sportblessure, sportblessures, blessures, sportmassage, sport,  lichamelijke klachten, herstel van het lichaam, lichamelijk herstel, mentale gezondheid, mentale gesteldheid, immuunsysteem, geluksgevoel, goede nachtrust, voorkom blessures, blessurevrij 

Wat zijn de voordelen van een sportmassage?

Het lichaam heeft een balans, het functioneert namelijk in een eenheid waarin allerlei krachten op elkaar inwerken. Dit zijn zowel lichamelijke als mentale krachten. Het (overmatig) belasten van het lichaam kan deze balans verstoren. Dit kan zich uiten in klachten als vermoeidheid, spierpijn, stijfheid, kramp etc. Een sportmassage zorgt ervoor dat het lichaam weer in balans komt door een krachtige massage. Welke voordelen heeft een sportmassage nog meer? Je leest ze hier.

 

1 Sportmassage zorgt voor een lichamelijk herstel

Het primaire doel is natuurlijk om het lichaam te herstellen na bijvoorbeeld een sportprestatie. Een sportmasseur gebruikt langzame, diepe, stevige massagetechnieken met aandacht voor de spieren. Tijdens deze massage wordt er een bepaalde druk uitgeoefend die de bloedcirculatie stimuleert. Hierdoor worden afvalstoffen, pijnprikkels en vocht afgevoerd en worden er snel voedingsstoffen richting je spieren getransporteerd. Dit zorgt er voor dat je spieren sneller en beter herstellen. Met als gevolg dat blessures minder snel op de loer liggen na het sporten.

 

2 Je immuunsysteem wordt hoger

Er zijn meerdere onderzoeken gedaan waarin is aangetoond dat mensen, die zich regelmatig laten masseren, een beter immuunsysteem krijgen. Anders gezegd: Als je jezelf regelmatig laat masseren door een sportmasseur, neemt het zelfhelend vermogen van je lichaam en geest toe. Hierdoor ben je dus beter in stand tegen ziektes, griepjes en infecties.

 

3. Het verbetert de mentale gezondheid door ontspanning

Naast het fysieke herstel, helpt sportmassage ook je mentale gezondheid te verbeteren. Een massage helpt je namelijk om geestelijk te ontspannen. Tijdens een de massage gaat je aandacht uit naar je lichaam en het gevoel dat de sportmassage je geeft. Hierdoor vergeet je tijdens de massage alles om je heen en heeft je geest de tijd om zich te ontspannen.

Bij een sportmassage wordt wel meer druk uitgeoefend dan bij een ontspanningsmassage. Het is dus iets minder relaxed, maar ook een zeer goede manier als je toch even wilt ontspannen en je lichaam wilt laten herstellen. Een win-win situatie.

 

4 Bij een sportmassage komen geluksstofjes vrij

Bij een sportmassage komen geluksstofjes vrij. Dit komt doordat de masseur een bepaalde druk uitoefent op je lichaam en spieren. Deze stofjes, die vrijkomen, geven bepaalde gezondheidsvoordelen. Zo komt er een stofje serotonine vrij, dat ervoor zorgt dat je relaxed en ontspannen raakt. Hierbij kan een sportmassage er dus voor zorgen dat je beter en dieper slaapt, of dit nu tijdens of na een sportmassage is. Daarnaast komen er ook twee stofjes vrij die jouw gevoel van geluk verhogen. Dit zijn de stofjes endorfine en oxytocine. Een sportmassage geeft je dus ook een natuurlijke glow.

 

Wil je jouw lichaam herstellen met een sportmassage en alle andere voordelen meepakken?

Bij ons van Fysiotherapie Goes-Zuid kan je een afspraak maken voor een sportmassage door te bellen naar 0113-220075, mailen naar info@fysiogoeszuid.nl of een afspraak te maken via ons contactformulier.

valpreventie, val, vallen, revalidatie, balans, balansoefeningen, spieren, spiersterkte, sporten, opstaan, struikelen, evenwicht, wankel, benen, voeten, bewegen, oefenen, balans, oefentherapie, fysio, fysiotherapie, fysiotherapeut, vallen fysio, vallen fysiotherapie, valpreventie fysiotherapeut, ongeluk, balans vallen, vallen fysiotherapiepraktijk

Hoe voorkom je een val? 3 tips om op de been te blijven

Je hebt vast wel eens iemand horen zeggen: ‘Een ongeluk zit in een klein hoekje!’ Bij onze praktijk zien wij deze periode regelmatig mensen die bij een val (ernstige) klachten hebben opgelopen. Dankzij fysiotherapie gaat het herstel vaak sneller en beter, maar liever helpen wij je natuurlijk de val te voorkomen. Vanaf 27 september tot 3 oktober 2021 is het Valpreventieweek. Daarom heeft onze therapeut Kees de Bruijn de 3 beste tips om vallen te voorkomen op een rijtje gezet. 

 

Tip 1. Oefen je balans

Een val wordt vaak veroorzaakt door het verliezen van je evenwicht. Dat gebeurt iedereen weleens. Maar stel je voor dat je net op dat moment een klusje aan het doen bent op een wankel trapje. Daarom is het belangrijk om regelmatig je balans te oefenen. Met een paar minuten per dag kom je al een heel eind:

  • sta tijdens het tandenpoetsen op één been (zonder je vast te houden!). ‘s Ochtends links, ‘s avonds rechts. Of andersom natuurlijk.
  • sta je ergens in de rij? Ga een paar keer even op je tenen staan. Zo worden je voetspieren sterker en verbetert je balans.
  • probeer uit je stoel op te staan zonder je handen te gebruiken. Wil je het écht goed aanpakken? Doe dit dan 5 keer achter elkaar. Een mini-workout om je balans te verbeteren.

 

Tip 2. Ga lekker sporten

Bij sporten denken veel mensen aan spieren kweken. Maar ook je balans wordt beter als je sport. Sporten die balanstraining combineren met bot- en/of spierversterkende oefeningen zijn zelfs nóg beter. Er is altijd wel een sport die bij je past, dus kies er één uit of neem een proefles:

  • een balsport, bijvoorbeeld volleybal of voetbal
  • een racketsport zoals tennis of badminton
  • een sport die zorgt voor lichamelijke én geestelijke balans, denk aan yoga of tai-chi
  • een buitensport zoals suppen of nordic walking

 

Tip 3. Geef je voeten de ruimte

Je voeten gebruik je de hele dag door om te staan, te lopen, te springen en te rennen. Ze moeten hard werken om jouw balans te bewaren. Zorg daarom voor goede schoenen of sloffen die lekker zitten, je tenen de ruimte geven en je voet goed omsluiten. En geef je voeten óók in en om je huis de ruimte. Over rondslingerende rommel, een losliggende mat of een kabel struikel je snel!

Deze tips helpen je balans te verbeteren, je spieren sterker te maken en je kans op vallen te verkleinen.

 

Wil je weten hoe Fysiotherapie Goes-Zuid je kan helpen als je per ongeluk toch valt? Of wil je meer tips en advies over valpreventie?

Neem dan nu contact op met ons via het contactformulier op de website, via 0113-220075 of via info@fysiogoeszuid.nl.

 

Schooljaar, school, werk, nieuw, jaar, huiswerk, thuiswerk, werken thuis, werk thuis, nekklachten, schouderklachten, rugklachten, rug, nek, schouder, studeren, studie, leerling, student, werknemer, laptop, computer, nekpijn, rugpijn, schouderpijn, ademhaling, houding, ergonomisch, ergotherapie, beweging, werkplek

Hoe blijf je dit schooljaar fit tijdens het leren?

Het nieuwe schooljaar is weer begonnen. U bent vast met frisse moed (en wat gezonde tegenzin) aan de slag gegaan. U buigt zich weer over uw boeken, tuurt uren aan een stuk naar uw scherm en typt steeds in dezelfde houding. Wist u dat dit nek-, schouder- en rugklachten kan veroorzaken? Uw lijf is namelijk gemaakt om te bewegen, daar blijft u fit en vrolijk van. Nu denkt u vast: hoe dan?! Die stapel huiswerk doet zichzelf niet. Daarom geven wij 4 tips die u helpen om uw lijf fit en uw hoofd fris te houden: 

 

1. Zorg voor een goede werkplek in het nieuwe schooljaar

Lekker werken begint met een goede werkplek. Zorg dat uw scherm op ooghoogte staat, zodat u uw nek niet hoeft te buigen. Heeft u een laptop? Met een losse muis en een los toetsenbord kunt u relaxter typen op de juiste afstand van uw scherm. Een goede bureaustoel ondersteunt uw onderrug, heeft armleuningen en is flexibel. Wil u het helemaal chic aanpakken, ga dan voor een zit-sta bureau, dan kunt u het zitten afwisselen met staan. Zo begint u het nieuwe schooljaar goed!

 

2. Zorg voor de juiste werkhouding tijdens het nieuwe schooljaar

Na een lange dag op school zakt u natuurlijk het liefst onderuit op de bank of in uw stoel. Of als u hard aan het werk bent, leest u misschien voorovergebogen uit een boek of van uw scherm. Helemaal logisch, maar voor uw lijf super zwaar. U voelt zich dan dus veel sneller moe. Zit rechtop in uw bureaustoel, met uw voeten op de grond en uw schouders laag. Laat uw armen rusten op uw armleuningen of op uw bureaublad. Zo houdt u het leren veel langer vol en heeft u daarna nog energie over om te chillen met vrienden of lekker te sporten.

 

3. Beweeg regelmatig

Uw lijf is er niet op gebouwd om urenlang stil te zitten. Daarom is het belangrijk om tussen het studeren door genoeg te bewegen. Sta af en toe op om iets te drinken te pakken, of loop een rondje door uw kamer terwijl u met vrienden appt of belt. Er zijn ook apps zoals RiseRecharge en Stand Up die u een reminder sturen om te gaan staan en te bewegen. Hierna voelt u zich vaak fitter en kunt u er weer tegenaan.

 

4. Adem in, adem uit

Uw ademhaling heeft veel effect op hoe u zich voelt, en andersom. Als u ingespannen werkt of gestresst bent, kan uw adem snel en onregelmatig worden. En van een snelle ademhaling wordt u dan weer gestresst. Zo verbruikt u zonder het te merken veel energie! Als u zich moe voelt, moeite hebt om zich te concentreren of bijvoorbeeld hoofdpijn krijgt, probeer dan 5 keer rustig in en uit te ademen. Zo ontspant uw lijf zich en bent u binnen no-time weer gefocust.

Met deze tips gaat het u dit schooljaar vast weer lukken om al die goede cijfers binnen te slepen. Veel succes!

 

Mocht u toch last krijgen van uw nek, schouders of rug tijdens het studeren?

Neem dan contact met ons op en wij kijken samen met jou waar jouw klacht vandaan komt en hoe wij jou van je klacht kunnen afhelpen. Je kunt ons bereiken via het contactformulier op de website, via mail of telefonisch 0113-220075.

sportfysiotherapie, sportfysiotherapeut, acute sportblessure, chronische sportblessure, sportblessure, sportblessures, overbelasting, peesblessure, botblessure, spierblessure, sporten, bewegen , intensief trainen, training, polsklachten, knieklachten, enkelklachten, polsblessure, knieblessure, enkelblessure,

Hoe voorkom je sportblessures? De oorzaak & tips!

Sporten is goed voor de algehele gezondheid. Echter kan het gebeuren dat je last gaat krijgen van sportblessures. Een sportblessure is, zoals het woord al zegt, een blessure (letsel, schade of klacht) die je oploopt tijdens het sporten. Deze blessure is op te delen in drie verschillende soorten blessures; spierblessure, peesblessure of een botblessure. Maar hoe ontstaan sportblessures nou eigenlijk? In dit artikel lees je de oorzaken van blessures en wat je kunt doen om dit te voorkomen. 

Wat voor sportblessures zijn er?

Er zijn verschillende soorten sportblessures. Een sportblessure kan plotseling ontstaan (acute sportblessure) of een blessure kan een langere tijd aanhouden (chronische blessure).

 

Acute sportblessure

Voorbeelden van een acute sportblessure zijn bijvoorbeeld een gekneusde enkel, een verdraaide knie of een verzwikking in je pols. Deze ontstaan vaak bij een snelle beweging en/of verkeerde beweging. Bij een acute sportblessure ervaar je direct een pijnlijk gevoel en zal je niet verder kunnen met je geplande training.

 

Chronische sportblessure

Als een bot of pees al een langere tijd overbelast wordt, kan dit zorgen voor chronische blessures. Als een pees of bot niet genoeg tijd krijgt om te herstellen, kunnen er scheurtjes ontstaan. Dit geeft aan dat het lichaamsdeel, door de overbelasting, zijn grens heeft bereikt.

Hoe loop je een sportblessure op?

Het oplopen van sportblessures kunnen verschillende oorzaken hebben. Denk hierbij aan een slechte trainingsvoorbereiding, verkeerde houding bij de training, verkeerd schoeisel, onvoldoende conditie, onvoldoende rust, ect. Daarnaast kan het ook komen door omstandigheden, zoals ongetraind te fanatiek trainen, bepaalde ‘val-risico’s’ in de sport (hordelopen, turnen, skateboarden).

 

Bij een acute sportblessure is de oorzaak vaak een val, klap of botsing of, zoals eerder genoemd, het maken van een snelle verkeerde beweging. Een chronische sportblessure ontstaat vaak door een herhalende verkeerde beweging, waardoor de spieren en pezen overbelast raken. Sportblessures komen vaak voor aan de polsen, handen, knieën en enkels.

 

Ook is het zo dat het risico bij bepaalde sporten gewoon groter is, zoals bij:

  • Voetbal
  • Tennis
  • Volleybal
  • Vechtsporten
  • Hockey

Hoe voorkom je sportblessures?

  1. Goede warming-up

Zorg ervoor dat je bij elke training begint met een goede warming-up. Deze wordt vaak achterwege gelaten, maar is wel  zeer belangrijk om sportblessures te voorkomen. Een goede warming up zorgt ervoor dat je hart harder gaat pompen, doordat je jouw hartslag laat oplopen. Hierdoor zorg je ervoor dat je bloed sneller door je bloedvaten stroomt en zo gaat er zuurstof naar je spieren. Hierdoor functioneren je spieren beter en zijn je spieren minder kwetsbaar voor sportblessures.

 

  1. Goede cooling-down

Daarnaast is een goede cooling-down ook erg belangrijk om sportblessures te voorkomen. Tijdens de cooling-down krijgt jouw lichaam de tijd om tot rust te komen en afvalstoffen af te voeren. Hierdoor voorkom je spierpijn en stijfheid.

 

  1. Sporten gelijkmatig opbouwen

Vaak beginnen sporters met een te intensieve training, dan dat hun lichaam aankan. Zorg dus voor een goede opbouw in je trainingsproces. Hierdoor kan je lichaam eraan wennen en vanuit daar kun je het gaan opbouwen. Zo voorkom je sportblessures.

 

  1. Zorg voor goed sportmateriaal

Sportmateriaal van goede kwaliteit helpt al veel bij het voorkomen van sportblessures. Denk hierbij aan goede hardloopschoenen voor het hardlopen, met de juiste demping en zool, goede voetbalschoenen bij het voetballen, goede bokshandschoenen voor het boksen, bijvoorbeeld van leer of goede kniebeschermers voor het volleyballen.

Toch last van sportblessures?

Natuurlijk kun je een sportblessure niet altijd vermijden. Mocht het dus toch het geval zijn dat je een sportblessure hebt opgelopen dan kun je altijd een afspraak maken bij één van onze fysiotherapeuten, door te bellen naar 0113-220075, mailen naar info@fysiogoeszuid.nl

of via onze contactpagina. Daarnaast kunnen wij je ook begeleiden in het verantwoord sporten, zodat je meteen de juiste techniek en vorm hebt tijdens het sporten.