een slechte houding, rugklachten, rugpijn, werk, studie, fysiotherapeut, fysiotherapie, manueeltherapeut, manueletherapie, houdingsadvies, houdingstherapie, houdingscorrectie, werkhouding, ergotherapie, jongeren, telefoongebruik, mobiele telefoons,

Rugklachten bij jongeren… te wijten aan een slechte houding?

We kennen allemaal het huidige beeld op straat… Bijna iedereen kijkt naar beneden op zijn/ haar telefoon. En bij thuiswerken en studeren in deze tijd zitten we langdurig in dezelfde houding achter onze computer. Houdingen die niet zo goed voor ons zijn. Dit kan een oorzaak zijn van rugklachten. Maar hoe voorkom je nu rugklachten door een slechte houding? Je leest in deze blog onze tips. 

 

Slechte houding bij jongeren, waar komt dat door?

Wij zijn inmiddels allemaal gewend aan het gebruik van een mobiele telefoon, computer of tablet. We zijn het de afgelopen jaren ook veel intensiever gaan gebruiken. Maar wat voor invloed heeft dat op jouw lichaam? Wat we veel in onze praktijk tegenkomen zijn mensen (vooral veel jongeren) die dagelijks 8 uur achter de computer moeten werken voor school of werk. Helaas wordt er vaak tussen de lessen en het werken door niet veel bewogen en wordt op dat moment de mobiele telefoon opgepakt. Dat zorgt ervoor dat de rug en nek gedurende 8 uur in dezelfde houding wordt gezet. Op de korte termijn wordt er niet veel gemerkt van de slechte houding en kan de rug het nog opvangen, maar na een tijdje krijgen toch veel mensen last van rugklachten.

 

Wat is nu een slechte houding?

Wist je dat jouw hoofd ongeveer 7% van je hele lichaamsgewicht bevat? Als je continu een verkeerde lichaamshouding aanneemt tijdens je werk of bij het kijken op jouw telefoon, wordt er heel veel gevraagd van de spieren in jouw rug om je houding te compenseren. Als die compensatie er niet zou zijn, zou je omvallen. Wat is nu een slechte houding? Eigenlijk zou je, wanneer je in de spiegel kijkt, een rechte lijn naar beneden moeten kunnen trekken vanaf jouw kruin tot aan jouw hakken. Zo is jouw lichaam in balans. Zie je daarin ergens meer een holling of juist een bolling? Dan kan het zijn dat de spieren van dat lichaamsdeel harder moeten werken om te zorgen dat je simpelweg niet omvalt.

Wat kan je zelf doen?

 

  1. Check jouw houding in de spiegel. Je zou een lijn moeten zien van je hakken, knieën, heupen, schouders naar jouw oor. Nu sta je rechtop!
  2. Kom in beweging! Strek je af en toe even helemaal uit. Sta op en maak jouw hele lichaam lang, van jouw tenen tot aan het puntje van jouw vingers. Draai een paar rondjes met je schouders, draai rondjes met je hoofd en strek je rug even over de leuning van jouw stoel.
  3. Leg na maximaal 20 minuten je telefoon even weg. Dit is niet alleen bevorderlijk voor jouw houding, maar ook voor jouw ogen!
  4. Stel je bureau en stoel in op de juiste hoogte. Een aantal pijlers hierbij zijn: Zorg ervoor dat je voeten plat op de grond staan en jouw knieën in een hoek van 90 graden staan. Ga helemaal achter in je stoel zitten en leun tegen je stoel aan. Schuif nu je stoel aan je bureau zodat je met je armen kan steunen op jouw ellebogen zonder dat je jouw schouders op hoeft te trekken. Zet je scherm op een hoogte waarbij je bij recht vooruit kijken precies op de bovenrand van jouw scherm kijkt.

 

Heb je rugklachten door een slechte houding of wil je meer uitleg van een fysiotherapeut?

Dan kunnen onze fysiotherapeuten van Fysiotherapie Goes-Zuid jou helpen. Neem contact met ons op via 0113-220075 of info@fysiogoeszuid.nl.