fysio goes, fysiotherapie goes, fysiotherapeut goes, sportblessure, sportfysiotherapie, Goes-Zuid, fysiotherpie, fysio, Fysiotherapeut, vacuümtherapie

G-Topsporter Joannathan Duinkerke over vacuümtherapie

“Tijdens mijn behandelingen ben ik in aanraking gekomen met vacuümtherapie.  Tot op de dag van vandaag sta ik nog altijd versteld van de resultaten”

Twee gouden medailles op de Special Olympics in 2011en nu onder behandeling bij Rein-Jan en fysiotherapie Goes-Zuid. Joannathan Duinkerke, sinds kort gestopt topsporter in de G-sport bereid zich met behulp van ‘Rein’ voor op een persoonlijke doel.. In een mooie klantervaring over onder andere vacuümtherapie lees je hier meer over. Benieuwd geworden? Lees snel verder… 

“Ik ben Joannathan Duinkerke en de meeste mensen kennen mij vast als wielrenner. Ik sport al vanaf mijn 6e levensjaar en dat is in de loop der jaren steeds meer geworden tot zelfs het hoogste niveau in de G-sport.

Zo mocht ik zelfs naar de Special Olympics in Athene in 2011, waar ik zowel goud won op de wegrit als in de tijdrit. Ook werd ik Nederlands kampioen op de weg en in het veldrijden.

Sinds kort ben gestopt met topsport, omdat ik mij meer op het leven daarbuiten wil richten. Toch kan ik het sporten niet helemaal los laten en wil ik de kustmarathon in 3 uur en 30 minuten gaan lopen. Hiervoor ben ik hard aan het trainen en omdat hardlopen een blessure gevoelige sport is, kom ik om de week bij Rein-Jan in de praktijk in Goes-Zuid.

Tijdens mijn behandelingen ben ik in aanraking gekomen met vacuümtherapie.  Tot op de dag van vandaag sta ik nog altijd versteld van de resultaten en dat wanneer ik hier in ben geweest dat bij mij de pijntjes weg zijn.  Het gevoel voor mij, zodra ik in de tank lig is een soort van magie. Voor mij als sporter en iemand die veel met zijn lichaam bezig vind ik dit echt een mooie uitvinding. Wanneer je kwaaltjes hebt aan je benen of verder wilt komen in je sport, raad ik een behandeling zeker aan.” 

fysio goes, fysiotherapie goes, fysiotherapeut goes, rugklachten, nekklachten, slaaphouding, fysiotherapie

De beste slaaphouding voor je rug en nek

Nu veel mensen zoveel mogelijk vanuit huis werken, wordt er veel aandacht besteed aan de juiste werkhouding. Maar sta jij er wel eens bij stil dat je gemiddeld ongeveer net zo lang achter je bureau zit als dat je in je bed ligt? Tijd om eens stil te staan bij je slaaphouding. Want een goede slaaphouding zorgt er niet alleen voor dat je uitgerust wakker wordt, maar kan zorgen dat je minder rugpijn, nekklachten en zelfs hoofdpijn ervaart gedurende de dag. Hoe slaap jij eigenlijk? Is dat wel de juiste slaaphouding voor jouw rug en nek? En wat zijn de voordelen van de juiste slaaphouding? Wij geven tips!

Dé beste slaaphouding bestaat niet, de juiste wel

Er zijn verschillende manieren om in slaap te vallen:

  • Zijslapers: 75 %
  • Rugslapers: 20 %
  • Buikslapers: 5% 

Elke manier van slapen heeft zijn voor- en nadelen. Dé beste slaaphouding bestaat niet. Welke positie de juiste voor jou is, verschilt en is afhankelijk van je persoonlijke situatie en eventuele medische klachten. Belangrijkste is dat je lage rug in zijn natuurlijke vorm op de juiste manier wordt gesteund. Pijnprikkels zullen dan tot een minimum beperkt worden en mogelijk zelfs volledig wegblijven. Zowel de rugligging als de zijligging is dan een goede slaaphouding. 

Tip 1: Ontlast je tussenwervelschijven

Je wervelkolom is opgebouwd uit wervels en tussenwervelschijven. Gedurende de dag worden de tussenwervelschijven in elkaar gedrukt, door bijvoorbeeld het tillen van zware voorwerpen, maar ook gewoon door de zwaartekracht. Tijdens het slapen, herstellen de tussenwervelschijven zich. Belangrijk dus om je wervelkolom dan zo goed mogelijk te ontlasten door een goede slaaphouding aan te nemen op een goed ondersteunend matras en zo chronische rugklachten te voorkomen.

Tip 2: Bepaal jouw ideale slaaphouding

Heb je last van rugpijn in je lage onderrug, stress of slaapapneu? Slaap dan op je zij. Heb je last van hoofd- en nekpijn? Dan is het juist weer beter om niet op je zij te slapen, maar op je rug. Het nadeel van op je rug slapen is dan weer dat je sneller snurkt. Belangrijk dus om een goed evenwicht te vinden tussen verschillende posities. Mensen die drukpunt gevoelig zijn, kunnen vaak beter op hun rug slapen, omdat het draagvlak voor de spieren en de weefsels hierbij groter is. De gelijkmatige verdeling van het gewicht van het lichaam werkt ook goed tegen gewrichtspijnen en artritis. Ook bij schouderklachten is op de rug slapen de beste slaaphouding. Evenals voor mensen met reflux.

Tip 3: Ontspan je rugspieren

Door de verkeerde slaaphouding zullen de spieren in en rond de rug zich aanspannen om je rug te beschermen tegen beschadiging. Door dit aanspannen word je gedurende de nacht vaker woelend wakker en sta je ‘s ochtends op met een gespannen rug die niet optimaal hersteld is en voel je je geradbraakt. Een goede slaaphouding en een bijpassend matras en kussen, zorgen ervoor dat je je rugspieren beter ontspant.

Tip 4: Een goed kussen helpt tegen een stijve nek

Heb je last van een stijve nek? Overweeg dan een ander kussen. Een te dun of te dik kussen kan zorgen voor een verkeerde slaaphoek. Daardoor krijg je veel spanning op je rug. Bij het opstaan kun je dan je nekspieren verrekken. Je hebt er meer last van als je op je buik en je zij slaapt. Zorg daarom voor een kussen dat zich aanpast aan jouw lichaamsvorm tijdens de slaap.

Tip 5: Speciaal voor zijslapers

Zijslapers komen vaak in de verleiding om scheef te gaan liggen. Het is juist belangrijk dat je in een rechte lijn ligt, vanaf je nek tot het staartbeen. Zorg er ook voor dat de schouders en de heupen goed in het matras komen te liggen. Als je op je zij slaapt, kun je het beste kiezen voor een medium tot zacht matras. Dit zodat de heupen en schouders goed wegzakken. Gebruik daarnaast een hoog en stevig kussen. Met een kussentje onder de knie wordt de rug het minst belast. Halverwege tussen buik- en zijlig in, met een opgetrokken bovenste been of arm is zeker niet slecht, maar zuivere zijlig is beter, omdat er dan geen torsie in de nek en de rug ontstaat. 

Tip 6: Speciaal voor rugslapers

Hou je rug niet te scheef tijdens het slapen, anders word je wakker met pijnlijke spieren. En zorg voor een matras dat een beetje mee beweegt. Op die manier kun je nog in een S-vorm gaan liggen. Dat lijkt misschien slecht, maar de meest comfortabele slaap is als je ruggenwervels in een natuurlijke vorm liggen. Het is heel belangrijk dat je rug en met name je rugholte goed ondersteund worden. En zorg ervoor dat je kussen niet te hoog is. Zo voorkom je dat je nek te sterk in een knik ligt.

Tip 7: Speciaal voor buikslapers

Veel mensen denken ten onrechte dat ze op hun buik slapen, maar draaien na het inslapen naar een andere positie. Als je toch echt een buikslaper bent, dan is de beste tip: probeer een andere slaappositie. Op je buik slapen is namelijk niet goed voor je. Je nek ligt gedraaid: veel buikslapers slapen daarom zonder hoofdkussen. Je kunt beter wel een kussen gebruiken, maar dat onder je schouder en borstkas plaatsen, ter hoogte van de zij waar je hoofd naar toe is gedraaid. Op deze manier verminder je de draaiing van je nek. Doordat je met je buik het matras raakt, heeft je rug een grote, holle ruimte. Als je wakker wordt, kun je na een nacht op deze manier liggen enorm last van je rug en van je nek hebben. Je spieren en gewrichten hebben urenlang in de verkeerde positie gelegen. De buikligging is wél weer goed tegen snurken. Zo kan jouw verkeerde slaaphouding, misschien weer wel goed zijn voor de nachtrust van je partner. ;]

Heb jij nek-, en/of rugklachten? Neem dan contact op met Fysiotherapie Goes Zuid

Heb je last van pijn of andere klachten bij het bewegen? Ga niet zelf aan het dokteren, maar neem contact met ons op. Wij helpen je graag om op een verantwoorde manier in beweging te komen en te blijven. Bel 0113-220075 voor een afspraak, stuur een e-mail naar info@fysiogoeszuid.nl of vul het contactformulier  op onze website in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

 

fysio goes, fysiotherapie goes, fysiotherapeut goes, fysiotherapeut, fysio, Goes, lichamelijke klachten, sportblessure, blessure

Het belang van de fysiotherapeut boven Dr. Google

Het internet is alwetend. In de enorme hoeveelheid informatie die beschikbaar is, is een antwoord te vinden op élke vraag. Belangrijk is wel dat je de júiste vraag stelt en de (vaak uiteenlopende) antwoorden naar waarde kunt beoordelen, zodat je geen foute conclusies trekt over jouw klachten of zelfs aan de slag gaat met onjuiste adviezen. Nu meer en meer mensen Dokter Google raadplegen bij lichamelijke klachten en zelf gaan dokteren hoe ze die problemen kunnen aanpakken, is het tijd om bij dit fenomeen stil te staan. Ga jij bij lichamelijke klachten naar de fysiotherapeut of raadpleeg je ‘Dokter Google’? En is dat wel zo verstandig?

De fysiotherapeut is de specialist

Voel je pijn of heb je andere klachten tijdens het bewegen, dan neig je er wellicht al snel naar om internet te raadplegen voor advies. Wat zou er aan de hand kunnen zijn en hoe zorg ik zelf voor verbetering of verlichting? De informatie op internet is overvloedig en compleet, maar soms zijn de gegeven adviezen tegenstrijdig of passen nét niet helemaal bij jouw persoonlijke situatie. Welke advies moet je dan geloven? En hoe weet je zeker dat de geadviseerde oefeningen wel precies bij jouw specifieke situatie passen en niet juist de boel zullen verergeren? De juiste interpretatie van al die informatie, vergt kennis van het menselijk lichaam in combinatie met jouw specifieke klachten. En daar kan Google je niet mee helpen. Wij als fysiotherapeut hebben die specialistische kennis wel.

Fysiotherapie helpt niet enkel bij beweegklachten

Een bijkomstig aandachtspunt van oplossingen googelen, is dat je zelf snel geneigd bent te zoeken in de richting die je al kent. Bij bewegingsklachten is het logisch om in de richting van fysiotherapie te zoeken. Maar fysiotherapie kan ook van toegevoegde waarde zijn bij aandoeningen waarbij je misschien niet zo snel aan fysiotherapie denkt, zoals Parkinson en COPD. Als je met dergelijke klachten naar de huisarts gaat, kan deze de juiste inschatting maken en eventueel wel doorverwijzen naar de fysiotherapeut. 

Dokter Google als hulpmiddel

Let dus goed op als je internet gebruikt om te zoeken naar een oplossing voor jouw klachten, want verschillende oorzaken kunnen leiden tot dezelfde klachten en bepaalde klachten kunnen verlicht worden op manieren waarbij je niet stilstaat als leek. Bovendien kunnen er andere zaken meespelen die van invloed zijn op jouw klachten, waar je zelf niet zo 1-2-3 aan zou denken. De informatie die je over jouw klachten vindt op internet, kan je wel inzicht geven om je klachten beter te kunnen beschrijven. Dit kan helpen tijdens een bezoek aan onze fysiotherapiepraktijk. Op basis van een lichamelijk onderzoek gecombineerd met jouw omschrijving van je klachten, kunnen wij een diagnose stellen en een behandelplan maken. 

Juist die specialistische kennis van ons als fysiotherapeut, is noodzakelijk om zeker te weten dat de behandeling en de oefeningen goed op jouw situatie zijn afgestemd.

Gebruik de juiste bronnen zoals een fysiotherapeut

Als je dan toch actief bezig wilt zijn met je gezondheid en meer wilt weten over jouw klachten, gebruik dan in ieder geval bronnen waarvan je weet dat ze betrouwbaar zijn. Raadpleeg bijvoorbeeld onze website, waar je veel informatie kunt vinden over allerlei lichamelijke klachten en de behandelingen die wij daarvoor bieden. Wij kunnen het niet vaak genoeg benadrukken: ook hier geldt dat de juiste interpretatie van je klachten door een specialist onmisbaar is.

Heb jij lichamelijke klachten? Neem dan contact op met Fysiotherapie Goes Zuid

Heb je last van pijn of andere klachten bij het bewegen? Ga niet zelf aan het dokteren, maar neem contact met ons op. Wij helpen je graag om op een verantwoorde manier in beweging te komen en te blijven. Bel 0113-220075 voor een afspraak, stuur een e-mail naar info@fysiogoeszuid.nl of vul het contactformulier  op onze website in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

 

fysio goes, fysiotherapie goes, fysiotherapeut goes, positieve effecten, fietsen, fysiotherapie

De positieve effecten van fietsen

In Nederland wonen ongeveer 17 miljoen mensen, maar gezamenlijk hebben wij maar liefst 25 miljoen fietsen. Wereldwijd worden wij dan ook bestempeld als een echt fietsvolk. Door weer en wind of enkel bij mooi weer, voor je plezier of naar je werk; wij fietsen bijna allemaal! En fietsen is gezond! Fietsen helpt om gewicht te verliezen, je conditie en weerstand te verbeteren, diverse ziekten te voorkomen en ook nog eens beter te slapen. En het kan altijd, overal en in je eigen tempo! Ken jij alle positieve effecten van fietsen? 

 

  1. Fietsen helpt tegen overgewicht

Wil je afvallen? Dan is fietsen een goede en verantwoorde manier om dit doel te bereiken. Een half uurtje per dag fietsen op een gemiddeld tempo (dus niet te langzaam), zet de vetverbranding al aardig in gang. Fiets niet te hard, want dan verbrand je meer koolhydraten dan vet. Het mooie van fietsen: de vetverbranding stopt niet na het fietsen! Dankzij de toename van actief spierweefsel gaat de vetverbranding ook na het fietsen nog door. En juist als je wat zwaarder bent, is fietsen ideaal. Doordat je tijdens het bewegen op een zadel zit, hoeven je knieën en enkels je gewicht niet te dragen.

  1. Fietsen leidt tot betere spieropbouw en conditie

Fietsen is goed voor je hele lichaam. Je gebruikt niet alleen je benen en je voeten om te trappen. Je gebruikt ook spieren om in balans te blijven, te sturen en om kracht te zetten. Fiets je regelmatig, dan werk je aan je spieropbouw. Dit verhoogt je uithoudingsvermogen, zodat je steeds langere stukken kunt fietsen met minder moeite. En de kans op blessures is minimaal. Bij andere sporten, zoals bijvoorbeeld hardlopen, worden je spieren en gewrichten veel meer belast, terwijl fietsen net zo goed is.

  1. Fietsen vermindert stress en is goed voor de geest

Fietsen is heerlijk als ontspanning. Je kunt namelijk tegelijkertijd bewegen en om je heen kijken.  Dit geeft een heerlijk gevoel van vrijheid. Fietsen zorgt voor een vermindering van stress en meer ruimte in je geest. Je creëert ruimte in je hoofd die anders misschien vol zat met gedachten, stress en getob. Het is eigenlijk bijna een vorm van meditatie, zeker als je buiten fietst. Alleen dan met extra beweging. Een positieve boost voor je mentale gezondheid!

 

  1. Fietsen helpt ziektes voorkomen

Fietsen is goed voor je immuunsysteem. Door beweging, gaat je bloed beter stromen en worden diverse afvalstoffen afgevoerd uit je lichaam. Ook zal je lichaam sterker worden en beter weerbaar zijn tegen allerlei ziekten en aandoeningen. Vijf of meer dagen per week 30 min tot 1 uur per dag fietsen, maakt je lichaam sterker en beter in staat virussen en griep af te weren. Daarnaast verklein je met fietsen de kans op diabetes type 2 en hart- & vaatziekten. Ook worden je bloedvaten flexibeler en sterker en slibben minder snel dicht.  

  1. Fietsen verlaagt een te hoge cholesterol

Heb je last van een te hoge cholesterol? Dit houdt in dat je LDL cholesterol te hoog is en je HDL mogelijkerwijs juist te laag. Slik je hiervoor medicatie? Dan is meer sporten en fietsen een absolute aanrader. Je LDL cholesterol schiet omlaag, terwijl je HDL juist wordt verhoogd.

 

  1. Fietsen is goed voor je hersenen

Fietsen biedt niet enkel positieve effecten op je lichaam, het is ook goed voor je hersenen. Wanneer je sport gaat je hart harder pompen en wordt de bloedtoevoer naar de hersenen bevorderd. Je hersenen krijgen meer zuurstof en daardoor meer scherpte, helderheid en een beter geheugen!

 

  1. Fietsen zorgt ervoor dat je dieper en beter slaapt

Heb je vaak last van rusteloze nachten, of kan je moeilijk in slaap vallen? Ga dan fietsen: dé manier om beter, dieper en fijner te slapen. Als je iedere dag een half uurtje fietst, heb je minder tijd nodig hebt om in slaap te vallen en slaap je langer. Dat komt ook omdat je fietst in de buitenlucht. De frisse lucht voorziet je hersenen van de nodige zuurstof. Daarnaast kun je je in de natuur heerlijk ontspannen. En omdat je buiten bent en veel daglicht ziet, zal je lichaam een beter bioritme ontwikkelen. Je lichaam zal ’s avonds sneller moe zijn, wanneer het donker wordt. Daardoor val je beter in slaap en zal je ook rustiger slapen.

 

Pak de fiets en ga eropuit!

Ben je geoefend of ongeoefend? Het maakt niet uit.  Fietsen maakt het mogelijk om er met een zeer uiteenlopende groep mensen met verschillende conditie niveaus samen op uit te trekken. Dus pak vandaag nog je fiets en ga op jouw tempo van start. Want van fietsen word je fit, sterk, gezond én gelukkig!

 

Heb jij klachten bij het fietsen? Neem dan contact op met Fysiotherapie Goes Zuid

Heb je last van een blessure of lichamelijke beperking, maar wil je toch de positieve effecten van het fietsen ervaren? Wij helpen je graag te bepalen wat er wél mogelijk is om op een verantwoorde manier in beweging te komen en te blijven. Wil je een afspraak maken om de mogelijkheden te bespreken? Bel dan 0113-220075 , stuur een e-mail naar info@fysiogoeszuid.nl of vul het contactformulier (contactpagina) op onze website in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.