crossfit, crossfit upside down, crossfit zeeland, crossfit kamperland, crossfit goes, fysiotherapie goes, fysiotherapie, fysio goes, fysio zeeland, samenwerking, oefeningen, oefenzaal, krachtraining, conditie,

Interview Jean-Paul – CrossFit Upside Down

Wat begon met een afspraak bij vacuumtherapie, leidde tot een goede samenwerking tussen Rein-Jan Elenbaas en Jean-Paul Dogge. Jean-Paul is eigenaar van CrossFit Upside Down, gevestigd in Kamperland. CrossFit bestaat uit een drietal pijlers, namelijk: gewichtheffen, gymnastiek (eigen lichaamsgewicht) en cardio. Door deze pijlers te combineren en elke dag een variatie in oefeningen aan te bieden wordt je naar een enorm fit level getild.

 

De samenwerking tussen Goes-Zuid en CrossFit Upside Down

“Tijdens de vacuümtherapie behandeling bij Fysiotherapie Goes-Zuid is het onderwerp, dat ik eigenaar ben van een Crossfit box, vaak ter sprake gekomen. We hebben het er meer over gehad en Rein-Jan kennende zag hij hier meteen de voordelen van in om hier, samen met zijn fysiotherapiepraktijk, wat mee te doen.

 

Wat wij doen als samenwerking vind ik heel goed. Rein-Jan heeft veel patiënten met rug- of nekklachten. Deze rug- en nekklachten kunnen verschillende oorzaken hebben, zoals een kantoorbaan, verkeerd tillen, een verkeerde houding etc. Zij worden dan naar mij doorverwezen om bijvoorbeeld tijdens het tillen bewust een goede houding aan te nemen en om hun core sterker te maken (ademhaling tijdens het tillen)

 

Ook Rein-Jan komt zelf regelmatig bij ons sporten. Hij is best lang en had hierdoor vaak last van rugklachten. Hij heeft veel baat gehad bij de CrossFit lessen, waardoor zijn rugklachten zijn verminderd.

 

Patiënten met rugklachten worden door Rein-Jan naar mij doorverwezen. Maar ook als ik hoor van mijn leden dat ze last hebben van blessures, verwijs ik ze ook weer naar Rein-Jan.

“Door deze samenwerking zie je echt dat er minder blessures worden opgelopen”

 

Hoe beginnen we met het behandeltraject van klachten bij Crossfit Upside Down?

Rein-Jan behandelt vaak mensen met rugklachten en we doen samen de intake. Dit is echter niet altijd het geval.  Dan krijg ik informatie over de patiënt over wat zij wel en niet mogen doen. Vanuit de intake voeren we een aantal testen uit, waaronder het tillen van gewichten. Daarnaast kijken we naar de beweegbaarheid van de rug, de andere gewrichten en naar de daadwerkelijke klacht zelf.

 

Een schema wordt nog niet direct ingevoerd, omdat we deze willen afstellen naar de patiënt met zijn/haar klachten. Hierdoor is elk schema anders en gericht op de persoonlijke doelen. Gaandeweg kijken we welke oefeningen goed zijn voor de klachten en passen we deze zodanig aan gedurende het traject als dit nodig is. Naast het verhelpen van de klachten, worden ze tegelijkertijd ook super fit!

 

Techniek gaat boven gewicht bij CrossFit Upside Down

“Zoals ik al had aangegeven is het traject voor iedereen anders. De rugklachten kunnen in de flexibiliteit zitten of juist in de strekking. Hierbij moet er dus gekeken worden welke oefeningen passen bij de desbetreffende patiënt. Wel staat één ding in beide gevallen centraal; en dat is dat techniek boven gewicht staat. Zo zijn we in het begin vooral bezig om de juiste techniek aan te leren, zoals bijvoorbeeld het tillen. Hierbij gebruiken we eerst een licht gewicht en gaandeweg zal het gewicht toenemen. Dit doen wij altijd in overleg met onze patiënt. Zien we dat het te zwaar wordt en de techniek hieronder gaat lijden, dan gaan we weer een stapje terug.

 

Mensen pakken namelijk snel te zwaar gewicht, waardoor hun techniek hieronder gaat lijden. Hierdoor heb je een groter risico op blessures. Om deze reden alleen vinden wij blessure preventie heel belangrijk. Begin je dus te snel te zwaar te trainen? Dan heb je vaker de kans op een terugval. Dit willen wij juist voorkomen. Dit doen we door persoonlijke begeleiding tijdens groepslessen en een trainer die altijd aanwezig is in de zaal tijdens de vrije CrossFit. Daarnaast helpt iedereen elkaar en ben je samen bezig met het verleggen van je grenzen op een goede en verantwoorde manier.

 

Is CrossFit bij CrossFit Upside Down wat voor jou?

Zeker is het wat voor jou. Veel mensen zoeken CrossFit op via internet en worden vaak blootgesteld aan de CrossFit games (wereldkampioenschap Fitness). Hier zie je de meest brute oefeningen en dat kan je misschien afschrikken. Daarom is mijn tip ook om CrossFit te komen ervaren. Nu kan je niet weten of je CrossFit leuk vind na een proefles. Geef het dus voor een langere periode een kans. Na ongeveer drie of vier maanden kan je echt zeggen of je het leuk vindt of juist niet. Het gaat er natuurlijk om of je het leuk vind, maar om dat te weten moet je het dus een kans geven.