buiten sporten, fysio sporten fysiotherapie sporten, fysiotherapeut sporten, fysio wintersport, fysiotherapie wintersport, fysiotherapeut wintersport, fysio snowboarden, fysiotherapie snowboarden, fysiotherapeut snowboarden

Geen wintersport, wel buitensport

Vandaag, een jaar geleden, stond je wellicht bovenaan de piste in Duitsland, Zwitserland of Oostenrijk om lekker een weekje in de sneeuw te skiën of snowboarden. Nu is dat geen optie. Alleen bewegen blijft belangrijk. Daarom geven wij een aantal goede alternatieven om toch dat ski- en snowboard gevoel te krijgen en tegelijk lekker in beweging te blijven dankzij het buiten sporten.

Waarom is buiten sporten in de winter gezond?

Het aanzetten tot sporten in de winter is lastiger dan in de zomer. Laat staan buiten sporten in de kou. Toch kun je er extra veel baat van hebben om in de winter buiten te gaan sporten.

Buiten sporten geeft meer dan dat het kost.

Door het koude weer is het natuurlijk erg verleidelijk om lekker binnen bij de kachel te blijven en minder actief te zijn. Maar het zorgt ervoor dat je energielevel daalt, waardoor de motivatie om te gaan sporten nog minder wordt. Toch moet je even doorzetten! Want het geeft je meer dan dat het je kost. Door het sporten wordt het stofje endorfine in je hersenen aangemaakt. Dat stofje, ook wel gelukshormoon genoemd, geeft je meer energie en een goed gevoel.

Je verhoogt je weerstand met buiten sporten.

In de winter is de kans natuurlijk groter om een griepje op te lopen. Doordat je veel meer binnen zit, vermindert je weerstand. Als je dan die enkele keer naar buiten gaat, zal de kou direct effect op je lichaam hebben. Door buiten te sporten, bouw je deze weerstand op en geef je jouw weerstand een boost.

Je verbrandt meer calorieën als je buiten sport in de winter.

Een ander voordeel is dat je meer calorieën verbrandt in de winter. Doordat het kouder is, moet je lichaam harder werken om zich op te warmen. Dit zorgt ervoor dat je calorieën veel sneller verbrand worden.

TIP: Zorg voor een goede en lange warming-up, zodat al je spieren helemaal opgewarmd zijn. Zo voorkom je blessures. 

Wat zijn de alternatieven ?

Hardlopen, fietsen, skeeleren en wandelen zijn natuurlijk  goede manieren om buiten te sporten. Hierbij kun je zelf de afstand en intensiteit bepalen en je bent niet afhankelijk van anderen. Wel is het leuk om het met iemand samen te doen, zo verhoog je de motivatie om lekker naar buiten te gaan.

Mis je toch dat snowboarden? Een goed alternatief voor het snowboarden is  bijvoorbeeld longboarden. Met longboarden kun je lange afstanden afleggen en je maakt gelijkmatige bewegingen net zoals bij snowboarden. De sneeuw moet je er wel even bijdenken.

Heb je begeleiding nodig bij het (buiten) sporten? Fysiotherapie Goes-Zuid kan je hierbij helpen.

Bij Fysiotherapie Goes-Zuid kunnen wij jou helpen om verantwoord te gaan sporten. Wil je hier meer over weten? Neem dan gerust contact met ons op door te bellen naar 0113-220075, te mailen naar info@fysiogoeszuid.nl of vul ons contactformulier in.