osteoporose, botontkalking, botbreuken, wervelinzakking, spontane botbreuken, valpreventie, stabiliteit, poreus bot, zwakke botten, broze botten, rugpijn osteoporose, rugklachten, fysiotherapeut, fysiotherapie, oefentherapie

7 tips waar je op moet letten als je osteoporose hebt

Botontkalking, zoals osteoporose ook wel wordt genoemd, wordt geassocieerd met ouderdom en er wordt vaak gedacht dat het een typische vrouwenkwaal is. Dit zijn fabels. Osteoporose kan zowel op jongere als oudere leeftijd voorkomen en zowel bij mannen als vrouwen. Van de circa 1 miljoen mensen met osteoporose is ongeveer 30% man. Het komt dus weliswaar vaker voor bij vrouwen, maar uit onderzoek van het RIVM zijn mannen met een inhaalslag bezig. Maar wat is osteoporose en wat is de oorzaak van deze aandoening? En hoe weet je of je osteoporose hebt, waar herken je het aan? En nog belangrijker: wat kun je er tegen doen?

Wat is osteoporose?

Osteoporose betekent letterlijk poreus bot. We spreken ook wel over botontkalking. Bij deze chronische aandoening neemt de botdichtheid af en worden je botten zwakker. Ook verandert de structuur van het bot. Door deze combinatie, zwakkere botten én de veranderde botstructuur, ontstaan er sneller botbreuken. Botbreuken zijn dan ook meestal het eerste signaal om jouw botstructuur te laten onderzoeken.

Wat is de oorzaak van osteoporose?

We onderscheiden primaire en secundaire osteoporose. Bij primaire osteoporose is er geen aanwijsbare oorzaak. Bij secundaire osteoporose ligt de oorzaak bijvoorbeeld bij een bepaalde ziekte. Of het ligt aan het gebruik van bepaalde medicijnen, zoals corticosteroïden en bepaalde anti-epileptica (middelen tegen epilepsie).

Vrouwen lopen meer kans om osteoporose te krijgen. Dat heeft te maken met de overgang. Tijdens de overgang gaat de afname van de botsterkte onder invloed van hormonale veranderingen opeens veel sneller dan bij mannen. Daarnaast zijn er nog een aantal factoren bekend die de kans op osteoporose vergroten.

• Te weinig lichaamsbeweging. Bewegen stimuleert de aanmaak van botweefsel.
  • Te laag lichaamsgewicht of BMI
  • Tekort aan calcium. Calcium is een hoofdbestanddeel van botten. In zuivelproducten zit veel calcium.
  • Tekort aan vitamine D. Vitamine D is nodig om calcium uit uw bloed op te nemen en in de botten te bouwen. Daglicht zorgt ervoor dat jouw lichaam vitamine D aan gaat maken.
  • Roken en overmatig alcohol drinken.
  • Bepaalde geneesmiddelen. Van corticosteroïden (dit zijn sterke ontstekingsremmers, zoals prednison) en schildklierhormoon is bekend dat zij de balans tussen botaanmaak en botafbraak verstoren.
  • Bepaalde aandoeningen. Van verschillende maag-, darm- en schildklieraandoeningen is bekend dat ze de kans op botontkalking verhogen. Ook wanneer je op jongere leeftijd een eetstoornis hebt gehad, kun je op latere leeftijd botontkalking krijgen omdat door de ondervoeding jouw botten een tijdje niet zijn opgebouwd.

Wat zijn de symptomen van osteoporose?

Een botbreuk is meestal het eerste signaal. Het kan ook een wervelinzakking zijn. Dit gaat vaak gepaard met rugpijn, maar die pijn kan ook weer verdwijnen. Als de pijn weg is, maar je bent korter geworden, dan is het zaak om je te laten onderzoeken op osteoporose. Botten kunnen soms zelfs spontaan breken. Sommige patiënten krijgen een gebroken rib gewoon door te hoesten. Een lichte val kan al leiden tot een heup- of polsfractuur. Een andere aanwijzing voor osteoporose is een bochel. Als er daarna constant pijn is in de rug en lage rug, kan dat ook een teken zijn van osteoporose.

Hoe kun je osteoporose voorkomen?

Het goede nieuws is dat er preventieve maatregelen zijn om osteoporose op latere leeftijd te voorkomen. Het gaat daarbij om voldoende calciuminname, 1.000 milligram per dag. Calcium zit onder andere in zuivelproducten en vis. Ons lichaam heeft ook vitamine D nodig om het calcium in de botten te krijgen. Het lichaam maakt deze vitamine zelf aan als er zonlicht op de huid valt. We kunnen vitamine D ook als tabletten innemen. En lichaamsbeweging is belangrijk. Matige spiertraining is heel goed voor ons skelet.

Waar moet je op letten als je osteoporose hebt?

Botbreuken zijn meestal het gevolg van een val. Dus het is zaak dat je de kans op vallen zo klein mogelijk maakt. We geven een paar tips:

1. Verbeter je stabiliteit. De fysiotherapeut of oefentherapeut kan jou daarbij helpen
  2. Maak je huis veiliger. Ban de losliggende vloerkleedjes uit je woon- en slaapkamer en zorg voor goede verlichting. Ruim alle dingen op waar je over zou kunnen struikelen.
  3. Pas op met medicijngebruik. Gebruik geen medicijnen die je versuffen.
  4. Maak eventueel gebruik van loophulpmiddelen, zoals een wandelstok of rollator
  5. Zorg voor goede schoenen
  6. Let op jouw houding; een slechte houding vergroot de kans op vallen
  7. Let op alcoholgebruik; met een of twee glaasjes kan je stabiliteit en balans al verminderen.

Wat kan fysiotherapie betekenen?

De fysiotherapeut kan je uitgebreid informeren en adviseren omtrent leefstijl, veilig bewegen, risico’s in de thuissituatie en het leren omgaan met pijn. Je gaat samen met de fysiotherapeut kijken hoe je jouw klachten die samenhangen met osteoporose kunt verminderen. Je kunt onder begeleiding werken aan het verhogen van jouw stabiliteit. Ook kun je door middel van oefenprogramma’s werken aan jouw botdichtheid en jouw spierkracht versterken.

Heb je last van osteoporose en wil je werken aan valpreventie en/of jouw stabiliteit?

Dan kunnen onze fysiotherapeuten van Fysiotherapie Goes-Zuid jou helpen. Neem dan contact met ons op via de website, 0113-220075 of info@fysiogoeszuid.nl.

gezond, gezondheid, gezonde leefstijl, leefstijl, gewoontes, begeleiding, eten, voeding, slaap, rust, ontspanning, roken, stoppen met roken, stress, spanning, beweging, bewegen, beweeg, beweegmogelijkheden, beweegrichtlijnen, gemoedstoestand

Wat is een gezonde leefstijl en hoe pas je het toe?

Als fysiotherapeuten moedigen wij onze patiënten altijd aan om in beweging te blijven. Het is gezond, het is goed voor de beweeglijkheid van het lichaam en het draagt ook bij aan je mentale welzijn. Maar gezonde voeding is net zo belangrijk om in je dagelijkse routine toe te passen. Ben je benieuwd hoe beweging en voeding samenhangen? We leggen het voor je uit.

Wat is een gezonde leefstijl?

Een gezonde leefstijl is een samenhang van meerdere factoren. Deze factoren zijn o.a.: beweging, voeding, niet roken, weinig stress en goede nachtrust. Een gezonde leefstijl draagt bij aan het voorkomen van bepaalde gezondheidsrisico’s. Door bewuste keuzes te maken met betrekking tot jouw leefstijl zal jij je beter in je vel voelen.

Hoe creëer ik een gezonde leefstijl voor mezelf?

Alle begin is moeilijk. Maar als je in kleine stappen een gezonde leefstijl opbouwt zul je het ook vol kunnen houden. Hieronder geven wij jou enkele tips die kunnen leiden tot die gezonde leefstijl.

Beweging

Beweeg dagelijks minimaal een uur. Dit hoeft niet per se te betekenen dat je moet zwoegen in de sportschool. Ook een wandeling, een fietstocht naar het werk en het schoonmaken van je huis valt onder beweging. Een uur beweging kan in eerste instantie veel lijken, maar als je het over de dag verspreid valt het best wel mee. Bijvoorbeeld: Een kwartier heen naar het werk fietsen, een kwartier wandelen in de pauze, een kwartier terug naar huis fietsen en ‘s avonds nog een kwartier bewegen. Easy toch?

Lees ook: Artikel beweegrichtlijnen

Voeding

Elke beweging is gezond, zo simpel is het. Bij voeding ligt dit iets anders. Er is namelijk ook veel voeding dat niet bijdraagt aan een gezonde leefstijl. Bij veel voeding weten we wel wat gezond is en wat niet. Maar wat heeft een mens echt nodig? En misschien wel belangrijker, wat niet?

Wat wel:

• 250 gram groente en 200 gram fruit
  • Volkorenproducten
  • Wekelijks peulvruchten
  • 3 eieren per week
  • Dagelijks een hand ongezouten noten
  • Enkele porties zuivel per dag
  • Een keer per week vis

Wat niet:

• Toegevoegde suikers
  • Producten gemaakt van witte tarwebloem, zoals witbrood
  • Weinig rood of bewerkt vlees
  • Zoute producten, zoals chips
  • Alcohol

Twijfel je of iets wel of niet gezond is? Bekijk dan de website van het voedingscentrum!

Roken

Roken is slecht voor je gezondheid. Dat is geen verrassing meer. Het is de belangrijkste leefstijlfactor waardoor mensen ziek worden of overlijden. Nog meer dan naar aanleiding van te weinig beweging of ongezonde voeding. We kunnen echt alleen maar aanraden om te stoppen met roken. Ben je benieuwd naar de effecten van roken? Lees dan dit blogbericht:

Lees ook: Artikel roken

Stress

Een beetje spanning is vaak nuttig, maar wanneer je last hebt van veel of langdurige stress kan dit negatieve gevolgen hebben voor jouw gezondheid. Je kan ook last krijgen van bijkomende klachten zoals hoofdpijn, vermoeidheid, nek- of rugklachten, somberheid of slaapproblemen. Door stress gaan mensen vaak ook ongezonder leven. Dit draagt echter niet bij aan het herstel. Wat wel helpt? De bron van jouw stress proberen aan te pakken en daar verandering in te brengen. Zorg daarnaast ook voor meer ontspanning. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een boek te lezen, een wandeling te maken (dubbel gezond), luisteren naar muziek of laat je eens lekker masseren.

Lees ook: Artikel stress 7 tips

Slaap

Een volwassen mens heeft 7-9 uur slaap nodig. Lukt het jou om zonder onderbrekingen de nacht door te komen? Veel mensen lukt het namelijk niet. Dit gaat ten koste van de kwaliteit van jouw slaap. Dit komt vooral door stress of te veel piekeren. Doordat je vermoeid bent raak je gestrest, als je dat al niet was. Daardoor kom je minder in beweging en ga je ongezond eten. Zo is de cirkel weer rond.

Doorbreek vastgeroeste leefstijl gewoonten

Wil je graag verandering zien in jouw leefstijl? Dan is er maar één optie: Er voor gaan. Stap uit je gewoontes, ga voor verandering, ga voor die gezonde leefstijl. Je krijgt er een gezond lichaam en een goede gemoedstoestand voor terug. Dat is de moeite waard toch?

Begeleiding voor een gezonde leefstijl

Heb je hulp nodig om jouw gezonde leefstijl te onderhouden? Neem dan contact op met Fysiotherapie Goes-Zuid en bespreek de mogelijkheden. Je kan ons bereiken via 0113-220075, info@fysiogoeszuid.nl of ons contactformulier.