lichamelijke conditie

Belang van beweging voor lichamelijke conditie

Je lichamelijke conditie bepaalt hoe fit je je voelt. Er wordt ook in deze tijden veel gesproken over het belang van een goede conditie. Maar wat zijn de voordelen van een goede conditie? Waarom moet je je conditie langzaam opbouwen? En waarom neemt je opgebouwde conditie zo snel af als je niet meer sport? 

De voordelen van een goede conditie
Je conditie bestaat uit twee delen: een deel dat je van nature al hebt en een deel dat je kunt opbouwen door te sporten.  Het is fijn als je van nature een goede conditie hebt. Zowel op lichamelijk als geestelijk vlak.

Met een goede conditie;

  • voer je de activiteiten in je dagelijkse leven met gemak uit
  • herstel je sneller na een inspanning 
  • neemt de kans op blessures bij sporten af
  • is je weerstand tegen bepaalde ziektes hoger 
  • verlaag je de kans op hart- en vaatziekten
  • verhoog je je stressbestendigheid
  • voel je je fitter en straal je gezondheid uit

Heb je van nature geen goede conditie? Dan kun je je conditie altijd zelf verbeteren door te trainen. Gezien de bovenstaande voordelen, een goede investering!


Bouw je conditie langzaam op
De voordelen van een goede conditie zijn dus enorm, maar ga niet meteen te hard van stapel bij het opbouwen van je conditie. Je lichaam moet eerst wennen aan nieuwe bewegingen en een verhoging van het inspanningsniveau. Om blessures en overbelasting te voorkomen, is het dus belangrijk dat je je conditie stapsgewijs en langzaam opbouwt. Merk je dat je je oefeningen of je training steeds een beetje makkelijker volhoudt? Dan kun je een stapje verder opbouwen. Geef je spieren na een training altijd voldoende rust om zich te kunnen herstellen. Je zult merken dat je lichaam steeds fitter wordt, dat je dezelfde oefeningen langer kunt volhouden en je dus conditie opbouwt. 

Use it or lose it
Wacht je te lang tussen trainingen of sport of beweeg je een lange tijd niet? Dan herstellen je spieren zich weer naar de beginwaarden van voor je laatste training en zullen je conditie en kracht weer afnemen. Dit komt doordat je lijf zeer efficiënt omgaat met bouwstoffen. Op het moment dat je deze stoffen niet verbruikt, levert je lichaam spiermassa in en zet dit om in vetten. Voor een goede conditie is het dus belangrijk om in beweging te komen én in beweging te blijven!

Vragen over je conditie? Wij helpen je graag!


Heb je last van een blessure of lichamelijke beperking, maar wil je toch werken aan je conditie? Wij helpen je graag te bepalen wat er wél mogelijk is om op een verantwoorde manier in beweging te komen en te blijven. Wil je een afspraak maken om de mogelijkheden te bespreken? Bel dan 0113-220075, stuur een e-mail naar info@fysiogoeszuid.nl of vul het contactformulier  op onze website in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Fysiotherapie Goes-Zuid is weer open voor behandelingen

Wij zijn blij dat wij je, onder bepaalde voorwaarden, weer mogen verwelkomen bij ons in de praktijk. Uiteraard hebben wij de noodzakelijke maatregelen getroffen zodat wij de praktijkbehandelingen op een verantwoorde en veilige wijze kunnen hervatten. Dit doen wij aan de hand van een door het RIVM en branchevereniging KNGF goedgekeurd protocol. Veiligheid staat bij ons altijd voorop! In deze nieuwsbrief lees je wat dat precies inhoudt:

Een veilige behandeling

Het is volstrekt veilig en verantwoord om naar onze praktijk te komen. Onze beroepsvereniging (het KNGF) heeft in samenspraak met het RIVM en het ministerie van VWS nieuwe richtlijnen opgesteld voor de fysiotherapie. Als we ons met z’n allen houden aan deze voorzorgsmaatregelen, kunnen we de zorg weer op een veilige en verantwoorde manier aanbieden!

Onze maatregelen

Je behandeling zal anders zijn dan je gewend bent. Om de noodzakelijke maatregelen te kunnen treffen om je zo veilig en verantwoord mogelijk te kunnen behandelen, is de praktijk anders ingericht. Zo hebben wij een maximum ingesteld voor het aantal mensen dat binnen aanwezig mag zijn en gelden er ook andere regels en voorschriften. Deze hangen duidelijk zichtbaar in de praktijk. Wij vragen je begrip hiervoor en hopen op jouw medewerking.

Naast de gebruikelijke coronamaatregelen en hygiënemaatregelen van het RIVM (geen handen schudden, in de elleboog niezen en hoesten, handen wassen met desinfecterend zeep of gel, papieren zakdoekjes gebruiken) gelden de volgende aanvullende maatregelen.

Was na binnenkomst je handen met water en zeep of gebruik desinfectiegel;

  • Houd anderhalve meter afstand van alle aanwezige personen op de praktijk;
  • Kom alleen, of indien noodzakelijk met maximaal één begeleider;
  • Zorg dat je maximaal vijf minuten van tevoren aanwezig bent;
  • Verlaat het pand zo spoedig mogelijk na afloop van je behandeling;
  • Vergeet niet een handdoek mee te nemen;
  • Neem je eigen drinken mee als je tijdens of na een sessie wilt drinken;
  • Kleed je thuis om. Onze kleedruimtes zijn gesloten;
  • Ook onze toiletten blijven zoveel mogelijk gesloten;
  • Houd rekening met elkaar en volg de aanwijzingen van het aanwezige personeel op;
  • Alle fysiotherapeuten werken met persoonlijke beschermingsmiddelen.
  • Na afloop van iedere behandeling worden de behandelbank, eventuele apparatuur, bureau, deurklinken etc. gereinigd.
  • Zelfstandig en in groepsverband trainen is voorlopig nog niet mogelijk.
  • Onze koffie en theefaciliteiten zijn buiten gebruik;
  • Bij onduidelijkheid omtrent het coronabeleid bepaalt de fysiotherapeut hoe ermee wordt omgegaan.

 

Heb je symptomen die passen bij het coronavirus?

❗️Indien je symptomen hebt die passen bij het Coronavirus, kunnen wij je alleen op afstand behandelen, middels een video- of telefonisch consult. De onderstaande symptomen kunnen passen bij het Coronavirus:

  • (neus)verkoudheid
  • hoesten, kuchen of niezen
  • loopneus
  • keelpijn
  • verhoging (tot 38 graden) of koorts
  • kortademigheid
  • geur- en smaakverlies
  • hoofdpijn
  • branderige ogen
  • moeheid
  • je ziek voelen
  • diarree

Ook als je minder dan 72 uur geen symptomen hebt gehad en/of een huisgenoot heeft die minder dan 72 uur geen symptomen heeft gehad, kunnen we je alleen op afstand behandelen, middels een video- of telefonisch consult.

Neem contact met ons op voor een afspraak

Neem altijd eerst contact met ons op. Wij verzoeken je dringend om ook bij tussentijdse klachten niet zonder afspraak naar de praktijk te komen.

Wij bespreken vooraf de situatie telefonisch goed met je door. Bij het maken van de afspraak, zullen wij je een aantal vragen stellen. Het is voor jouw en onze gezondheid belangrijk dat je deze vragen zorgvuldig en naar waarheid beantwoordt. Samen bespreken wij dan of een afspraak zinvol en verantwoord is.

 

We kunnen ons voorstellen dat je vragen hebt. Bespreek die met ons. We geven graag uitleg en advies.
Wij zijn er klaar voor om je weer te ontvangen en je te helpen bij jouw klachten, blijf er dus zeker niet mee lopen!

 

Met vriendelijke groet,

Het team van Fysiotherapie Goes-Zuid

zwangerschap, bekkenklachten, bekkenbodem

Fysiotips voor jonge moeders na de zwangerschap

Moeder worden is een heel bijzonder moment in je leven. En hoewel we nu tijdelijk van kraamvisite overstappen naar ‘raam’ visite, blijft het extra belangrijk om het moederschap te vieren! Wij staan als fysiotherapeut graag stil bij de impact van het moederschap op je lichaam en geven je tips wat je zelf kunt doen om te herstellen van je zwangerschap en je bevalling. 

 

Tip 1: Train je buik- en bekkenbodemspieren

Als je zwanger bent, verandert je lichaam. Je spieren rekken op, vooral de spieren in je buik en bekkenbodem. Ook worden je ligamenten zachter. Ligamenten verbinden botten met elkaar en ondersteunen je gewrichten. Door eenvoudige oefeningen te doen, kun je je spieren versterken. Het is belangrijk om tijdens je zwangerschap oefeningen te doen om je bekkenbodem en buikspieren te versterken en deze oefeningen voort te zetten na de geboorte van je baby.

Het trainen van de bekkenbodem is misschien niet het eerste waar je aan denkt als je net bevallen bent, maar het is wel heel belangrijk. De training kan helpen bij het voorkomen van bekkenbodemklachten als urineverlies, een verzakking of ontlastingsverlies.

Je kunt al starten met bekkenbodemoefeningen vanaf 4 dagen na de bevalling. Dit doe je door je spieren in die regio samen te knijpen (zoals je ook doet als je je plas ophoudt) en weer te ontspannen. Hierbij is het belangrijk is dat je doorademt en de buik, billen en benen ontspannen blijven. Span de bekkenbodem aan op 40-60% van de maximale kracht voor maximaal 10 seconden. Neem tussendoor steeds minimaal twee keer zoveel tijd voor de ontspanning als voor de aanspanning.

Voor je buikspieren geldt: loop vooral niet te hard van stapel. Oefeningen voor je dwarse buikspier kun je vanaf dag 4 na de bevalling oppakken, maar wacht met oefeningen van je schuine buikspieren tot de 10e dag. De training van je rechte buikspieren kun je het beste uitstellen tot 3 maanden na je bevalling.

 

Tip 2: Zorg voor je rug

Nieuwe moeders tillen en buigen meer dan normaal; je baby uit bed tillen, het badje versjouwen of vullen met zware emmers water, je baby verschonen, je baby voeden. Het is belangrijk om goed voor je rug te zorgen. Je kunt je rug helpen door:

  • Een goede houding aan te nemen tijdens het voeden en het tillen;
  • Het tillen van zware dingen zoveel mogelijk te vermijden;
  • Commode en tafels te gebruiken die op de juiste (heup)hoogte staan;
  • Stoelen te gebruiken met een goede rugsteun

 

Fysiotherapie voor moeders bij Fysio Goes-Zuid

Wil je in beweging blijven na je zwangerschap, maar heb je vragen over wat wel en niet mogelijk is in jouw specifieke situatie? Vanuit onze praktijk kunnen wij veel voor jonge moeders betekenen. Neem contact met ons op via de contactpagina.