fysiotherapie, fysio, fysiotherapeut, herfstdip, vitamine, bewegen, beweging, tips, herfst, nat, koud, herfstweer, herfstwandeling, hardlopen, duurloop, duursport, fietsen, zonlicht, naar buiten, buitenwereld, psychosomatiek, psychosomatische fysiotherapie, stress, burn-out, blues

Ontloop die herfstdip – blijf warm en fit met deze tips

Eind september is de herfst van start gegaan. Tijd om onszelf goed voor te bereiden op de aankomende koude, natte en korte dagen. Dé ingrediënten voor een herfstdip. Een fenomeen waar meer dan de helft van de Nederlanders last van heeft. Wil je een herfstdip ontlopen dan is actief blijven en bewegen heel belangrijk. In deze blog delen wij een aantal tips met jou om jouw herfstdip voor te zijn.

 

Wat is een herfstdip?

Zoals de naam al zegt kom je in een dip terecht in het herfstseizoen. De een is daar gevoeliger voor dan de ander. Het heeft te maken met onze biologische klok. Deze klok bevindt zich in onze hersenen en wordt beïnvloed door licht. Dit noemen we het dag-nachtritme waarbij ook het slaaphormoon melatonine een belangrijke rol speelt. Deze stof wordt aangemaakt zodra het donker wordt. Daglicht zet de productie van deze stof weer op stop. Hoe meer melatonine je aanmaakt, des te slaperiger jij je gaat voelen. Zodra het dus eerder donker wordt, dan wordt onze gemoedstoestand ook beïnvloed. Dit kan eventueel leiden tot stress, een slaapstoornis, futloosheid of weinig energie.

 

Tip 1. Zorg zo vroeg mogelijk voor (dag)licht

Daglicht speelt een belangrijke rol in onze gemoedstoestand en is van invloed op ons energieniveau. Je hebt het nodig om vrolijk en gezond te blijven. Wil je die herfstdip voorkomen? Zorg dan dat het licht is in je huis en als de zon schijnt probeer daar dan even 10 minuten per dag in te zitten. Via daglicht maken we namelijk hormonen en belangrijke vitamines aan. Blijf niet continu binnen zitten, ook al is het buiten koud. Frisse lucht zorgt voor een verbeterde weerstand. Dus trek ‘s morgens je gordijnen open, kleed je lekker warm aan en ga naar buiten.

 

Tip 2. Geniet van de buitenwereld

Nu we inmiddels weten dat daglicht goed is voor de gezondheid doet de buitenlucht ook wonderen. Werk je de hele dag op kantoor, maak dan tijdens de lunchpauze een kleine wandeling en ga op de fiets naar het werk. Dit zal wat moeizamer gaan in vergelijking met de zomer, maar met de juiste kleding is de herfst een prachtig seizoen om buiten van te genieten. Dus trek er op uit, ga lekker naar buiten en haal een frisse neus, zelfs als het nat en koud is. Dit verkleint de kans op een herfstdip.

Tip 3. Zorg voor een dag-nacht-ritme

Ritme is belangrijk voor iedereen. Heb je werk met onregelmatige tijden? Dan ga je je ook niet beter voelen op het moment dat je in het donker wakker wordt. Investeer daarom in een wake-up light. Dit creëert de illusie dat je met daglicht wakker wordt gemaakt. Zo kom je makkelijker uit je bed en het zorgt voor meer rust in je hoofd, waardoor je die negatieve gevoelens de baas blijft.

 

Tip 4. Blijf sporten

Inmiddels weten we dat naar buiten gaan goed is voor de gezondheid. Sporten geeft nog dat extra zetje om jou gezond te houden. Het geeft je een goed humeur en een energieboost! Door te sporten maak je endorfine aan. Dit zorgt voor een euforisch gevoel en maakt de wereld om je heen een stuk leuker! Een duursport als hardlopen is effectief voor de aanmaak van endorfine.

 

Tip 5: Extra vitamines

Naast beweging zijn vitamines ook belangrijke spelers in het voorkomen van een herfstdip. Zij hebben de kracht om jouw weerstand te ondersteunen. Een tekort aan Vitamine D wordt in verband gebracht met slaapproblemen, gewrichtspijnen, een lage weerstand en depressie. Een tekort aan vitamine D kan komen door het gebrek aan zonlicht. Een goede multivitamine en vitamines zoals C, B en D3 kunnen zorgen voor minder stress, een betere nachtrust en conditie. Laat je wel goed adviseren wat het beste bij je past.

 

Fysiotherapie bij een herfstdip

Tijdens een herfstdip kan het dagelijkse leven allemaal even teveel zijn en kan het voorkomen dat je niet genoeg slaap krijgt. Gespecialiseerde fysiotherapie kan hierbij helpen. Zo kan psychosomatische therapie/ontspanningstherapie helpen bij de aanpak van stress, slaapproblemen of hyperventilatie. Wil je aan de slag gaan met sporten of ben je juist geblesseerd geraakt tijdens het sporten in de buitenlucht? Dan kan (sport)fysiotherapie helpen om jou weer actief te krijgen.

 

Merk je dat je last hebt van de bovenstaande klachten of heb je hulp en begeleiding nodig bij het bewegen?

Dan staan wij voor je klaar! Door contact op te nemen met Fysiotherapie Goes-Zuid om een afspraak in te plannen heb je al de eerste stap gezet naar een gezondere toekomst. Je kan ook contact met ons opnemen door te bellen naar 0113-220075 of een mail te sturen naar info@fysiogoeszuid.nl.