Fysiotherapie bij hardloopblessures in Goes

Jaarlijks krijgt ongeveer 75% van de hardlopers te maken met een blessure. Dit is een behoorlijk aantal, maar er zijn ook veel verschillende soorten blessures. Hierdoor is de kans dat je er met een te maken krijgt groter.

De oorzaken van hardloopblessures
Omdat er veel verschillende blessures zijn, zijn er ook veel verschillende oorzaken. Vaak heb je te maken met een verkeerde houding die voor overbelasting zorgt. Ook kan het zijn dat je hardloopschoenen niet goed of verouderd zijn. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je in je enthousiasme een beetje te hard van stapel bent gelopen.

Welke hardloopblessures komen het meest voor?

Er zijn veel verschillende soorten hardloopblessures. De meest voorkomende hardloopblessures bevinden zich in de voeten en knieën. We noemen er 5:

• Achillespeesontsteking; De achillespees is de pees die van de kuitspier naar de hiel loopt. Als deze pees ontstoken is, is er sprake van een achillespeesontsteking. Behandeling bij een achillespeesontsteking is ontzettend belangrijk. Als je de klachten negeert is er kans op een chronische blessure.
  • Hielspoor; Bij hielspoor heb je last van een felle, scherpe pijn onder je voet ter hoogte van je hiel. Dit voel je als je staat of loopt. Hielspoor ontstaat meestal geleidelijk.
  • Shin splints; Bij shin splints heb je last van je scheenbeen. Het is een verzamelterm voor verschillende scheenbeen irritaties. Je kan het voorkomen door rustig te trainen en variatie in je trainingen toe te passen.
  • Jumpers knee; Een jumpers knee of springersknie is een blessure door overbelasting. Je kan de klachten herkennen aan pijn aan de onderkant van de knie, stijfheid/startpijn of zwelling van de kniepees.
  • Lopersknie; Bij een lopersknie heb je last van pijn aan de buitenkant van je knie. Deze pijn ontstaat tijdens of na het hardlopen. Bij een lopersknie is het belangrijk om gepast advies te krijgen om deze klachten in de toekomst te voorkomen.

Hoe pakken wij hardloopproblemen aan bij Fysiotherapie Goes-Zuid?

Uiteraard nemen wij de tijd bij de intake om eerst middels een gesprek goed te analyseren wat de klachten zijn, maar vooral ook hoe je actieve leven er uit ziet. Op deze manier zien we of er eventueel sprake is van over- of onderbelasting.

Wat is een hardloopanalyse bij Fysiotherapie Goes-Zuid?

Door middel van een lichamelijk onderzoek, onderzoeken we je van top tot teen. Soms kan een klacht in de nek veroorzaakt worden door een blokkade in de enkel, of andersom. Een totaalbeeld is dus belangrijk.

Vaak analyseren wij het looppatroon op de atletiekbaan van AV56, www.av56.nl.
Met deze kennis gaan we aan de slag met onze behandeling, adviezen en coaching teneinde jou zo snel mogelijk weer op de been / baan te hebben!

Fysiotherapie Goes-Zuid