Verzekering, verzekering fysiotherapie, verzekering fysio, verzekering fysiotherapeut, verzekering fysiotherapiepraktijk, verzekering, aanvullende verzekering, overstappen, 2022, zorgverzekeraar, zorgverzekering fysio, zorgverzekering fysiotherapie, zorgverzekering fysiotherapie 2022, zorgverzekering fysiotherapiepraktijk, zorgverzekering aanvullend fysiotherapie, zorgverzekering aanvullende fysio, zorgverzekeraar fysio, zorgverzekeraar fysiotherapie, zorgverzekeraar fysiotherapeut

Wat is de beste aanvullende zorgverzekering met fysiotherapie voor jou in 2022?

De polissen van de zorgverzekering zijn bekend gemaakt. Het is vanaf nu mogelijk om over te stappen. Wij adviseren je om hier goed naar te kijken. Het kan je veel geld schelen per maand. Ook wil je niet voor onverwachte verrassingen komen te staan. Polisvoorwaarden veranderen ook elk jaar. Als je dit jaar in jouw polis bijvoorbeeld nog 9 fysiotherapie behandelingen hebt, hoeft dat niet te betekenen dat dit komend jaar weer geldt. 

Het is zeker de moeite waard om je goed te verdiepen in de zorgverzekeringen,  want dat kan jou op jaarbasis veel geld schelen. Er zit tussen de goedkoopste en duurste basisverzekering al een verschil van ruim €45 per maand. Dit is meer dan €500 per jaar. Terwijl de dekking van het basispakket voor iedereen hetzelfde is, aangezien de inhoud hiervan door de overheid is vastgesteld.

Het is dus belangrijk dat je goed zicht hebt op de voorwaarden en vergoedingen, zodat je weet wat je kunt verwachten van de basisverzekering en/of aanvullende verzekering.

Een overzicht van alle zorgpremies 2022 vind je hier.

 

Fysiotherapie in de basisverzekering

Voor mensen met een aandoening die op de lijst met chronische aandoeningen van de overheid voorkomt, worden fysiotherapiebehandelingen vanaf de 21e behandeling uit de basisverzekering vergoed. De eerste 20 behandelingen per aandoening (dus niet per jaar!) betaal je dan zelf. Hoe hoog de vergoeding is, verschilt per zorgverzekeraar. Je kunt eventueel een aanvullende verzekering afsluiten om ook vergoeding voor de eerste 20 behandelingen te ontvangen.

Onderstaande behandelingen vallen onder de basisverzekering:

  • Behandeling bij tijdelijke klachten bij patiënten tot 18 jaar (9 behandelingen)
  • Behandeling bij een chronische aandoening bij patiënten tot 18 jaar
  • Behandeling bij een chronische indicatie bij patiënten van 18 jaar en ouder vanaf de 21e behandeling.
  • Behandeling bij etalagebenen (maximaal 37 behandelingen gedurende een jaar)
  • Bekkenfysiotherapie bij urineverlies
  • Behandeling bij artrose (maximaal 12 oefening therapieën op een jaar)
  • Behandeling bij COPD (verschilt per zorgverzekeraar)
  • Coronapatiënten die na hun besmetting ernstige klachten en beperkingen hebben overgehouden krijgen paramedische herstelzorg vergoed vanuit de basisverzekering, mits ze voldoen aan een aantal specifieke voorwaarden. Deze regeling geldt tot 1 augustus 2022.

 

Wanneer is een aanvullende verzekering fysiotherapie handig?

Of je een aanvullende zorgverzekering nodig hebt voor fysiotherapie hangt af van je huidige zorgbehoefte en het risico dat je loopt op een aandoening. Ben je gezond en doe je niet aan risicovolle sporten, dan heb je – wat fysiotherapie betreft – wellicht helemaal geen aanvullende verzekering nodig, of is het goedkoopste aanvullende pakket voldoende. Je bent dan beter af apart voor je fysiotherapiebehandelingen bij ons in de praktijk te betalen.

Als je een grotere kans op blessures hebt door de sport die je beoefent, is een aanvullende verzekering voor fysiotherapie het overwegen waard. En als je (vaker) last hebt van je rug of zwakke gewrichten hebt, kan het zeker verstandig zijn een iets duurdere aanvullende verzekering af te sluiten.

Vraag jezelf altijd af of je zelf voor fysiotherapie wilt betalen als er iets gebeurt, of dat je liever een (maandelijkse) premie hiervoor betaalt. In de meeste gevallen heb je een aanvullende verzekering nodig voor de vergoeding van fysiotherapie.

Belangrijk:

  • Het is tegenwoordig niet meer nodig om een verwijsbriefje van de huisarts te vragen om naar de fysiotherapeut te gaan en voor vergoeding in aanmerking te komen.
  • De vergoedingen hieronder zijn gebaseerd op fysiotherapeuten die een contract hebben gesloten met de zorgverzekeraar. Hier vallen wij onder.
  • Het eigen risico is niet van toepassing als je gebruikmaakt van een fysiotherapiebehandelingen vanuit je aanvullende verzekering.

 

Hoe kies je de zorgverzekering die het best bij jou past?

Gebruik de checklist op de website van de Consumentenbond: Zorgverzekering kiezen: waar let je op?

Kijk in je polis om te achterhalen voor welke vergoeding je in aanmerking komt. De meeste zorgverzekeraars vergoeden een maximum aantal behandelingen per jaar, bijvoorbeeld 9, 12, 18 of 27. Bepaal dus voor jezelf je zorgbehoefte. Sommige zorgverzekeraars rekenen niet in aantal behandelingen, maar vergoeden een maximumbedrag (bijvoorbeeld €250) per jaar.

Let op: de maximale vergoeding geldt voor alle therapieën samen. Dus als je maximaal 12 behandelingen per jaar vergoed krijgt, dan vallen daar alle behandelingen onder van de therapieën die de zorgverzekeraar tot ‘fysiotherapie’ rekent.

Verwacht je komend jaar weinig zorgkosten? Overweeg dan om je eigen risico vrijwillig te verhogen. In ruil voor het risico dat je loopt, betaal je minder premie. Je kunt kiezen voor een vrijwillig eigen risico van €100, €200, €300, €400 of €500. Dit bedrag betaal je bovenop het verplichte eigen risico van €385.

Je eigen risico vrijwillig verhogen is niet slim als je veel zorgkosten verwacht. Kies ook niet voor een hoger eigen risico als je het bedrag van je verplichte en vrijwillige eigen risico niet achter de hand hebt.

Soms vragen verzekeraars om een gezondheidsverklaring of medische verklaring. Ze mogen je op basis daarvan afwijzen. Controleer dit voordat je een polis afsluit.

 

We hebben de ruimste vergoedingen voor fysiotherapie (ten minste 36 behandelingen per jaar) voor je op een rijtje gezet:

Verzekeraar Pakket Dekking fysiotherapie Premie p/m (vanaf)
De Friesland Optimaal 36 behandelingen € 53,50
IZZ ZvdZ + Extra 3 52 behandelingen € 80,40
ONVZ Topfit 50 behandelingen € 64,87
PNOzorg Top 50 behandelingen € 64,87
Pro Life Extra Largepolis 36 behandelingen € 72,50
Stad Holland Extra Uitgebreide AV 36 behandelingen € 58,75
VvAA Top 50 behandelingen € 61,38
Zilveren Kruis Aanvullend 4 Sterren 36 behandelingen € 58,50

De gemiddelde premie van deze verzekeringen ligt in 2022 op 64,35 euro per maand.

 

Dit is de top 5 van zorgverzekeraars met de voordeligste verzekeringen met 6 behandelingen fysiotherapie en € 250 vergoeding (75%) bij de tandarts:

# Verzekeraar Naam polis Premie
1 ZieZo Selectief + Aanvullend 1 + Tand 1 € 128,25
2 FBTO Basis + Fysio + Tand € 250 € 129,85
3 Zorg en Zekerheid Zorg Gemak + AV Gemak € 130,60
4 CZdirect Basis + Aanvullend 1 + Tand 1 € 131,75
5 De Friesland Zelf Bewust + AV Opstap + AV Tand Opstap € 132,00

 

Top 5 meest voordelige aanvullende verzekeringen voor fysiotherapie bij 9 behandelingen

Verzekeraar Premie per maand
  1. De Friesland
€122, 20
  1. Ditzo
€124,45
  1. Unive
€124,90
  1. Pro Life
€125,05
  1. CZ Direct
€127,95

Let op: je hebt t/m 31 december 2021 de tijd om over te stappen van zorgverzekering / polis. Het is zeker de moeite waard om de verschillende polissen vanuit jouw situatie te vergelijken! Ga naar Zorgwijzer.nl om te berekenen welke polis voor jou in 2022 het meest interessant is.

 

rugpijn, rugklachten, fietsen, mountainbike, wielrennen, racefiets, bike fitting, fiets aanmeten, oefeningen, houding, rugpijn, rugklachten, fietsen, mountainbike, wielrennen, racefiets, bike fitting, fiets aanmeten, oefeningen, houding, rugpijn tijddens het fietsen, rug, fietsen, houding, fiets, fysiotherapie rug, fysio rug, fysiotherapeut rug, fysio fietsen, bikefitting, fysiotherapie fietsen, fysiotherapie rugpijnen

5 tips om rugpijn tijdens het fietsen te verminderen

Maak je wel eens een lange tocht met de fiets? Zit je met lekker weer uren op de fiets? En heb je dan wel eens pijn in de rug? Dan kan het zijn dat je in een verkeerde houding op de fiets zit. Dit kan voor meer problemen zorgen dan alleen rugklachten. Wij geven jou tips hoe je rugpijn tijdens het fietsen kunt verminderen.  

 

Hoe kan rugpijn tijdens het fietsen ontstaan?

Wanneer je langdurig in dezelfde houding zit kan dit rugklachten veroorzaken. Denk bijvoorbeeld aan jouw werkhouding, hobby’s waarbij je langdurig zit of lange tochten fietsen. Vooral bij racefietsen of mountainbikes komt dit veel voor. Deze fietsen zijn zo gebouwd dat je naar voren geleund zit, waardoor jouw rug vaak in een bolle houding staat. Wanneer je fietst moet je recht vooruitkijken, dus wordt de nek en rug continu aangespannen. Dit kan zorgen voor een verkramping in de bovenrug. Soms komt rugpijn tijdens het fietsen vanuit het zadel. Door een langdurige druk op de bil of op het stuitje kun je ook rugpijn ervaren. Dit kan vanuit de bil of het stuitje uitstralen naar de rug en soms ook naar de benen, waardoor het fietsen steeds zwaarder wordt.

 

Wat kun je zelf doen aan rugpijn tijdens het fietsen?

Het is vaak belangrijk om op tijd deze klachten te laten onderzoeken door een fysiotherapeut om verergering van de pijn of uitstraling te voorkomen. Zij kunnen door middel van vragen en onderzoek vaak snel de oorzaak van de klacht achterhalen en ervoor zorgen dat je weer snel de weg (of het fietspad) op kunt zonder problemen. Hieronder staan alvast 5 tips om rugpijn tijdens het fietsen te voorkomen.

 

  1. Laat een fietsmeting doen. In verschillende fietsenzaken worden fietsmetingen uitgevoerd, waarmee wordt gekeken naar jouw houding en of de fiets op de juiste hoogte is afgesteld.
  2. Neem vaker een pauze tijdens het fietsen. Geniet van de omgeving en stap even af, ga staan of loop een rondje. Zo wissel je van houding en zal de rug minder snel verkrampen.
  3. Bouw het fietsen rustig op. Ga de eerste keer geen lange tocht maken maar vergroot langzaam het aantal kilometers. Dit is niet alleen belangrijk voor de rug, ook andere delen van het lichaam kunnen hierdoor overbelast raken.
  4. Doe voor het fietsen een kleine warming-up. Vaak springen mensen vanaf hun bureaustoel direct op de fiets om de spanning van de dag eruit te fietsen. Hierdoor zijn de spieren koud en kunnen ze sneller overbelast raken.
  5. Zorg voor een sterke core. Door het trainen van de buikspieren zal het langer in één houding zitten minder belastend worden voor je rug. Hier heb je niet alleen tijdens het fietsen profijt van, dit kan ook tijdens werk of andere sporten helpen.

 

Werken deze tips voor jou niet of wil je een meer uitgebreid advies?

Neem dan contact op met Fysiotherapie Goes-Zuid via info@fysiogoeszuid.nl of 0113-220075 voor meer informatie over rugpijn tijdens het fietsen.

fysiotherapie, fysio, fysiotherapeut, herfstdip, vitamine, bewegen, beweging, tips, herfst, nat, koud, herfstweer, herfstwandeling, hardlopen, duurloop, duursport, fietsen, zonlicht, naar buiten, buitenwereld, psychosomatiek, psychosomatische fysiotherapie, stress, burn-out, blues

Ontloop die herfstdip – blijf warm en fit met deze tips

Eind september is de herfst van start gegaan. Tijd om onszelf goed voor te bereiden op de aankomende koude, natte en korte dagen. Dé ingrediënten voor een herfstdip. Een fenomeen waar meer dan de helft van de Nederlanders last van heeft. Wil je een herfstdip ontlopen dan is actief blijven en bewegen heel belangrijk. In deze blog delen wij een aantal tips met jou om jouw herfstdip voor te zijn.

 

Wat is een herfstdip?

Zoals de naam al zegt kom je in een dip terecht in het herfstseizoen. De een is daar gevoeliger voor dan de ander. Het heeft te maken met onze biologische klok. Deze klok bevindt zich in onze hersenen en wordt beïnvloed door licht. Dit noemen we het dag-nachtritme waarbij ook het slaaphormoon melatonine een belangrijke rol speelt. Deze stof wordt aangemaakt zodra het donker wordt. Daglicht zet de productie van deze stof weer op stop. Hoe meer melatonine je aanmaakt, des te slaperiger jij je gaat voelen. Zodra het dus eerder donker wordt, dan wordt onze gemoedstoestand ook beïnvloed. Dit kan eventueel leiden tot stress, een slaapstoornis, futloosheid of weinig energie.

 

Tip 1. Zorg zo vroeg mogelijk voor (dag)licht

Daglicht speelt een belangrijke rol in onze gemoedstoestand en is van invloed op ons energieniveau. Je hebt het nodig om vrolijk en gezond te blijven. Wil je die herfstdip voorkomen? Zorg dan dat het licht is in je huis en als de zon schijnt probeer daar dan even 10 minuten per dag in te zitten. Via daglicht maken we namelijk hormonen en belangrijke vitamines aan. Blijf niet continu binnen zitten, ook al is het buiten koud. Frisse lucht zorgt voor een verbeterde weerstand. Dus trek ‘s morgens je gordijnen open, kleed je lekker warm aan en ga naar buiten.

 

Tip 2. Geniet van de buitenwereld

Nu we inmiddels weten dat daglicht goed is voor de gezondheid doet de buitenlucht ook wonderen. Werk je de hele dag op kantoor, maak dan tijdens de lunchpauze een kleine wandeling en ga op de fiets naar het werk. Dit zal wat moeizamer gaan in vergelijking met de zomer, maar met de juiste kleding is de herfst een prachtig seizoen om buiten van te genieten. Dus trek er op uit, ga lekker naar buiten en haal een frisse neus, zelfs als het nat en koud is. Dit verkleint de kans op een herfstdip.

Tip 3. Zorg voor een dag-nacht-ritme

Ritme is belangrijk voor iedereen. Heb je werk met onregelmatige tijden? Dan ga je je ook niet beter voelen op het moment dat je in het donker wakker wordt. Investeer daarom in een wake-up light. Dit creëert de illusie dat je met daglicht wakker wordt gemaakt. Zo kom je makkelijker uit je bed en het zorgt voor meer rust in je hoofd, waardoor je die negatieve gevoelens de baas blijft.

 

Tip 4. Blijf sporten

Inmiddels weten we dat naar buiten gaan goed is voor de gezondheid. Sporten geeft nog dat extra zetje om jou gezond te houden. Het geeft je een goed humeur en een energieboost! Door te sporten maak je endorfine aan. Dit zorgt voor een euforisch gevoel en maakt de wereld om je heen een stuk leuker! Een duursport als hardlopen is effectief voor de aanmaak van endorfine.

 

Tip 5: Extra vitamines

Naast beweging zijn vitamines ook belangrijke spelers in het voorkomen van een herfstdip. Zij hebben de kracht om jouw weerstand te ondersteunen. Een tekort aan Vitamine D wordt in verband gebracht met slaapproblemen, gewrichtspijnen, een lage weerstand en depressie. Een tekort aan vitamine D kan komen door het gebrek aan zonlicht. Een goede multivitamine en vitamines zoals C, B en D3 kunnen zorgen voor minder stress, een betere nachtrust en conditie. Laat je wel goed adviseren wat het beste bij je past.

 

Fysiotherapie bij een herfstdip

Tijdens een herfstdip kan het dagelijkse leven allemaal even teveel zijn en kan het voorkomen dat je niet genoeg slaap krijgt. Gespecialiseerde fysiotherapie kan hierbij helpen. Zo kan psychosomatische therapie/ontspanningstherapie helpen bij de aanpak van stress, slaapproblemen of hyperventilatie. Wil je aan de slag gaan met sporten of ben je juist geblesseerd geraakt tijdens het sporten in de buitenlucht? Dan kan (sport)fysiotherapie helpen om jou weer actief te krijgen.

 

Merk je dat je last hebt van de bovenstaande klachten of heb je hulp en begeleiding nodig bij het bewegen?

Dan staan wij voor je klaar! Door contact op te nemen met Fysiotherapie Goes-Zuid om een afspraak in te plannen heb je al de eerste stap gezet naar een gezondere toekomst. Je kan ook contact met ons opnemen door te bellen naar 0113-220075 of een mail te sturen naar info@fysiogoeszuid.nl.

Henk zijn ervaring met Krullaards Perfect Reset bij Rein-Jan Elenbaas in Breda

“Op 15 jarige leeftijd heb ik een ernstig ongeluk gehad waarbij ik een complete heup- en bekkenfractuur heb opgelopen. Gezien mijn jonge leeftijd en de toenmalige stand van de operatietechniek was het niet verstandig een nieuwe heup te plaatsen en is de heup zo goed mogelijk gerepareerd. In de jaren erna ben ik ongeveer 14 keer geopereerd tot het niet anders kon en de heup vervangen moest worden. Ik was toen inmiddels 35 jaar oud. Met een vernieuwde techniek is een heup geplaatst en sindsdien heeft deze heup een beperkte beweging maar geen pijn.

 

‘‘Mijn wereld werd steeds kleiner”

Doordat de heup niet goed functioneerde is mijn rug en nek jarenlang verkeerd en overbelast gebruikt. Dit heeft tot gevolg gehad dat ik steeds beperkter werd in mijn mogelijkheden; tennis enkelspel werd dubbelspel tot het uiteindelijk helemaal niet meer ging. Golfen was de volgende stap maar na een aantal jaren niet meer dan 9 holes, vakanties werden een probleem, niet zonder pijn lopen, zitten, achterom kijken alles werd beperkt. Werken werd een probleem. Scans wezen uit dat het slijtage in de rugwervels was en dat hier niets aan te doen was, proberen te ontlasten en rustig aan doen. Mijn wereld werd steeds kleiner.

 

Kennismaking met Rein-Jan Elenbaas en KPR

Na een vakantie op 53 jarige leeftijd zei mijn vrouw ga iets proberen, zoek iemand die wel iets voor je kan doen er moet toch wel iets zijn wat je kan helpen. Het eerste wat ik op internet tegenkwam was een Krullaards Perfect Reset (KPR) kliniek in Breda terecht. Deze kliniek is erkend Rug Expertise Centrum, dat vestigingen door heel Nederland heeft. Lekker dichtbij, afspraak gemaakt met de gedachte het kan geen kwaad dus laten we het maar proberen. Tijdens dit bezoek maakte ik kennis met Rein-Jan Elenbaas, ik vertelde mijn verhaal en Rein-Jan zei: ‘die wervelkolom van jou is een zooitje, die staat in een S-vorm die moeten we rechtzetten, bestel even zolen op onze website en kom dan volgende week terug en dan gaan we die wervelkolom even rechtzetten’ (ik dacht die man is gek), maar ik heb bij thuiskomst direct de zolen besteld en een nieuwe afspraak gemaakt.

 

KPR behandeling in Breda 

Helaas kwamen de zolen niet op tijd binnen voor de afspraak dus die had ik niet kunnen gebruiken, de behandeling begon met het opnieuw meten (10 graden scheefstand) van het bekken. Na wat duw en trekwerk op de behandelbank met zolen in de schoenen opnieuw gemeten en volgens Rein-Jan was de scheefstand al minder. Vervolgens naar de machine van Krullaards, gewichtsverdeling gemeten op de eerste schijf, vervolgens naar de tweede trillende en piepende schijf waarop een paar kleine kniebuigingen gemaakt moesten worden. Na een paar minuten van de machine af, schoenen met zolen aan, lopen en meten, resultaat : geen scheefstand…!!!

 

Met de mededeling dat ik veel moest lopen met de zolen in de schoenen en 4 weken later terug moest komen voor een vervolgbehandeling naar huis gegaan. Thuis gelijk op internet gezocht wat de machine van Krullaards nu eigenlijk precies deed, maar dit niet gevonden. De volgende dag een lange wandeling met de hond gemaakt, een uur gelopen zonder problemen, volgende dag 18 holes gegolfd, zonder problemen, 4 dagen naar Berlijn gegaan, alles te voet gedaan, geen problemen. Ik had weer volop energie en geen rugklachten, nek bleef nog een beetje vervelen, vooral ’s morgens. Dus ’s nachts heel goed gaan letten op houding en ander kussen gebruikt.

 

“Ik heb het gevoel dat ik de hele wereld aankan”

Na de eerste behandeling heb ik een nieuw leven gekregen, vol energie en met veel minder pijn, ben veel minder snel moe, ben een stuk vrolijker en energieker. Ik heb het gevoel dat ik de hele wereld aankan. 

Bij de tweede afspraak was de bekkenstand nog steeds recht, trilplaat was niet nodig, Rein-Jan heeft alleen flink wat duw en trekwerk verricht om de nek wat losser te krijgen, dit heb ik een aantal dagen flink gevoeld maar is nu 4 dagen later een stuk beter. 

Ik ben Rein-Jan met de KPR methode enorm dankbaar wat het voor mij heeft betekend en ik wil deze ervaring graag delen met andere mensen die net als ik misschien in eerste instantie heel sceptisch tegen de behandeling aankijken, maar het heeft mij overtuigd en het bewijs geleverd dat het voor mij werkt.

 

Groet,

 

Henk”