gezond, gezondheid, gezonde leefstijl, leefstijl, gewoontes, begeleiding, eten, voeding, slaap, rust, ontspanning, roken, stoppen met roken, stress, spanning, beweging, bewegen, beweeg, beweegmogelijkheden, beweegrichtlijnen, gemoedstoestand

Wat is een gezonde leefstijl en hoe pas je het toe?

Als fysiotherapeuten moedigen wij onze patiënten altijd aan om in beweging te blijven. Het is gezond, het is goed voor de beweeglijkheid van het lichaam en het draagt ook bij aan je mentale welzijn. Maar gezonde voeding is net zo belangrijk om in je dagelijkse routine toe te passen. Ben je benieuwd hoe beweging en voeding samenhangen? We leggen het voor je uit.

Wat is een gezonde leefstijl?

Een gezonde leefstijl is een samenhang van meerdere factoren. Deze factoren zijn o.a.: beweging, voeding, niet roken, weinig stress en goede nachtrust. Een gezonde leefstijl draagt bij aan het voorkomen van bepaalde gezondheidsrisico’s. Door bewuste keuzes te maken met betrekking tot jouw leefstijl zal jij je beter in je vel voelen.

Hoe creëer ik een gezonde leefstijl voor mezelf?

Alle begin is moeilijk. Maar als je in kleine stappen een gezonde leefstijl opbouwt zul je het ook vol kunnen houden. Hieronder geven wij jou enkele tips die kunnen leiden tot die gezonde leefstijl.

Beweging

Beweeg dagelijks minimaal een uur. Dit hoeft niet per se te betekenen dat je moet zwoegen in de sportschool. Ook een wandeling, een fietstocht naar het werk en het schoonmaken van je huis valt onder beweging. Een uur beweging kan in eerste instantie veel lijken, maar als je het over de dag verspreid valt het best wel mee. Bijvoorbeeld: Een kwartier heen naar het werk fietsen, een kwartier wandelen in de pauze, een kwartier terug naar huis fietsen en ‘s avonds nog een kwartier bewegen. Easy toch?

 

Lees ook: Artikel beweegrichtlijnen 

Voeding

Elke beweging is gezond, zo simpel is het. Bij voeding ligt dit iets anders. Er is namelijk ook veel voeding dat niet bijdraagt aan een gezonde leefstijl. Bij veel voeding weten we wel wat gezond is en wat niet. Maar wat heeft een mens echt nodig? En misschien wel belangrijker, wat niet?

 

Wat wel:

  • 250 gram groente en 200 gram fruit
  • Volkorenproducten
  • Wekelijks peulvruchten
  • 3 eieren per week
  • Dagelijks een hand ongezouten noten
  • Enkele porties zuivel per dag
  • Een keer per week vis

 

Wat niet:

  • Toegevoegde suikers
  • Producten gemaakt van witte tarwebloem, zoals witbrood
  • Weinig rood of bewerkt vlees
  • Zoute producten, zoals chips
  • Alcohol

 

Twijfel je of iets wel of niet gezond is? Bekijk dan de website van het voedingscentrum!

Roken

Roken is slecht voor je gezondheid. Dat is geen verrassing meer. Het is de belangrijkste leefstijlfactor waardoor mensen ziek worden of overlijden. Nog meer dan naar aanleiding van te weinig beweging of ongezonde voeding. We kunnen echt alleen maar aanraden om te stoppen met roken. Ben je benieuwd naar de effecten van roken? Lees dan dit blogbericht:

 

Lees ook: Artikel roken

Stress

Een beetje spanning is vaak nuttig, maar wanneer je last hebt van veel of langdurige stress kan dit negatieve gevolgen hebben voor jouw gezondheid. Je kan ook last krijgen van bijkomende klachten zoals hoofdpijn, vermoeidheid, nek- of rugklachten, somberheid of slaapproblemen. Door stress gaan mensen vaak ook ongezonder leven. Dit draagt echter niet bij aan het herstel. Wat wel helpt? De bron van jouw stress proberen aan te pakken en daar verandering in te brengen. Zorg daarnaast ook voor meer ontspanning. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een boek te lezen, een wandeling te maken (dubbel gezond), luisteren naar muziek of laat je eens lekker masseren.

 

Lees ook: Artikel stress 7 tips

Slaap

Een volwassen mens heeft 7-9 uur slaap nodig. Lukt het jou om zonder onderbrekingen de nacht door te komen? Veel mensen lukt het namelijk niet. Dit gaat ten koste van de kwaliteit van jouw slaap. Dit komt vooral door stress of te veel piekeren. Doordat je vermoeid bent raak je gestrest, als je dat al niet was. Daardoor kom je minder in beweging en ga je ongezond eten. Zo is de cirkel weer rond.

Doorbreek vastgeroeste leefstijl gewoonten

Wil je graag verandering zien in jouw leefstijl? Dan is er maar één optie: Er voor gaan. Stap uit je gewoontes, ga voor verandering, ga voor die gezonde leefstijl. Je krijgt er een gezond lichaam en een goede gemoedstoestand voor terug. Dat is de moeite waard toch?

Begeleiding voor een gezonde leefstijl

Heb je hulp nodig om jouw gezonde leefstijl te onderhouden? Neem dan contact op met Fysiotherapie Goes-Zuid en bespreek de mogelijkheden. Je kan ons bereiken via 0113-220075, info@fysiogoeszuid.nl of ons contactformulier.