frozen shoulder, bevroren schouder, schouderklachten, fysiotherapie, manuele therapie, bewegingsbeperking, herstel, pijnlijke schouder, schouderpijn, nekpijn, uitstraling, mobiliteitsbeperking, uitstralend,

Wat is een frozen shoulder en hoe kom je hiervan af?

Schouderpijn is hinderlijk. Alledaagse bewegingen zoals boodschappen optillen, iets uit een kast pakken of naar iemand zwaaien is dan een uitdaging. Als de pijn in de schouder steeds erger wordt kan het zijn dat je een frozen shoulder aan het ontwikkelen bent. Dat gaat je steeds verder beperken in jouw bewegingsvrijheid. Het herstel van een kan wel 1 tot 3 jaar duren. Maar wat is een frozen shoulder nu precies, hoe ontstaat het, maar nog belangrijker, hoe kom je er van af? In deze blog geeft Cees antwoord op een aantal vragen hierover.

Wat is een frozen shoulder?

Een frozen shoulder ofwel ‘bevroren schouder’, is een langdurige aandoening van de schouder waarbij het gewrichtskapsel, dat als een band om de kop en de kom van de schouder zit, gaat verkleven. Het gewrichtskapsel zorgt ervoor dat de bewegingen van de schouder soepel kunnen verlopen. Een verkleving van het gewrichtskapsel leidt tot verstijving (bevriezing) van de schouder.

Hoe ontstaat een frozen shoulder?

Soms is de oorzaak niet te achterhalen en soms ontstaat een frozen shoulder na een val, ongeluk of operatie. Meestal is een ontstekingsreactie de boosdoener. Ook stress kan een belangrijke factor zijn. Bij het bestaan van de volgende aandoeningen is er een verhoogd risico op het krijgen van deze aandoening:

• Schildklieraandoeningen
  • Ziekte van Dupuytren
  • Hart- en longaandoeningen
  • Ziekte van Parkinson

Wat opvallend is dat een frozen shoulder vaker voorkomt bij mensen tussen de 40 en 65 jaar en vaker bij vrouwen. Meestal ontstaat het aan de niet dominante zijde. Het is in het begin lastig te herkennen en kan verschillen in ernst. Een frozen shoulder heeft meerdere fases: de ‘bevriezing fase’, de ‘bevroren fase’ en de ‘ontdooiende fase’.

De fases van een frozen shoulder

De bevriezende fase

Dit is de eerste fase. In deze fase is de pijn aan het toenemen en wordt het gewricht steeds minder beweeglijk. Hoog reiken, zwaar tillen en zelfs de kleinste draaibewegingen kunnen pijnlijk zijn. Het gebied rondom de schouder gaat vaak ook meespelen en soms ontstaat er een uitstraling die richting de arm, nek of rug beweegt. In deze fase zijn mensen vaak geneigd om meer te gaan bewegen omdat stijve spieren of gewrichten normaliter baat hebben bij bewegen. In het geval van een frozen shoulder is dat niet het geval. Te veel, zwaar of agressief bewegen kan de schouder juist forceren. De bevriezende fase duurt meestal een aantal weken tot 9 maanden.

De bevroren fase

Dit is de tweede fase bij een frozen shoulder. In deze fase neemt vaak de pijn in de schouder af, maar blijft de bewegingsbeperking bestaan. De stijfheid rondom het gewricht kan wel nog tot gevolg hebben dat de nek, arm en rug pijnlijk blijft omdat je anders gaat bewegen. Tijdens deze fase mag je weer geleidelijk gaan oefenen, onder begeleiding van een fysiotherapeut of manueeltherapeut. Deze fase duurt vaak 4 tot 9 maanden.

De ontdooiende fase

Dit is de derde en laatste fase. In deze fase neemt de pijn nog meer af en zal de stijfheid in het gewricht langzaam verdwijnen. Tijdens deze fase is het verstandig om sporten en functioneel trainen weer op te pakken om ervoor te zorgen dat je zo snel mogelijk weer de oude bent. Deze fase kent een tijdsduur van 4 tot 12 maanden.

Waarom is fysiotherapie belangrijk bij een frozen shoulder?

Een frozen shoulder brengt een lang herstelproces met zich mee, welke versneld kan worden door het begeleid bewegen, samen met een fysiotherapeut of manueel therapeut. Zonder juiste begeleiding en aanpassing van de normale levensstijl kan het herstel soms wel tot 3 jaar duren. Des te meer reden om contact op te nemen met de fysiotherapeut of huisarts.

Heb jij klachten aan de schouder, wil je weten of jouw schouderklachten een frozen shoulder kunnen zijn of heb je hier andere vragen over?

Neem dan contact op met Fysiotherapie Goes-Zuid, 0113-220075 of info@fysiogoeszuid.nl voor meer informatie.

hand- en polsklachten, hand, pols, KANS, carpale tunnel syndroom, carpal tunnel syndroom, arm klachten, nekklachten, schouderklachten, arm, nek, schouder, computerwerk, beeld gebruikers, computer, kantoorbaan, kantoorwerk, ergonomisch, ergotherapie, fysio, fysiotherapie, fysiotherapeut, fysiotherapiepraktijk, ergotherapeut, bureaustoel, muis, toetsenbord, zittend werk, houding, spierbelasting, psychische belasting

Hand- en polsklachten, geef ze geen kans!

Heb je een kantoorbaan of een hobby waardoor je veel tijd spendeert achter de computer? Dan is het belangrijk om regelmatig van houding te wisselen. Anders kan je klachten ontwikkelen aan je arm, nek of schouder. Dit soort klachten vallen onder de term KANS. Voorheen beter bekend als RSI. Herstel van dit soort klachten kan vrij lang duren. Daarom is voorkomen beter dan genezen. Wij geven je tips mee hoe je deze klachten het beste kunt voorkomen.

Wat is KANS?

KANS (Klachten aan arm, nek en/of schouder) kunnen over het algemeen meerdere oorzaken hebben en uiten zich op verschillende manieren. Dit varieert van pijn, tintelingen en onaangename gevoelens tot krachtverlies. De klachten worden erger door fijne bewegingen of door lang in dezelfde houding te zitten of werken. Voorbeelden daarvan zijn autorijden, het werken achter de computer of continu kracht zetten met de handen. We kunnen KANS onderverdelen in twee soorten klachten: specifieke en aspecifieke.

Specifieke KANS-klachten

Specifieke KANS-klachten worden veroorzaakt door een medische aandoening die gediagnosticeerd kan worden. Hierbij kan je denken aan het Carpaal Tunnel Syndroom, ziekte van Quervain, triggerfinger of een tenniselleboog.

Aspecifieke KANS-klachten

Als we het hebben over aspecifieke KANS-klachten, dan heeft de patiënt last van de nek, schouders en/of arm, maar is er geen medische aantoonbare afwijking voor de klachten aanwezig. De fysiotherapeut zal hierbij verder onderzoek uitvoeren en de behandeling daarop afstemmen. De oorzaak van aspecifieke KANS-klachten kunnen liggen aan fysieke belasting, omgevingsfactoren of psychische belasting (stress).

Vallen hand- en polsklachten ook onder KANS?

Onder KANS-klachten vallen ook hand- en polsklachten. Een van deze klachten is de muisarm. Deze klachten worden voornamelijk veroorzaakt door continu dezelfde beweging te maken met de spieren (tijdens het computeren), tot het punt dat ze overbelast raken. Bij deze specifieke klacht gaat het om stijve spieren, spierpijn, kramp, krachtverlies, tintelingen, spiervermoeidheid en een verminderde coördinatie.

Hoe voorkom je hand- en polsklachten?

Naast het typen of bewegen met de muis spelen ook andere factoren een belangrijke rol in het voorkomen van klachten rondom de muisarm. Om ervoor te zorgen dat je toekomstige klachten uit de weg gaat hebben wij drie belangrijke tips voor jou op een rij gezet.

Denk aan je houding

Probeer om het uur even iets anders te doen. Zorg voor beweging door achter je computer vandaan te komen en wat rek- en strekoefeningen uit te voeren. Pak wat te drinken, zodat je niet continu in dezelfde houding blijft zitten.

Let op de stand van je polsen

Geef je polsen regelmatig rust door ze op jouw schoot of bureau te laten rusten. Zorg ervoor dat je handen boven het toetsenbord zweven en dat je de muis losjes vasthoudt. Je kan, indien nodig, een polssteun aanschaffen.

Maak gebruik van een ergonomische ingestelde werkruimte

Werk je regelmatig achter de computer? Dan kan je KANS-klachten

voorkomen met verschillende producten die ergonomisch zijn ontworpen. Op het eerste gezicht zien sommige producten er apart uit, maar naarmate je hiermee leert werken, zal je het verschil merken. Denk bijvoorbeeld aan een ergonomische muis, toetsenbord, bureaustoel, een polssteun of een verstelbaar bureau.

Ervaar je hand- of polsklachten? Neem dan contact met ons op

Wij kunnen je ondersteunen met de aanpak van klachten aan uw hand- en pols, maar ook met KANS-klachten in het algemeen. Neem contact met ons op via onze website, door te bellen naar 0113-220075 of door een mail te sturen naar info@fysiogoeszuid.nl. Wij zullen dan zo spoedig mogelijk contact met jou opnemen.