In dit artikel gaan wij in op de oorzaken van een stijve nek en wat je hiertegen kan doen.

Tips om een stijve nek te voorkomen

Je kan vaak al met een aantal kleine ergonomische aanpassingen in jouw levensstijl en werkplek een stijve nek voorkomen. Dit houdt in dat je jouw ‘slechte gewoontes’ (zoals een verkeerde houding) probeert te veranderen, om in de toekomst nekklachten te voorkomen. Daarnaast kan regelmatig bewegen ervoor zorgen dat jouw spieren sterker worden, zodat ze minder snel overbelast of geblesseerd raken. Lees onze vijf tips.

Tip 1: Zorg voor een ergonomische werkplek

Werk je elke dag achter een bureau? Dit kan een belangrijke oorzaak zijn van een stijve nek. Je kan een stijve nek op het werk voorkomen door:

  • Jouw stoel zo te plaatsen dat jouw voeten plat op de grond kunnen en je knieën iets lager dan jouw heupen staan.
  • Met een rechte rug en jouw armen horizontaal op het bureau te zitten.
  • Jouw computerscherm op ooghoogte te plaatsen.
  • Elk uur even op te staan om uit te rekken en te bewegen.

Tip 2: Kijk minder op jouw telefoon

Scroll je regelmatig op jouw telefoon? Dan worden jouw nekspieren aangespannen en constant belast. Als je jouw smartphone vaak moet gebruiken, probeer dan onderstaande tips uit om nekklachten te voorkomen:

  • Houd jouw telefoon op ooghoogte.
  • Houd jouw telefoon niet tegen jouw schouder en oor.
  • Gebruik oortjes of een koptelefoon.
  • Als je op jouw telefoon heeft gekeken, ontspan daarna jouw spieren.

Tip 3: Stretch regelmatig

Regelmatig stretchen is een geweldige manier om een stijve nek te voorkomen. Wij hebben hier al een artikel over geschreven dat je hier (link) vindt. Als je rekening houdt met de volgende tips, zal je merken dat je veel minder vaak stijf bent:

  • Rol jouw schouders heen en weer.
  • Knijp je schouderbladen meerdere malen samen.
  • Breng jouw oor langzaam aan beide kanten naar jouw schouder toe.
  • Beweeg je hoofd langzaam heen en weer van voor naar achter en van links naar rechts.

Tip 4: Denk aan jouw slaaphouding

Jouw slaaphouding kan ook jouw nek beïnvloeden. Als je op jouw zij of op jouw rug slaapt, wordt je nek het minste belast. Ben je een echte buikslaper? Dan belast je jouw nek voor een lange tijd. Dit kan pijn en stijfheid veroorzaken. Ook hier hebben wij een artikel over geschreven, welke je hier (link) vindt.

Tip 5: Doe regelmatig nekoefeningen

Oefeningen kunnen helpen om jouw nekspieren te versterken en om blessures te voorkomen. Tevens kunnen gerichte oefeningen helpen om jouw houding te verbeteren en om nekstijfheid te verlichten en te voorkomen. Het is tegelijkertijd een geweldige manier om stress te verminderen die de stijfheid in jouw nek kan veroorzaken.

Last van een stijve nek? Vanuit Fysiotherapie Goes-Zuid kunnen wij jou helpen!

Heb je  last van een stijve nek? Fysiotherapie Goes-Zuid is  hierin gespecialiseerd. Daarnaast kunnen wij je helpen met oefeningen, zoals je in tip 5 al kon lezen. Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op via onze contactpagina, 0113-220075 of info@fysiogoeszuid.nl en wij helpen je van jouw stijve nek af!