Schouderinstabiliteit, instabiliteit, krachttraining, luxatie, subluxatie, schouder problemen, schouderklachten, mobiliteit, beweeglijkheid, stabiliteit, krachtoefeningen, versterken, sporters, jonge sporters

4 tips om schouderinstabiliteit bij jonge sporters te verminderen

Veel jonge sporters hebben last van schouderinstabiliteit. Het kan zijn dat je een knakje hoort of dat je voelt dat je ene schouder sterker is dan de andere. Maar hoe kan de ene schouder sterker zijn dan de andere terwijl je beide hetzelfde traint? En wat moet je doen om de schouderinstabiliteit te voorkomen of verminderen? Rob Townsend vertelt in deze blog meer over schouderinstabiliteit.

 

Schouderinstabiliteit, wat is dat precies?

Schouderinstabiliteit door schouder uit de kom

Schouderinstabiliteit betekent dat er te veel beweeglijkheid in de schouder zit. Daardoor kan de schouder makkelijk uit de kom schieten. Dit noemen we ook wel een schouder (sub)luxatie. Schouderluxatie kan bijvoorbeeld ontstaan door een val, een klap op de schouder of simpelweg door krachttraining. Als de schouder uit de kom is geweest komt het vaak voor dat de instabiliteit van de schouder erger is geworden, wat weer risico geeft op het nogmaals uit de kom gaan. Dan is het belangrijk om de spieren rondom de schouder sterker te maken.

 

Schouderinstabiliteit door krachttraining

Wanneer de schouder niet uit de kom is geweest maar je alsnog ervaart dat de schouder instabiel is kan dat komen door de krachttraining die je doet. Veel krachtoefeningen worden met twee handen op een stang uitgevoerd en dit kan ervoor zorgen dat de ene arm meer doet dan de andere zonder dat je je daar bewust van bent. De sterke arm neemt het in dit geval over. Wanneer je probeert dezelfde oefening te doen met bijvoorbeeld twee dumbbells in je handen zal je merken dat het de ene schouder makkelijker afgaat dan de andere.

 

Wat kan je doen aan schouderinstabiliteit?

 

Het is belangrijk om stabiliserende oefeningen te doen voor de schouders. Vooral oefeningen die met één hand worden uitgevoerd zorgen ervoor dat die schouder sterker wordt zonder dat de andere compenseert. Onder begeleiding van een fysiotherapeut of sportfysiotherapeut kan je die schouder sterker maken zonder dat je je spieren overbelast. Ook kan jouw fysiotherapeut je tips geven om je houding te verbeteren tijdens het sporten, wat kan voorkomen dat je de ene schouder meer gebruikt dan de andere. Zorg tijdens het uitvoeren van je krachtoefeningen er ook voor dat je die houding aan kan houden. Ga je in je houding compenseren of met je lichaam meebewegen tijdens een geïsoleerde oefening? Dan is het gewicht waarschijnlijk te zwaar. Hoor je een knakje in de schouder? Dit hoeft niets ernstigs te zijn. In veel gevallen doet dit knakje geen pijn en is het waarschijnlijk een spiertje dat over een ander spiertje heen beweegt. Doet dit knakje wel pijn, dan is het verstandig om dit te bespreken met jouw fysiotherapeut of arts.

 

Is je schouder uit de kom geweest? Dan is het verstandig om een afspraak te maken met een fysiotherapeut, manueel therapeut of sportfysiotherapeut. Deze kan jou begeleiden in het langzaam opbouwen van de kracht in en rondom je schouder, met minimaal risico dat het nog een keer gebeurt.

 

4 tips om schouderinstabiliteit te verminderen:

 

  1. Pas je training aan, waarbij je meer kijkt naar je techniek en minder naar het gewicht dat je gebruikt. Hierdoor kan je de schouder op de juiste manier sterker maken.
  2. Gebruik tijdens je schouder training dumbbells of pully’s in plaats van een stang met gewichten.
  3. Train je schouders 3 keer per week zodat er een optimale ontwikkeling van je spieren plaatsvindt.
  4. Doe mobiliteit oefeningen. Dit zijn oefeningen die de beweeglijkheid van het gewricht verbeteren. Zodra je deze oefeningen met een licht gewicht uitvoert zorg je ervoor dat juist de kleine stabiliserende spieren van de schouder gebruikt worden.

 

Wil je meer weten over schouderinstabiliteit en training van je schouders?

Neem dan contact op met Fysiotherapie Goes-Zuid via onze website, 0113-220075 of info@fysiogoeszuid.nl.

crossfit, crossfit upside down, crossfit zeeland, crossfit kamperland, crossfit goes, fysiotherapie goes, fysiotherapie, fysio goes, fysio zeeland, samenwerking, oefeningen, oefenzaal, krachtraining, conditie,

Interview Jean-Paul – CrossFit Upside Down

Wat begon met een afspraak bij vacuumtherapie, leidde tot een goede samenwerking tussen Rein-Jan Elenbaas en Jean-Paul Dogge. Jean-Paul is eigenaar van CrossFit Upside Down, gevestigd in Kamperland. CrossFit bestaat uit een drietal pijlers, namelijk: gewichtheffen, gymnastiek (eigen lichaamsgewicht) en cardio. Door deze pijlers te combineren en elke dag een variatie in oefeningen aan te bieden wordt je naar een enorm fit level getild.

 

De samenwerking tussen Goes-Zuid en CrossFit Upside Down

“Tijdens de vacuümtherapie behandeling bij Fysiotherapie Goes-Zuid is het onderwerp, dat ik eigenaar ben van een Crossfit box, vaak ter sprake gekomen. We hebben het er meer over gehad en Rein-Jan kennende zag hij hier meteen de voordelen van in om hier, samen met zijn fysiotherapiepraktijk, wat mee te doen.

 

Wat wij doen als samenwerking vind ik heel goed. Rein-Jan heeft veel patiënten met rug- of nekklachten. Deze rug- en nekklachten kunnen verschillende oorzaken hebben, zoals een kantoorbaan, verkeerd tillen, een verkeerde houding etc. Zij worden dan naar mij doorverwezen om bijvoorbeeld tijdens het tillen bewust een goede houding aan te nemen en om hun core sterker te maken (ademhaling tijdens het tillen)

 

Ook Rein-Jan komt zelf regelmatig bij ons sporten. Hij is best lang en had hierdoor vaak last van rugklachten. Hij heeft veel baat gehad bij de CrossFit lessen, waardoor zijn rugklachten zijn verminderd.

 

Patiënten met rugklachten worden door Rein-Jan naar mij doorverwezen. Maar ook als ik hoor van mijn leden dat ze last hebben van blessures, verwijs ik ze ook weer naar Rein-Jan.

“Door deze samenwerking zie je echt dat er minder blessures worden opgelopen”

 

Hoe beginnen we met het behandeltraject van klachten bij Crossfit Upside Down?

Rein-Jan behandelt vaak mensen met rugklachten en we doen samen de intake. Dit is echter niet altijd het geval.  Dan krijg ik informatie over de patiënt over wat zij wel en niet mogen doen. Vanuit de intake voeren we een aantal testen uit, waaronder het tillen van gewichten. Daarnaast kijken we naar de beweegbaarheid van de rug, de andere gewrichten en naar de daadwerkelijke klacht zelf.

 

Een schema wordt nog niet direct ingevoerd, omdat we deze willen afstellen naar de patiënt met zijn/haar klachten. Hierdoor is elk schema anders en gericht op de persoonlijke doelen. Gaandeweg kijken we welke oefeningen goed zijn voor de klachten en passen we deze zodanig aan gedurende het traject als dit nodig is. Naast het verhelpen van de klachten, worden ze tegelijkertijd ook super fit!

 

Techniek gaat boven gewicht bij CrossFit Upside Down

“Zoals ik al had aangegeven is het traject voor iedereen anders. De rugklachten kunnen in de flexibiliteit zitten of juist in de strekking. Hierbij moet er dus gekeken worden welke oefeningen passen bij de desbetreffende patiënt. Wel staat één ding in beide gevallen centraal; en dat is dat techniek boven gewicht staat. Zo zijn we in het begin vooral bezig om de juiste techniek aan te leren, zoals bijvoorbeeld het tillen. Hierbij gebruiken we eerst een licht gewicht en gaandeweg zal het gewicht toenemen. Dit doen wij altijd in overleg met onze patiënt. Zien we dat het te zwaar wordt en de techniek hieronder gaat lijden, dan gaan we weer een stapje terug.

 

Mensen pakken namelijk snel te zwaar gewicht, waardoor hun techniek hieronder gaat lijden. Hierdoor heb je een groter risico op blessures. Om deze reden alleen vinden wij blessure preventie heel belangrijk. Begin je dus te snel te zwaar te trainen? Dan heb je vaker de kans op een terugval. Dit willen wij juist voorkomen. Dit doen we door persoonlijke begeleiding tijdens groepslessen en een trainer die altijd aanwezig is in de zaal tijdens de vrije CrossFit. Daarnaast helpt iedereen elkaar en ben je samen bezig met het verleggen van je grenzen op een goede en verantwoorde manier.

 

Is CrossFit bij CrossFit Upside Down wat voor jou?

Zeker is het wat voor jou. Veel mensen zoeken CrossFit op via internet en worden vaak blootgesteld aan de CrossFit games (wereldkampioenschap Fitness). Hier zie je de meest brute oefeningen en dat kan je misschien afschrikken. Daarom is mijn tip ook om CrossFit te komen ervaren. Nu kan je niet weten of je CrossFit leuk vind na een proefles. Geef het dus voor een langere periode een kans. Na ongeveer drie of vier maanden kan je echt zeggen of je het leuk vindt of juist niet. Het gaat er natuurlijk om of je het leuk vind, maar om dat te weten moet je het dus een kans geven.

whiplash, zweepslag, traumagerelateerde nekpijn, nekpijn, verkeersongeval, schouderpijn, duizeligheid, hoofdpijn, duizeligheid, tintelingen, nekklachten, bpdd, hoofdpijnklachten, schouderklachten, halsklachten, rompgebied, acuut, trauma,

Heb je een whiplash?

Een whiplash is heel vervelend. De klachten kunnen lange tijd aanhouden en bij een een ernstige whiplash kom je er zelfs helemaal niet meer van af. Goede fysiotherapeutische begeleiding is essentieel om te herstellen van een whiplash. Letterlijk betekent whiplash ‘zweepslag’. Het ontstaat meestal door een (verkeers)ongeval, waarbij jouw hoofd en nek een heftige ‘zwieper’ maken. Deze plotselinge overrekking van de nek kan vervelende klachten met zich meebrengen. De meest voorkomende klachten zijn pijn in de nek, het hoofd, de schouders en de rug. Kees de Bruijn bij Fysiotherapie Goes-Zuid vertelt jou in deze blog meer over whiplash en de behandeling ervan.

 

Waar herken je een whiplash aan?

Als je een ongeval hebt gehad en jouw hoofd heeft een plotselinge beweging naar voren, achteren of zijwaarts gemaakt, dan kan het zijn dat de zenuwen en spieren in de nek overbelast zijn geraakt. Dan ontstaan er meestal binnen 24 uur klachten als:

 

  • Pijn in de nek en/of schouders;
  • Hoofdpijn;
  • Tintelingen in armen en/of handen;
  • Duizeligheid;
  • Misselijkheid / braken;

 

Een paar dagen of weken later kunnen er ook nog andere klachten ontstaan zoals:

  • Concentratiestoornissen;
  • Vermoeidheid;
  • Vergeetachtigheid.

 

Welke klachten iemand precies heeft en in welke mate, verschilt van persoon tot persoon.

De meeste mensen houden na een whiplashongeval gelukkig maar korte tijd last van klachten. Bij een kleine groep mensen is dat niet het geval. Zij zijn vele maanden of zelfs jaren na het ongeval nog niet van hun klachten af. Deze groep kan naast bovengenoemde klachten last krijgen van slapeloosheid en overgevoeligheid voor licht en geluid.

 

Wat is een Whiplash?

In de nek zitten 7 wervels, 22 paar spieren en nog eens 38 gewrichten. Bij een whiplash is er sprake van een tijdelijke kwetsing van het steunweefsel, bindweefsel en/of de spieren van de nek. Deze kwetsing ontstaat door een plotselinge heftige voor-, zij-, of achterwaartse beweging van de nek. Vaak hebben patiënten klachten, terwijl er bij lichamelijk onderzoek of op de röntgenfoto geen afwijkingen gevonden worden. Dit maakt het lastig om de diagnose whiplash te stellen. Pijn in de nek is de meest voorkomende klacht bij whiplash. In de fysiotherapie spreken we dan ook over traumagerelateerde nekpijn. In de internationale literatuur wordt vaak gebruikgemaakt van de term whiplash associated disorder ofwel whiplash gerelateerde aandoeningen (WAD).

 

Wat moet je doen als je een whiplash hebt?

Een whiplash wordt op verschillende manieren behandeld en is afhankelijk van de ernst van het letsel, de klachten die je hebt en jouw medische verleden. Wanneer je kort na het ongeval bij de huisarts komt, zal deze jou mogelijk doorverwijzen om röntgenfoto’s te laten maken. Dit gebeurt om ander letsel uit te sluiten. Ook kan deze jou voor verdere behandeling verwijzen naar een specialist of fysiotherapeut.

 

Doorgaans is het zo dat je in de eerste weken nadat de whiplash heeft plaatsgevonden, goed je grenzen moet bewaken. Het is belangrijk dat je rust, ontspanning en inspanning afwisselt. Wat ook heel belangrijk is dat je goed op jouw houding blijft letten. Als het na een à twee weken beter met je gaat, kun je weer meer gaan bewegen en langzaamaan jouw dagelijkse activiteiten oppakken. Als de klachten meer dan twee weken aanhouden, is het raadzaam opnieuw een arts te raadplegen. Onze fysiotherapeuten zullen jou hier ook over adviseren, als je bij ons onder behandeling bent voor een whiplash.

 

Een continu gebruik van een halskraag wordt afgeraden. Zo’n kraag heeft geen genezende werking. Integendeel, bij continu gebruik zullen de hals-nek spieren verslappen, waardoor een gevoel van instabiliteit van het hals-nek gebied kan ontstaan. Maar als je langdurig moet stilzitten, zoals bijvoorbeeld bij een lange autorit, in een vliegtuig of in de tandartsstoel, dan kan het dragen van een halskraag wel tijdelijk soelaas bieden.

 

Hoe helpt fysiotherapie bij een whiplash?

Actief blijven is belangrijk. Hiermee verklein je de kans op langdurige klachten. Om op een gezonde manier actief te kunnen zijn, is het raadzaam om:

  • te letten op een goede lichaamshouding
  • jouw dagelijkse activiteiten af te stemmen op je belastbaarheid.
  • regelmatig oefeningen te doen

 

Onze fysiotherapeuten ondersteunen je daarbij. In de eerste week na het oplopen van een whiplash is jouw fysiotherapiebehandeling gericht op het geven van houdingsadviezen en ontspannende oefeningen. Na een week kan er begonnen worden met oefentherapie. Wij gaan samen met jou kijken naar de juiste lichaamshouding en -bewegingen. De meeste mensen met een whiplashletsel herstellen vlot en volledig. Fysiotherapie Goes-Zuid heeft specialisten in huis die bekend zijn met traumagerelateerde nekpijn en zij staan voor je klaar om je te helpen bij jouw herstel.

 

Heeft jouw nek een zwieper gemaakt en herken je de bovenstaande klachten?

Maak dan een afspraak via 0113-220075, info@fysiogoeszuid.nl of via het contactformulier op onze website.