fysio goes, fysiotherapie goes, fysiotherapeut goes, virussen en bacteriën bestrijden

Wat is het verschil tussen een virus en een bacterie?

In deze tijd van corona staan wij ineens veel meer stil wat nu eigenlijk het verschil is tussen een virus en een bacterie. Er wordt van ons verlangd om onze handen veelvuldig te wassen of te desinfecteren, maar is dit niet iets wat alleen bacteriën doodt? In dit artikel leggen wij uit waarom het toch belangrijk is door het verschil, maar ook de overeenkomst, tussen virussen en bacteriën te benoemen. Tot slot leggen wij kort uit wat het principe van een vaccin is.

Hoe werkt een virus?

Een virus komt bij ons binnen via lichaamssappen (bv. bloed en speeksel) en nestelt zich dan in een bestaande cel in het lichaam. Op het moment dat het virus in een cel zit, neemt het de regie van die cel over en kan het zich gaan vermenigvuldigen. Wanneer dit gebeurt, kun je ziek worden. Bekende ziektes die door een virus worden veroorzaakt zijn griep, verkoudheid, de ziekte van Pfeiffer en COVID-19. Een virusinfectie kan niet verholpen worden met antibiotica, omdat deze alleen werken tegen bacteriën.

Hoe werkt een bacterie?

Een bacterie is een eencellig organisme en kan zich heel snel delen en verspreiden. In ons hele lichaam zitten miljoenen bacteriën. Er bestaat een verschil tussen goede bacteriën en slechte bacteriën. Bacillen die zich in de darmflora bevinden doen goed hun werk bij het verteren van voeding. De bacteriën in de huid zorgen voor een goede conditie hiervan.  Slechte bacteriën zorgen ervoor dat jij ziek wordt. Jouw afweersysteem probeert door middel van witte bloedcellen de ziekmakende bacteriën te vernietigen. Wanneer dit niet lukt, dan kan een antibiotica kuur een oplossing zijn.

Wat is het verschil tussen een bacteriën en een virussen?

Het grootste verschil tussen een bacterie en een virus is dat een bacterie een eencellig micro-organisme is. Het is een levendige cel, iets wat niet voor een virus geldt. Een virus is namelijk geen organisme en het heeft ook geen eigen cellen. Het is een klein deeltje met erfelijk materiaal, omgeven door een zogenaamde eiwitmantel.

Afweer en behandeling van virussen en bacteriën

Er is een zeer belangrijk verschil op het moment van behandelen. Een besmetting door een bacterie kan in principe worden behandeld. Een arts schrijft, indien nodig, een antibioticum voor waardoor de bacteriën worden gedood. Tegen een virus bestaan echter geen geneesmiddelen. Het belangrijkste wapen tegen virussen is je weerstand. Een goede weerstand kan veel ziektes de baas zijn. Word je toch ziek? Dan zorgt een goede weerstand ervoor dat je snel beter wordt. 

Wij hebben een artikel geschreven over hoe jij jouw weerstand verhoogt. Lees hier verder.

Waarom toch je handen wassen?

In deze tijd is het extra belangrijk om je handen te wassen. Stel dat je het coronavirus hebt. Het virus zit in je longen. Als je je hand voor jouw mond houdt als je niest of hoest, komt het virus op je handen terecht. Stel nu dat je iemand een hand geeft, dan zit het virus nu op zijn/haar hand. Het virus gaat niet door de huid, maar als die persoon aan het gezicht zit, kan het virus naar binnen. Door je handen te wassen, haal je het (eventuele) virus eraf. Daarnaast wordt ons gevraagd om in onze elleboog te niezen, zodat het virus niet op onze hand komt te zitten.

Het principe van een vaccin

De weerstand van het lichaam tegen een virus kan verhoogd worden door vóór een besmetting een onschadelijk gemaakt virus toe te dienen. Op deze manier wordt jouw afweersysteem geprikkeld om alvast een goede verdediging in paraatheid te hebben gebracht. Als je vervolgens het virus zou oplopen, zorgt je afweersysteem ervoor dat de virus veel minder kans heeft.

 

cooling-down, fysio goes, fysiotherapie goes, fysiotherapeut goes

Jouw herstel start met een cooling-down

Net als dat een warming-up een essentieel onderdeel van je training of workout is, zou een cooling-down dat ook moeten zijn. Toch ziet (sport)fysiotherapeuten Kees, Rein-Jan en Rob nog vaak dat dit vergeten wordt. In deze nieuwe blog lees jij meer over het belang van een goede cooling-down en welke belangrijke functies deze heeft op je lichaam. 

Wat is een cooling-down?

“Eigenlijk spreekt het woord, net als bij een warming-up, al voor zichzelf. Een cooling-down zorgt ervoor dat jouw lichaam weer op temperatuur komt na een (intensieve) workout of training. Waar een warming-up je lichaam voorbereid op het leveren van een prestatie, zorgt een cooling-down ervoor dat je lichaam weer tot ‘rust’ komt.”

Wat zijn de voordelen van een cooling-down?

“Wanneer jij een intensieve workout of training hebt gehad, dan zit jouw lichaam in dit ritme. Op het moment dat je deze stopt zonder jouw lichaam hierop voor te bereiden, zal jouw lichaam hier op reageren. Zo kan het voorkomen dat wanneer je jouw workout abrupt stopt, je last krijgt van duizeligheid. Dit kan komen doordat de doorbloeding van jouw lichaam op volle toeren draait om in elke spier zuurstof te krijgen. Een cooling-down zorgt er onder andere voor dat de doorbloeding van je lichaam weer geleidelijk tot rust komt en de kans op duizeligheid verkleind wordt.  Verder heeft een cooling-down nog een aantal belangrijke functies:

  • Je hart en de doorbloeding van je lichaam kunnen ‘tot rust komen’.
  • Snellere afvoer van melkzuur wat ontstaat tijdens het sporten. Melkzuur zorgt voor een trager herstel.
  • Kans op minder spierpijn.

Wat is een correcte cooling-down?

“Je hebt een heerlijke training achter de rug, maar wat nu? Een cooling-down kan bestaan uit meerdere facetten.”

Facet 1: Uitlopen of fietsen

“Op deze manier komt jouw lichaam gematigd weer tot rust evenals je hart en bloedtoevoer. Zorg dat je dit op een rustige manier doet, anders is het een verlengstuk van je training i.p.v. een cooling-down.”

Facet 2: Rekken en Stretchen

“Met rekken en stretchen zorg je voor ‘reparatie’ van de ontstane microtrauma’s in je spieren. Deze hele kleine scheurtjes in je spierweefsel zijn ontstaan tijdens jouw training en kunnen door behulp van oefeningen herstellen.”

Facet 3: Sauna of douchen

“Het nemen van een warme douche of bezoekje aan een sauna zorgt ervoor dat je bloedvaten verwijden. Hierdoor verbetert de bloedsomloop waardoor het herstel bevorderd wordt. Zorg bij een bezoek aan de sauna natuurlijk voor voldoende vochtinname en wacht altijd even tussen de training en de douche zodat je lichaam eerst tot rust kan komen. “

Facet 4: Sportmassage of Foamrol

“Tevens kan een sportmassage (interne link naar sportmassage) ook helpen bij het herstel van jouw spieren. Bij een sportmassage wordt er gebruik gemaakt van diepe en langzame massage technieken. Deze vorm van masseren kan zorgen voor een verbetering van de bloedcirculatie. Dit zorgt er voor dat afvalstoffen, pijn en vocht sneller afgevoerd kunnen worden. Dit komt uiteindelijk jouw herstel ten goede.

Met behulp van een foamrol kun jij eigenlijk altijd en overal gebruikmaken van ‘zelfmassage’. Dit noem je ook wel self-myofascial release. Door het uitvoeren van verschillende oefeningen kun jij met behulp van een foamrol zorgen voor ontspanning van de spieren, een verbeterde doorbloeding, meer beweeglijkheid creëren in spieren en gewrichten en dus ook het herstel bevorderen.”

Fysio Goes-Zuid biedt hulp bij jouw herstel

Indien aanwezig, door praktijk in te vullen welke diensten zij bieden:

  • Sportfysiotherapie

Heb jij vragen over het herstel van jouw spieren of kun je wel wat begeleiding gebruiken? Neem dan op met onze praktijk. Dit kan via 0113-220075, info@fysiogoeszuid.nl of maak gebruik van het contactformulier op de website!

fysio goes, fysiotherapie goes, fysiotherapeut goes

6 foute overtuigingen over oorzaken van rugpijn

Heb je last van rugpijn/rugklachten? Dan ga je vast en zeker op zoek naar een manier om van je pijn af te komen. Waarschijnlijk hoop je antwoord te krijgen op de vraag waarom je nu rugpijn hebt. Het verbaast ons hoeveel misverstanden er zijn over de oorzaken van rugklachten. In dit artikel hopen wij zes onduidelijkheden op te helderen.

1. Rugpijn wordt zelden veroorzaakt door een ontsteking

Een ontsteking (of inflammatie) is een reactie van het lichaam op beschadiging van weefsel. Dit is vaak het gevolg van een prikkel van buiten. Bij rugpijn kan er ook zeker sprake zijn van een ontsteking Echter, bij de meeste rugklachten is dat niet het geval. Dat betekent dat beweging en oefeningen vaak beter  geschikt zijn om rugpijn te verhelpen in plaats van ontstekingsremmers.

2. Ouder worden is geen oorzaak van rugpijn

Dat ouder worden de kans op rugpijn vergroot, lijkt niet meer dan logisch te zijn. Maar wist je dat daarvoor geen enkel wetenschappelijk bewijs is? Wat wel zo is, is dat het herstel minder vlotjes verloopt naarmate je ouder wordt. Hetzelfde kan gezegd worden over artritis. Hoewel het zo is dat artritis aanwezig is bij een groot deel van de mensen boven de 50 jaar, heeft slechts 10% hiervan pijnklachten. Artritis en ouder worden gaan hand in hand, maar dit staat los van rugpijn.

3. Chronische rugpijn is vaak vervelend, maar niet gevaarlijk

Wij snappen dat chronische rugpijn vervelend is en belemmerend kan zijn in het dagelijks leven. Daarom begrijpen wij dat je je zorgen maakt als je rugpijn maar niet overgaat. Maar wist je dat rugklachten zelden levensbedreigend zijn? Als rugpijn langer aanhoudt, dan is er naar alle waarschijnlijkheid meer aan de hand. Stress, spanning, vermoeidheid of te weinig beweging maken je rug gevoeliger voor overbelastingsblessures bij een eenvoudige beweging.

4. Scans vinden zelden de oorzaak van rugpijn

Heb je pijn maar weet je niet waar het precies vandaan komt? Dan lijken scans de optie om dit te achterhalen. Op scans zijn vaak wel afwijkingen te zien, maar het is niet duidelijk in welke mate deze afwijkingen ook bij mensen zonder rugpijn voorkomen.

5. Je rug slijt niet sneller door gebruik (integendeel)

Slijtage is een natuurlijk proces waar we allemaal mee te maken hebben. Verloopt slijtage volgens een normaal patroon dan noemen we dat “leeftijdsgerelateerde slijtage”. Als je veel in de tuin aan het spitten bent, kun je denken dat je hiermee je rug verslijt. Dit is juist niet waar, omdat door activiteiten je rug sterker wordt. Net als dat je gaat hardlopen om meer conditie te krijgen, is fysiek werk goed voor je spieren. Je moet  hierbij wel letten op dat je je rug niet overbelast door meer te vragen van je rug dan het aankan, want als dat structureel gebeurt dan kan er wel versnelde slijtage optreden..

6. Acute pijn is geen blessure

Acute pijn kan even schrikken zijn, waar komt deze pijn ineens vandaan? Gelukkig is dit niet automatisch een teken dat je rug is beschadigd. Vaak ontstaat deze pijn omdat je je rug overbelast als je te lang inactief bent geweest, slaaptekort hebt of stress ervaart. Zoals je net in punt 5 kon lezen, is het gebruik van je rug juist goed. Hierdoor ben je ook beter bestand tegen blessures. Blijf kalm als je een pijnscheut krijgt en blijf in beweging.