fysio goes, fysiotherapie goes, fysiotherapeut goes, buikspieren, fysiotherapie, anatomie

Kijkje in de anatomie – De functie van buikspieren

Deze maand nemen wij wederom een kijkje in de anatomie van de mens, waarbij wij ditmaal de buikspieren uitlichten. In de zomermaanden ben je je wellicht meer bewust van je buikspieren, of het gebrek aan buikspieren, dan in de wintermaanden. Maar welke spieren zitten er nu eigenlijk in je buik en wat is de functie van de verschillende buikspieren? In dit artikel leggen wij de anatomie van buikspieren in een notendop uit, zodat je precies weet wat je traint. Hierdoor kun je gerichter aan de slag.

Onderverdeling buikspieren

De belangrijkste spieren in je buik zijn:

  • Dwarse buikspier (transversus abdominis)
  • Rechte buikspier (rectus abdominis)
  • Schuine buikspieren (obliquus abdominis)

Deze spieren vormen een stevige wand met als taak het beschermen van de ingewanden. Het helpt om de rechtopstaande houding te behouden. Ook helpen deze spieren bij het uitademen en beschermen ze het lichaam als er druk ontstaat, zoals bij bijvoorbeeld niezen, hoesten en tillen. Hieronder worden deze spieren 1 voor 1 omschreven.

Dwarse buikspier

De schuine buikspier (transversus abdominis-spier) is de diepste van de spieren in de buik. Dit is een dwarse buikspier die onze organen beschermt. Deze buikspier, ook wel spierkorset genoemd, verbindt de linker- en rechterzijde van het lichaam met elkaar en is ook verbonden met de rugspieren. De belangrijkste taken zijn: het stabiliseren van de romp en het handhaven van de interne buikdruk. De spiervezels van deze spier staan dwars op de spiervezels van de rechte buikspier. Deze spieren houden vooral de darmen op hun plek en spelen een rol in de buikademhaling.

Rechte buikspier

De rechte buikspier (rectus abdominis) is een lange spier die zich over de gehele lengte van de voorste buikwand uitstrekt. Dit is de buitenste laag van de buikspieren. Dit zorgt ervoor dat je voorover en achterover kunt buigen. Bij het samentrekken hiervan heeft de spier de karakteristieke hobbels of uitstulpingen die gewoonlijk de sixpack’ worden genoemd. De belangrijkste functie van deze spier is het bewegen van het lichaam tussen de ribbenkast en het bekken.

Rechte buikspier: de sixpack

Een sixpack is eigenlijk het product van de contouren die zichtbaar worden van de rechte buikspier. Om een sixpack te krijgen, moeten alle spieren in jouw buik intensief getraind worden en er dient op voeding te worden gelet. Als er te veel vet in de buikregio zit, is deze spier minder goed of helemaal niet zichtbaar.

Het trainen van een sixpack

Kunnen jullie een of meerdere oefeningen op papier zetten?

Schuine buikspieren

De schuine buikspieren (obliquus abdominis) bevinden zich aan weerszijden van de rechte buikspier en lopen van de onderste ribben tot in de schaamstreek. De schuine buikspieren bestaan in feite uit twee ‘lagen’: de interne schuine buikspieren en dwars daarop, met de spiervezels in de tegengestelde richting, de oppervlakkig gelegen externe schuine buikspieren. De schuine buikspieren zijn hoofdzakelijk verantwoordelijk voor het draaien en zijwaarts buigen van de romp. 

Buikspierblessure

De buikspierblessure is een verrekking of scheurtje van één van de buikspieren. Buikspierblessures komen voornamelijk voor bij tennissers. De belangrijkste oorzaak is de herhaalde, plotselinge aanspanning van de uitgerekte en op spanning staande buikspieren tijdens het opslaan van de bal. De blessure treedt vaak op tegen het einde van een wedstrijd, wanneer de speler door te veel en te lang serveren vermoeid is geraakt.

 

Heb je een buikspierblessure opgelopen? Neem contact op met Fysio Goes-Zuid in Goes

Heb je een buikspierblessure opgelopen? Bij Fysio Goes-Zuid kunnen wij jou helpen. Wil je meer informatie over dit onderwerp of wil je trainingsadvies? Je kunt contact met ons opnemen via info@fysiogoeszuid.nl
of 0113-220075 om een afspraak in de plannen.

 

fysio goes, fysiotherapie goes, fysiotherapeut goes, fysiotherapie, fysio, fysio Goes Zuid, Goes,

6 manieren waarop fysiotherapie jou kan helpen in het dagelijks leven

Dat fysiotherapie jou kan helpen bij het herstellen van blessures en fysieke klachten, wist je al. Maar wist je ook dat wij jou kunnen helpen om het dagelijks leven makkelijker te maken? Het klinkt misschien logisch, maar als je beter beweegt, wordt het dagelijks leven ook makkelijker. Hieronder vind je 6 manieren waarop fysiotherapie jou kan helpen.

Fysiotherapie kan chirurgie voorkomen

Wist je dat fysiotherapie een mooi alternatief kan zijn voor een operatie? Hoewel operaties vaak nodig zijn, zijn er ook bepaalde situaties waarin fysiotherapie een betere optie is. Als je constant pijn in je lichaam hebt dan wil je er zo snel mogelijk vanaf. Bij slijtage denk je bijvoorbeeld al snel aan een operatie. Alleen een operatie kan ook complicaties met zich meebrengen. Bij sommige aandoeningen is een operatie helemaal niet nodig bij de juiste zorg. Bij andere aandoeningen (zoals slijtage) kan het proces tot aan de operatie vertraagd worden. Als je een operatie overweegt voor iets waar een fysiotherapeut ook naar kan kijken, waarom probeer je het dan niet?

Onze fysiotherapeuten je sportprestaties verbeteren

Niet iedereen die naar de fysiotherapeut gaat heeft een klacht. Veel atleten zoeken de hulp van een fysiotherapeut om de sportprestaties te verbeteren. Fysiotherapeuten zijn tenslotte experts op het gebied van bewegen en hoe het lichaam werkt. Je kan fysiotherapie gebruiken als een effectieve manier om je sportprestaties te verbeteren!

Fysiotherapie kan jou beter laten omgaan met ziektes

Fysiotherapie is ook een geweldige oplossing voor mensen met (chronische) ziektes, zoals bijvoorbeeld voor mensen met diabetes. Door beweging verloopt de bloedtoevoer beter waardoor de diabetes beter te beheersen is. Fysiotherapie biedt ook heel veel steun en houvast aan kankerpatiënten. Chemotherapie is zowel lichamelijk als geestelijk gigantisch uitputtend. Met behulp van een gerichte behandeling kunnen onze (oncologie) fysiotherapeuten jou zowel lichamelijk als geestelijk motiveren en stimuleren.

Wij kunnen jou helpen bij het beheersen van je bloeddruk

Fysiotherapie kan ook helpen bij het beheersen van je bloeddruk. Onze fysiotherapeuten kunnen jou leren hoe je stress kunt herkennen en hoe je hiermee om kunt gaan. Afvallen en regelmatig sporten zijn ook belangrijke manieren om je bloeddruk te verlagen. Je traint waarschijnlijk niet vanwege pijn of een blessure of gebrek aan vertrouwen in je eigen kunnen. Soms kan het moeilijk zijn om te weten waar je moet beginnen als je niet gewend bent aan regelmatige lichaamsbeweging. Een fysiotherapeut kan veilig een oefenprogramma of activiteitenprogramma voorschrijven dat past bij jouw conditie en past bij de dingen die je graag doet. Vraag zeker jouw behandelend fysiotherapeut om advies over hoe hij/zij jou kan helpen bij het beheersen van je bloeddruk.

Fysiotherapie kan de kwaliteit van je leven verbeteren

De kwaliteit van leven is om verschillende redenen misschien niet wat het zou moeten zijn. Je geestelijke gezondheid kan lijden door deze problemen of door overgewicht of andere gezondheidsproblemen die kunnen worden verbeterd met een goed gericht oefen- of activiteitenprogramma. Soms weet je dat je niet op een goede plek bent, maar weet je niet precies waar je moet beginnen met het zoeken naar hulp. Een fysiotherapeut kan jou te begeleiden bij het proces om de kwaliteit van leven te herwinnen.

Fysiotherapie kan blessures/letsels voorkomen

Blessures zijn een onderdeel van sporten. Actief zijn heeft zijn voordelen, maar hierdoor heb je ook een grotere kans op blessures. Fysiotherapie kan helpen om blessures te voorkomen. De fysiotherapeut kan jou helpen met spierkracht, balans, en je trainingsschema in kaart te brengen om een ​​beter beeld te krijgen van het risico op een blessure. Vraag om advies bij de fysiotherapeut om te zien of jij je risico op blessures kunt voorkomen of verminderen. Neem  contact met ons op en wij helpen jou verder!

functie van pijn, fysio goes, fysiotherapie goes, fysiotherapeut goes

Wat is de functie van pijn?

Pijn is een van de meest complexe onderwerpen in de medische wereld. Hoewel het een negatief gevoel afgeeft, blijkt dit toch een positief signaal van ons lichaam te zijn. Pijn waarschuwt ons zodra er iets mis is of wanneer er gevaar dreigt. En wist je ook dat er verschillende soorten zijn? Zodra dit gevoel lang blijft aanhouden, heeft dit vaak met meer factoren te maken dan met alleen een beschadiging. En wat is dan de beste oplossing om hiermee om te gaan?

Pijn is een intern alarmsysteem

Pijn is een noodzakelijke reactie van het lichaam. Het is een alarmsysteem in ons lichaam dat ons helpt te overleven. Door het alarm af te laten gaan, wil ons lichaam ons tot actie aansporen. Zodra je hand dichtbij vuur komt, zal je lichaam hierop reageren door het gevoel steeds intensiever te maken naarmate je dichterbij komt. Trek je je hand weg? Dan zal dit gevoel ook verdwijnen. Het alarmsysteem in je lichaam gaat af en probeert je te beschermen. Hetzelfde geldt voor een verstuikte enkel. In het begin zou het alarmsysteem ons aangeven niet te veel te lopen, maar naarmate van tijd wordt de pijn minder en kunnen we weer aan de slag. Zodra wij iets dreigends meemaken, zoals een sterfgeval in de familie, ingrijpende ziekte of langdurige stress, komt ons lichaam in een staat van alertheid te staan. Wij zijn op dat moment gevoeliger voor prikkels. Onze zenuwen geven die prikkels steeds harder door. Bewegingen of aanrakingen die je normaal niet voelt zijn nu vervelend of zelfs pijnlijk.

Hoe is de pijn in ons lichaam opgebouwd?

Pijn is onderdeel van ons sensorisch systeem dat ons continu op de hoogte houdt van veranderingen die in ons lichaam plaatsvinden. Het is een complex systeem dat ons waarschuwt zodra er gevaar dreigt. Een defect alarmsysteem zou ernstige gevolgen hebben zoals het verlies van ledematen, blessures of zelfs een vroegtijdige dood. Dankzij de pijn uit ons verleden kunnen wij inschatten of we iets gevaarlijks ondernemen. We kunnen soort van in de toekomst kijken om veilig te blijven zitten.
Iedereen heeft miljoenen zenuwen verspreid door het lichaam. Deze zenuwen reageren op verschillende prikkels zoals druk en temperatuursveranderingen. Op het moment dat onze zenuwen meer activiteit opmerken dan gewenst, wordt er een elektrisch signaal naar ons ruggenmerg gestuurd. Dit dient als waarschuwing voor ons lichaam. Ons ruggenmerg ontvangt deze signalen en controleert of deze signalen heftig genoeg zijn om een alarmsignaal aan ons brein door te geven. Het brein ontvangt dan het alarmsignaal en vraagt zich direct af of de signalen echt gevaarlijk zijn. Is dit wel het geval? Dan zal ons brein zorgen voor veiligheid en het besluit nemen dat we in gevaar zijn.

Verschillende soorten pijn

Pijn is te onderscheiden in drie verschillende vormen namelijk: acuut,  chronisch en neuropatisch. Beide vormen activeren het alarmsysteem in ons lichaam, maar op een totaal andere manier.

Acute pijn

Acute pijn is te vergelijken met een scherp afgesteld alarmsysteem in ons huis. Zodra dit systeem afgaat en er blijkt iets mis te zijn, is het terecht om de politie te bellen. Zo ontstaat acute pijn bij (dreigende) weefselschade. Het gevoel wordt door het brein als signaal naar de rest van je lichaam gestuurd. Het Maria Ziekenhuis geeft aan dat pijnreceptoren in ons gehele lichaam zitten en het meteen waarnemen als er iets mis is. Dit wordt vervolgens naar je ruggenmerg en verder naar de hersenen gestuurd. Zodra deze prikkel in de hersenen aankomt, ervaar je ook echt pijn. Deze pijnervaring gaat gepaard met emoties.

Chronische pijn

De chronische variant zit net wat anders in elkaar dan acute pijn. In dit geval blijft het alarmsysteem in ons huis constant afgaan, terwijl het niet zichtbaar is wat er aan de hand is. Chronische pijn treft ongemerkt veel mensen. Het is lastig te zien of iemand met chronische pijn kampt, maar het kan een leven beheersen. 20% van de mensen heeft last van chronische pijn en zijn hierdoor ernstig belemmerd in hun dagelijkse activiteiten. Dit gevoel is langer dan drie maanden aanwezig is zonder duidelijke oorzaak. Kortom, in het geval van chronische pijn is het niet altijd een betrouwbaar signaal. Uit onderzoek is gebleken dat dit fenomeen nog te weinig aandacht krijgt en vaak samenhangt met aandoeningen die passen bij ouder worden.

Neuropatische pijn

Dit is pijn dat veroorzaakt wordt door een beschadiging of ziekte aan het zenuwstelsel. Denk hierbij aan een ruggenmergbeschadiging, een naar gevoel in de benen bij patiënten met suikerziekte, chronische- en fantoompijn. Niet-pijnlijke prikkels, zoals een gewone aanraking, worden ervaren als pijnlijk. In het geval van fantoompijn ligt het geovel in onze hersenen en kan dit gevoel blijven bestaan na genezing van een letsel. Zodra een ledemaat geamputeerd wordt is het mogelijk dat we voelen alsof het lichaamsdeel er nog is en de mogelijke steek hiervan voelen. Neuropatische pijn wordt vaak omschreven als brandend, jeukend, messteken, tintelend of koud.

Het verlichten van de pijn

Pijn kan op verschillende manieren behandeld worden. Dit hangt ook af van het soort dat je ervaart. Zo bestaan er medische interventies waarbij de arts zoekt naar het beste soort medicijn om dit gevoel te bestrijden. Dit vereist wel veel tijd en geduld met regelmatige controle van de pijnscores.
Het is ook mogelijk om oefentherapie te ondergaan en om je spieren weer terug op te bouwen. Door te blijven bewegen en het dagelijks te functioneren wordt je conditie verbeterd en onderhouden. Dit gaat vaak gepaard met chronische pijnklachten. Mensen hebben vaak ook een angst om meer te bewegen, omdat ze denken dat dit juist verdere schade kan aanrichten.
Om chronische pijn te behandelen is het belangrijk om er eerst achter te komen hoe de pijn in je lichaam werkt. Het helpt juist om meer kennis over dit fenomeen te hebben. Over het deel dat pijnsignalen verwerkt in de hersenen. In tegenstelling tot acuut dient er bij chronische pijn juist bewegen te worden om de grenzen te verleggen en ervoor te zorgen dat onze lichaamsweefsels een betere conditie krijgen.

Ervaar je chronische of acute pijn? Neem dan contact op met Fysiotherapie Goes-Zuid

Chronische- of acute pijn kan jouw dagelijkse activiteiten en de mensen om je heen behoorlijk hinderen. Ervaar je dit soort klachten? Samen met een fysiotherapeut is het mogelijk om het vertrouwen in je eigen lichaam terug te winnen door samen haalbare beweegdoelen op te stellen. Je kunt contact met ons opnemen via info@fysiogoeszuid.nl
of 0113-220075 om een afspraak in de plannen.

stijve nek, stijfheid nek, fysio stijfheid, fysiotherapie stijfheid, fysiotherapeut stijfheid, fysio nekklachten, fysiotherapie nekklachten, fysiotherapeut nekklachten, fysio blessure, fysiotherapie blessure, fysiotherapeut blessure, fysio stijfheid, fysiotherapie stijfheid, fysiotherapeut stijfheid, fysio nekklachten, fysiotherapie nekklachten, fysiotherapeut nekklachten, fysio blessure, fysiotherapie blessure, fysiotherapeut blessure, fysio goes, fysiotherapie goes, fysiotherapeut goes, nekklachten, nekpijn, kraken, pijn, fysiotherapie, Goes-Zuid, Fysio

Het kraken van je nek; veilig of riskant?

Het kraken van gewrichten is een veel voorkomende gewoonte. We kraken onze knokkels, vingers, tenen, rug en zelfs onze nek. Maar niet iedereen doet het om dezelfde reden. Sommigen van ons doen om de druk die we voelen in onze schouders of nek te verminderen of als reactie op stress. In dit artikel bespreken we in of het zinvol is om de nek te kraken; wat kraken precies is, in hoeverre het riskant is voor jou en invloed heeft op nekklachten.

Is het zinvol om je nek te kraken tegen nekklachten?

Het antwoord op deze vraag is ja en nee. Je nek zachtjes kraken en niet te vaak kan geen kwaad. Maar als je het verkeerd, te vaak of te krachtig doet, kan het meer pijn of ongemak veroorzaken dan je voelde voordat je je nek kraakte.

Wat veroorzaakt het krakende geluid?

Wanneer je je nek of een gewricht in uw lichaam kraakt, worden de kapsel rond dit gewricht uitgerekt. Deze kapsels bevatten vloeistof en door ze uit te rekken kan de vloeistof minder druk uitoefenen op het gewricht. Als de druk afneemt, veranderen deze vloeistoffen in gas. Wanneer de vloeistof gas wordt, maakt het een ploffend geluid. Dit proces is meestal niet schadelijk.

In het geval van je nek heb je verschillende gewrichten die facetgewrichten worden genoemd. Deze gewrichten bevinden zich aan elke kant van de nek. Als deze gewichten zich uitrekken, kan de vloeistof in het gewrichtskapsel zich verspreiden. Zodra de vloeistof gas wordt, hoor je een knakgeluidje in de nekgewrichten. Hierdoor voelt het kraken van de nek alsof het de druk van je nek wegneemt. 

Het placebo-effect van kraken

Het kraken van de nek kan een positief effect hebben op het mentale vlak. Dit komt omdat veel mensen krakende geluiden associëren met het loslaten van druk en het succesvol aanpassen van een gewricht. In sommige gevallen kan het alleen maar horen van het krakende geluid, iemand een beter gevoel geven, zelfs als er geen druk werd losgelaten of als het gewricht niet eens volledig kraakte. Dit staat bekend als een ‘placebo-effect’.

Geluksgevoel door kraken

Door je nek te kraken, komen ook endorfines vrij in het gebied van de nekgewrichten. Endorfines worden geproduceerd door je hypofyse (voorste deel van de hersenen) en worden door je lichaam afgegeven om pijn te beheersen. Wanneer je je nek kraakt, komen er endorfines vrij in het gebied. Dit geeft een gevoel van voldoening en plezier.

Hoe riskant is het om je nek te kraken?

Uw nek kraken kan schadelijk zijn als je het niet goed doet of als je het te vaak doet. Te krachtig je nek kraken kan de zenuwen beknellen. Dit kan extreem pijnlijk zijn en het moeilijk of onmogelijk maken om je nek te bewegen. Te hard je nek kraken kan ook de spieren rond de gewrichten en de gewrichten zelf belasten. Wanneer je spieren of gewrichten gespannen raken, kan het bewegen van je nek als een hele klus aanvoelen.

Het gevoel alsof je veel je nek moet kraken kan het gevolg zijn van hypermobiliteit. Dit is wanneer je gewricht een groter bewegingsbereik heeft dan normaal. Wanneer je toegeeft aan de drang om je nek veel te kraken, kunnen de ligamenten in je gewrichten permanent uitgerekt raken. Dit wordt eeuwigdurende instabiliteit genoemd. Wanneer dit gebeurt, lopen je nekgewrichten meer risico op het ontwikkelen van artrose.

Heb je nekklachten? fysiotherapie Goes-Zuid helpt jou!

Denk je nekklachten te hebben opgelopen door het (overmatig) kraken van je nek? Vanuit fysiotherapie Goes-Zuid kunnen wij jou handvatten bieden om deze gewoonte af te leren en je nek behandelen. Meer weten? Neem dan contact met ons op en wij helpen jou verder!