fysio goes, fysiotherapie goes, fysiotherapeut goes, core stability, fysiotherapie, Goes-Zuid, Goes, Fysio

Core Stability, waar is het goed voor en hoe train je het?

Hoe is jouw ‘core stability’? Misschien heb je wel eens van de term gehoord, maar weet je ook echt wat het inhoudt? Core stability staat voor rompstabiliteit en speelt een belangrijke rol in het voorkomen van blessures, het verbeteren van sportprestaties en een betere lichaamshouding. In deze blog vertellen wij jou waarom het hebben van een goede core stability zo belangrijk is en hoe je deze zelf eenvoudig kunt trainen. 

Het belang van een goede core stability

Wanneer we het hebben over een core, gaat het over de rug-, buik-, bil- en heupspieren. Deze spieren zijn aan al je ledematen verbonden en zijn dus een groot onderdeel van je motoriek. Dit betekent dat het hebben van een goede core stability jou enorm helpt bij eigenlijk alles wat je doet in het dagelijkse leven. Ook kun jij je sportprestaties verbeteren door het hebben van een goede core. Een goed getrainde core zorgt namelijk voor de aansturing van je armen en benen en zorgen voor het opvangen van ‘klappen’ op je onder- of bovenlichaam.

Naast zorgen voor balans en stabiliteit van je lichaam, geeft je core bescherming aan het centraal zenuwstelsel. Ook zorgen ze voor bescherming en ondersteuning van je interne organen. 

Samenvattend, een goede rompstabiliteit helpt jou bij: 

  • voorkomen van lage rugklachten
  • het verbeteren van je lichaamshouding
  • het voorkomen van blessures
  • het toenemen van spronghoogte/ sprongkracht
  • het verbeteren van je sportprestaties 

Hoe train je het?

Je hebt net gelezen over de voordelen van een goede core stability of te wel rompstabiliteit. Maar hoe train je deze?  Jouw core stability kan aan de hand van een aantal oefeningen simpel getraind worden:

Core stability oefening 1: Het bruggetje

Ga op je rug liggen en buig je knieën 90 graden. Zet je voeten plat op de grond en leg je armen langs je lichaam op de grond. Til nu je billen omhoog en span deze samen met je buikspieren aan. Om het zwaarder te maken kun je afwisselend je linker en rechterbeen uitsteken. 

Beginner: 3x 10 seconden Gevorderd 3x 15 seconden

 

Core stability oefening 2: De plank

Je begint deze oefening in de starthouding op je onderarmen, knieën en tenen. Til vervolgens je billen omhoog zodat je een rechte lijn vormt van je hielen tot je schouders. Span ook dit keer je buik en bilspieren aan. Om het zwaarder te maken kun je afwisselend je linker of rechterbeen op tillen.  Deze oefening kun je vervolgens ook op je linker en rechterzij doen. 

Beginner: 30 seconden Gevorderd 40 seconden

 

Core stability oefening 3: De fiets crunch 

Ga op je rug liggen en trek je knieën naar je toe zodat deze een hoek van 90 graden vormen met je bovenlichaam. Je handen bieden een lichte ondersteuning voor je hoofd wanneer je met je schouders iets naar boven komt. Span je buikspieren aan en strek afwisselend je linker en rechterbeen zover mogelijk uit, net alsof je fietst. 

Beginner: 20 seconden Gevorderd 30 seconden

 

Core stability oefening 4: de superman

Ga op je buik liggen met rechte benen en je armen gestrekt langs je oren. Span rug en bilspieren aan en til je handen en voeten los van de grond. Deze houding houd je vast. 

Beginner: 3x 6 seconden Gevorderd 3x 8 seconden

 

Core stability oefening 5: de puppyhouding

Je begint deze oefening met je handen recht onder je schouders en je knieën onder je heupen. Houd je rug recht en kijk naar de grond. Strek vervolgens je linkerbeen en rechterarm uit en andersom. Deze houding houd je vast.

Beginner: 3x 8 seconden Gevorderd 3x 12 seconden

 

Probeer deze set drie keer per week te doen. Houd tussen elke oefening binnen een serie 15 seconden rust. 

 

Mocht je lichamelijke klachten ervaren tijdens het uitvoeren van de oefeningen? Stop dan met de oefening en maak indien nodig een afspraak met onze praktijk. Bel 0113-220075 voor een afspraak, stuur een e-mail naar info@fysiogoeszuid.nl of vul het contactformulier  op onze website in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

 

fysio goes, fysiotherapie goes, fysiotherapeut goes, RSI, nekklachten, rugklachten, fysiotherapie, Goes-Zuid, Goes

RSI door thuiswerken? Wij helpen jou!

Hoewel het goed gaat met ons land qua aantal Corona besmettingen, wordt er nog steeds van ons verwacht dat we zoveel mogelijk thuiswerken. Merk je dat je door het vele thuiswerken last begint te krijgen van je pols, arm, nek of schouder? Dan kan dit wijzen op RSI. RSI (repetitive strain injury) is een verzamelnaam voor spier- en gewrichtsklachten aan handen, polsen, armen, schouders, en/of nek. Het is bij RSI belangrijk dat je tijdig aan de bel trekt, want de klachten verergeren naarmate je ermee blijft lopen. Vaak wordt RSI pas te laat opgemerkt.

Hoe ontstaat RSI?

RSI is een blessure die ontstaat door een herhaalde belasting. Eenvoudig gezegd komt het neer dat een  een beweging  te vaak hebt uitgevoerd. Tegenwoordig is het werken achter een computer de meest voorkomende oorzaak van RSI. Als je veel achter de computer werkt belast je vingers, polsen, armen en je schouder- en nekregio. Deze spieren gaan pijn doen en je doorbloeding wordt slechter. Vooral in je handen en vingers is een goede doorbloeding belangrijk en deze worden zwaar belast door het typen en muizen.

Wanneer spreek je van RSI?

RSI-klachten ontstaan geleidelijk en kunnen zich voordoen in je handen, armen, schouders, nek en bovenrug. De klachten beginnen meestal als tintelingen, een koud of dood gevoel of lichte pijn. Deze klachten kunnen verergeren tot chronische pijn en stijfheid. Als je last hebt van nekpijn kan dit ook hoofdpijn veroorzaken. Je klachten kunnen ook van het ene naar het andere lichaamsdeel verhuizen. RSI klachten worden in beginsel vaak niet als alarmerend gezien. Veel mensen kijken er niet van op dat ze soms een zere pols hebben of koude vingers. Ook zijn de pijn en vermoeidheid plaatselijk, niet echt hinderlijk en verdwijnen na de handeling. Na verloop van tijd blijft de pijn echter aanhouden en begint krachtverlies op te treden. In het laatste stadium blijft de pijn aanhouden, ook ‘s nachts.

Omdat RSI een verzamelnaam is voor veel aandoeningen, wordt er vaak ook over meer specifieke aandoeningen gesproken zoals een tenniselleboog, muisarm of carpaal tunnelsyndroom. 

Wat kun je zelf doen om het te voorkomen?

Naast het typen en muizen, spelen de werkdruk en de arbeidsomstandigheden (ergonomie van de werkplek) ook een rol. RSI blijkt vooral veroorzaakt te worden door een kortdurende hoge werkbelasting, en niet zozeer na een langdurige lage werkbelasting. Tips:

  • ‍Ga recht voor je computer zitten en zorg dat je recht op scherm kunt kijken.
  • ‍Zorg dat je stoel op de goede hoogte van je bureau staat.
  • Wissel regelmatig van houding. Voorkom dat je lange periodes in dezelfde houding zit. Zorg voor een ontspannen houding.
  • ‍Zorg dat er voldoende afwisseling in je werkzaamheden zit. Bij computerwerk moeten muis- en typewerkzaamheden zoveel mogelijk worden afgewisseld. 
  • Probeer je pols recht te houden tijdens al jouw handelingen. Beweeg of draai je pols niet naar buiten.
  • ‍Neem tussendoor voldoende pauze om je spieren te ontspannen.
  • Zorg voor de juiste werkplek benodigdheden zoals: (verticale)muizen, armsteunen en ergonomische toetsenborden 

RSI behandeling bij Fysiotherapie Goes-Zuid in Goes

Zeker als de RSI klachten toenemen, is het belangrijk dat u de hulp inschakelt van onze (gespecialiseerde) fysiotherapeuten. De RSI behandeling binnen onze fysiopraktijk van RSI-klachten richt zich met name op het beïnvloeden van de oorzakelijke factoren van RSI. Dat wil zeggen dat we kijken naar alle oorzakelijke factoren die verantwoordelijk zijn voor het ontwikkelen van jouw RSI-klachten. Deze oorzakelijke factoren zorgen voor de opbouw van spanning in het klachten gebied.Het is belangrijk om te weten hoe de klachten zijn ontstaan, omdat dit erg belangrijk is om het juiste herstelproces te bepalen. Wil je een fysiotherapie afspraak maken om de behandelmogelijkheden te bespreken?

Bel 0113-220075 voor een afspraak, stuur een e-mail naar info@fysiogoeszuid.nl of vul het contactformulier  op onze website in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

 

 

fysio goes, fysiotherapie goes, fysiotherapeut goes, gewrichten, fysiotherapie, fysio, Goes, Goes-Zuid

Kijkje in de anatomie – Gewrichten

Vandaag nemen we een kijkje in de anatomie van de mens, waarbij wij de gewrichten uitlichten. Gewrichten hebben namelijk een hele belangrijke functie. Ze zorgen ervoor dat we kunnen bewegen. Van lopen tot het bewegen van je armen. Ze vormen een belangrijk onderdeel van ons bewegingsapparaat. Maar wat is nu de exacte functie van gewrichten binnen ons lichaam? Wat voor soort gewrichtsaandoeningen zijn er en hoe kunnen deze verholpen worden?  

Wat is de functie van je gewrichten?

Gewrichten bestaan uit twee of meer botten die met elkaar in verbinding staan, waardoor een beweging kan worden gemaakt. In de meeste gewrichten zijn de uiteinden voorzien van kraakbeen. Zo worden de botten beschermt en helpt het bij het maken van glijbewegingen. Rondom ieder gewricht zit het gewrichtskapsel waarin synovium bevindt. Synovium is een vloeistof met als functie dat de bewegingen van de gewrichten soepel verlopen. Daarnaast worden de botstructuren in een gewricht bij elkaar gehouden door middel van gewrichtsbanden (ligamenten). Gewrichtsbanden zijn gemaakt van bindweefsel en maken ook onderdeel uit van het gewrichtskapsel.

Verschillende soorten gewrichten

In ons lichaam komen veel verschillende soorten gewrichten voor. Omdat niet elk gewricht dezelfde beweging kan maken zijn deze onderverdeeld in verschillende categorieën. 

synoviale gewrichten

De meeste gewrichten zijn beweeglijk, dit noemen we synoviale gewrichten. Deze zorgen ervoor dat we ons goed kunnen bewegen. Bij dit soort gewrichten kun je denken aan het schoudergewricht, ellebooggewricht, polsgewricht, heupgewricht, kniegewricht en het enkelgewricht.

kogelgewrichten

Kogelgewrichten bestaan uit een bal en een kom. Dit zijn gewrichten die alle kanten op kunnen draaien. Een goed voorbeeld hiervan is de schouder, die je in de rondte kunt draaien. Je hoort soms ook wel dat de schouder uit de kom schiet. Bij dit letsel zit de kop (bovenste deel bovenarmsbot) niet meer in de kom (onderste deel van het schouderblad). Herstel van dit letsel kan vier tot zes weken duren.

scharniergewricht

Net zoals de scharnier van een deur kan een scharniergewricht maar op en neer buigen. Dit soort gewrichten zitten in je elleboog en knie.

rolgewricht

Zoals de naam al aangeeft zorgt dit gewricht ervoor dat de botten om elkaar heen kunnen ‘rollen’. Het rolgewricht zorgt ervoor dat je ellepijp en spaakbeen om elkaar heen draaien, waardoor je handen vervolgens weer kunnen draaien.

zadelgewricht

Dit gewricht zit bijvoorbeeld tussen de duim en de handwortel. De botdelen vormen een zadel. Dankzij de bolle en de holle kromming is beweging op twee vlakken mogelijk.

Waarvoor dienen gewrichten?

Het gewricht is een heel belangrijk maar dus ook veelzijdig en ingewikkeld onderdeel van ons lichaam. Het zorgt ervoor dat we ons soepel kunnen bewegen. Ook spieren vervullen een belangrijke rol wanneer het aankomt op onze gewrichten. Ze houden het gewrichtskapsel en gewrichtsbanden bij elkaar en zijn door middel van pezen verbonden met onze botten. Bij het maken van een verkeerde beweging, overbelasting of schade aan het gewricht ontstaat gewrichtspijn.

Wat is gewrichtspijn?

Uit onderzoek is gebleken dat meer dan 68% van de globale bevolking pijn ervaart aan gewrichten. Met als gevolg dat dit een negatief effect heeft op het dagelijkse leven. Gewrichtspijn kan overal in het lichaam voorkomen in de vorm van vastzittende gewrichten, gevoeligheid en zwelling. Daarnaast is gewrichtspijn te onderscheiden chronisch en niet-chronisch. 

Niet chronische gewrichtspijn

Enkele voorbeelden van niet-chronische gewrichtspijn zijn gescheurde gewrichtsbanden, ontwrichting (arm of been uit de kom). Ook een versteuking is een vorm van een niet chronische gewrichtspijn. De gewrichtsbanden zijn overrekt of verzwikt, waardoor het bot niet meer normaal in het gewricht zit en is opgezet.

Chronische gewrichtspijn

Er zijn ook een aantal vormen van chronische gewrichtspijn. Denk hierbij aan reumatoïde en artrose. Deze twee vormen worden veroorzaakt door ontstekingen in de gewrichten. Artrose kan voorkomen bij alle leeftijden, maar komt het meest voor bij ouderen, omdat deze groep hun gewrichten te weinig gebruikt. Bij sporters en mensen met overgewicht worden de gewrichten te zwaar belast. De meest voorkomende gewrichtspijn is kniepijn. Denk bijvoorbeeld aan een knie verrekking- of verstuiking door het sporten.

gewrichtsblokkade

Heb je last van vermoeidheid, een algehele verslechtering van de gezondheid of kun je niet soepel bewegen? Dan heb je wellicht last van een blokkade in het gewricht. In het begin hoeft er nog niet aan de bel getrokken te worden, maar het is altijd handig hier goed op te letten. Het kan immers ook zijn dat je al jarenlang last hebt van een blokkade en dit niet weet.  Bij een blokkade komt het gewrichtskapsel klem te zitten tussen de twee botten. Dit kan gebeuren door overbelasting van de gewrichten of een verkeerde beweging. De ruimte tussen de twee botten wordt verminderd, waardoor een blokkade ontstaat.

gewrichtsontsteking

Door veranderingen van het kraakbeen komen kraakbeendeeltjes los die ontstoken raken. Hierdoor zwelt het gewrichtsvlies en gaat het vocht produceren. Daardoor wordt het gewricht warm en veroorzaakt pijn. Een gewrichtsontsteking treedt vaak op wanneer iemand met artrose zich heeft verstapt, waardoor het gewricht wordt verdraaid.

Hoe ontstaat pijn in de gewrichten?

Door het uitvoeren van alledaagse bewegingen wordt er constant druk op de gewrichten gezet, waardoor ze kans lopen beschadigd te raken. Zoals hierboven aangegeven is de knie de meest voorkomende boosdoener wanneer het gaat om gewrichtspijn. De knie vangt namelijk het meeste lichaamsgewicht op en is daarom extra kwetsbaar voor beschadiging en pijn. Ga je sporten? Dan heb je nog meer kans op beschadigingen aan de knie. Door te landen komt het lichaamsgewicht harder op de knie terecht. Ook tijdens ongelukken is er een kans op gewrichtspijn. Het kan zijn dat de gewrichtsbanden door een traumamoment de krachten niet aankunnen en hierdoor scheuren.

Wat kun je zelf doen bij gewrichtspijn?

Door in beweging te blijven en goed te rusten verbetert niet alleen jouw algemene conditie, maar ook jouw hart, longen en gewrichten. Het is bijvoorbeeld voor je algehele gezondheid belangrijker om dagelijks 30 minuten te bewegen dan drie keer per week een uur. Per gewrichtsaandoening moet gekeken worden, welke bewegingen juist wel en niet verantwoord zijn. Bij veel pijn in de heup of knie hoor je bijvoorbeeld niet veel te traplopen, maar wel het gewricht te blijven buigen en te strekken. Onze fysiotherapeuten kunnen jou hierbij begeleiden

Ervaar je gewrichtsklachten? Neem contact op met fysiotherapie Goes-Zuid

Pijn in de gewrichten kan jouw dagelijks leven op een negatieve manier beïnvloeden. Ervaar je gewrichtsklachten?

Bel 0113-220075 voor een afspraak, stuur een e-mail naar info@fysiogoeszuid.nl of vul het contactformulier  op onze website in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

 

 

 

 

 

fysio goes, fysiotherapie goes, fysiotherapeut goes, mobilisatie, fysiotherapie, Goes, fysio

Mobilisatie binnen de fysiotherapie

Binnen de fysiotherapie praten wij vaak over het ‘mobiliseren’ van spieren of gewrichten. Wij kunnen ons voorstellen dat deze term je niet bekend voorkomt. Wat is mobiliseren nu precies? En waarom gebruikt een fysiotherapeut deze techniek zo regelmatig? Eenvoudig gezegd gaat het bij mobilisatie om het beweeglijk maken/losmaken van je spieren en gewrichten. Het is een techniek die zowel door onze fysiotherapeuten als manueel therapeuten zeer regelmatig wordt toegepast.

 

Wanneer wordt mobiliseren binnen de fysiotherapie toegepast?

Stel je dit eens voor: je bent geopereerd aan je knie en deze moet voor vier weken in het gips zitten. Na deze vier weken is het gewricht in je knie stijf en pijnlijk geworden. De spieren zullen daardoor in kracht en volume afnemen, waardoor het gebruik van de knie moeizaam verloopt. Dit is slechts een voorbeeld waarbij mobilisatietechnieken worden toegepast. 

Door een blessure, na een operatie of na een periode in het gips, is een gewricht verzwakt. Vaak beweegt het minder soepel dan voorheen en komt er ook pijn bij het bewegen kijken. Onze fysiotherapeuten kunnen dan de functie herstellen door het gewricht met speciale technieken te bewegen. Dit kan op meerdere manieren gebeuren: passief, actief of geleid actief. Deze speciale techniek waar wij naar refereren is de mobilisatietechniek. Mobiliseren heeft als doel een gewricht beter te laten bewegen en/of voor pijnvermindering te zorgen.

Wat is het verschil tussen actief en passief mobiliseren?

Binnen de fysiotherapie praten wij over ‘passief’ mobiliseren en ‘actief’ mobiliseren. De naam zegt het in principe al. Bij passief mobiliseren hoef je zelf niets te doen. Het lichaamsdeel of gewricht is ontspannen en wordt door je fysiotherapeut of manueel therapeut bewogen. In het geval van actief mobiliseren krijg je oefeningen waarbij het de bedoeling is dat je het gewicht zelf in beweging brengt. Een combinatie tussen deze twee vormen is ook mogelijk. Jouw fysiotherapeut of manueel therapeut helpt dan mee terwijl je het gewricht actief beweegt. Dit wordt ‘geleid actief’ mobiliseren genoemd.

Mobilisatie oefeningen 

Online vind je veel verschillende mobilisatie oefeningen terug. Wees hier echter voorzichtig mee. Welke mobilisatie oefeningen voor jou geschikt zijn, is afhankelijk van de locatie waar de mobilisatie toegepast moet worden. Een blessure in je nek vraagt om hele andere mobilisatie oefeningen dan bijvoorbeeld een blessure in je heup. Afhankelijk van de plek waar gemobiliseerd moet worden, zijn er diverse oefeningen die je fysiotherapeut jou kan laten doen. 

Wij adviseren om niet zelf online te gaan zoeken, maar je goed te laten informeren door jouw fysiotherapeut. De klacht kan verergeren op het moment dat je de verkeerde oefeningen uitkiest of de oefeningen verkeerd uitvoert. Daarnaast kan je fysiotherapeut ook bepalen of je eerst passieve mobiliteit nodig hebt of een combinatie tussen passief en actief. 

Mobilisatie behandeling bij fysiotherapie Goes-Zuid

Denk je dus, na het lezen van dit artikel, dat mobilisatie een fysiotherapeutische techniek is die jou kan helpen bij jouw blessure, herstel na een operatie of gipsperiode? Neem dan zeker contact op met onze praktijk.