Help je weerstand een handje tijdens de coronacrisis

Nu wij allemaal met het beperken van gezondheidsrisico’s bezig zijn, is het belangrijk om te weten wat je zelf kunt doen om je weerstand op peil te houden. Hoewel de volgende suggesties geen garantie geven dat je het virus niet krijgt, zijn het eenvoudige manieren om zo goed mogelijk voor jezelf te zorgen.

Tip 1: slaap voldoende

Voldoende slaap zorgt ervoor dat je lichaam de benodigde eiwitten aanmaakt en infecties en ontstekingen bestreden kunnen worden. Deze eiwitten, cytokines genaamd, worden aangemaakt en komen vrij tijdens je slaap. Heb jij last van slaapproblemen? Probeer dit dan overdag te compenseren met maximaal twee dagelijkse dutjes van 30 minuten. Zo verzacht je de effecten van het slaapgebrek op je weerstand en je dagelijkse functioneren, maar schop je niet meteen je normale slaappatroon in de war. Heb je enkel moeite om in slaap te komen? Dan kun je via YouTube zoeken op ‘binaurale beats’. Deze kunnen je helpen om het inslapen te vergemakkelijken.

Tip 2: eet minder suiker

Suiker is de voedselbron voor slechte bacteriën, deze gaan ten koste van de goede bacteriën. Bij een gezond persoon bestaan de darmen voor 85% uit goede bacteriën. Gefermenteerde voedingsmiddelen, zoals zuurkool of wortels, brengen de groei van deze goede bacteriën juist op gang. Hierdoor zul je meer energie en vitaliteit ervaren. 

Tip 3: verminder stress 

Stress is een reactie van je lichaam in tijd van nood om jezelf in veiligheid te brengen. Het maakt ons ook kwetsbaarder voor infecties en ziekten, zowel op het werk als daarbuiten. Er zijn verschillende vormen van mindfulness oefeningen, variërend van de langzaam bewegende houding van yoga en tai chi tot talloze ademhalingstechnieken.

Tip 4: beweeg meer

Regelmatig bewegen helpt om ziekteverwekkers te bestrijden. Je activeert met beweging je immuuncellen en zorgt dat ze actief worden in je lichaam. Daarnaast zorgt beweging dat je meer energie krijgt en kan je gemoedstoestand positief beïnvloeden.
Wil je tips hoe je meer kunt bewegen? Bekijk dan ons artikel ‘Zo zorg je dat je fit blijft’. Heb je moeite om zelfstandig te werken aan je weerstand, dan kunnen onze fysiotherapeuten je helpen. Neem contact op met onze praktijk. Wij zijn telefonisch en per mail gewoon goed bereikbaar.

Zó zorg je dat je fit blijft tijdens de coronacrisis

Om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, vraagt het RIVM waar mogelijk thuis te werken en sociale contacten te vermijden. Alle sportverenigingen en sportscholen zijn inmiddels gesloten. Het is alleen wel heel belangrijk om genoeg te blijven bewegen, juist nu! Wij delen een aantal tips met je hoe je ook vanuit huis fit kunt blijven.

Tip 1: Ga naar buiten, geniet van de natuur

Als je het virus niet hebt, niet in quarantaine zit en niet behoort tot een risicogroep, kun je (nu nog) nog prima naar buiten en buitenactiviteiten ondernemen. Ga lekker wandelen, fietsen of hardlopen, zolang je maar 1,5 meter afstand houdt van anderen. 

Tip 2: Geef je huis een goede lentebeurt

Het huishouden doen is niet alleen praktisch en hygiënisch (zeker nu heel belangrijk), het is ook nog eens gezond! Wist je dat je met 30 minuten stofzuigen 90 calorieën verbrandt? Door meer te doen in het huishouden, blijf je actief en houd je er een goed gevoel aan over.

Tip 3: Ga lekker klussen binnenshuis

Nu iedereen wordt opgeroepen om zoveel mogelijk binnen te blijven, is het nu hét moment om eindelijk eens die wiebelende stoelpoot te vervangen of die muur te voorzien van een likje verf waar op een miraculeuze wijze een koffievlek op is gekomen. Niet alleen je huis knapt ervan op, je krijgt ook nog eens extra beweging!

Tip 4: Een ideaal moment om je tuin op de schop te nemen

Het wordt langzaamaan lente en het wordt beter weer, ondanks het coronavirus. Zolang je afstand bewaart van anderen, kun je prima buiten komen. Zo hebben wij ook goed nieuws voor mensen die van tuinieren houden; tuinieren wordt beschouwd als matige lichaamsbeweging en je kunt gemakkelijk hetzelfde aantal calorieën verbranden als in de sportschool. Graven, harken en maaien zijn bijzonder effectief bij het verbranden van calorieën. 

 

Tip 5: Ook binnen kun je genoeg bewegen

Je huis is in principe 1 grote oefenzaal, waar je heel gemakkelijk gebruik kunt maken van stoelen, banken, tafels en trappen om aan je dagelijkse beweging te komen. Je kunt bijvoorbeeld algemene oefeningen doen zoals yoga oefeningen, squats, sit ups en push ups. Maar je kunt ook de trap op en neer lopen. Hieronder hebben wij wat oefeningen voor je op een rijtje gezet:

(kunnen jullie foto’s of video’s sturen van therapeuten die de oefeningen voor doen?)

Sit ups
1. Buig je knieën en zet je voeten plat op de grond;
2. Leg je handen op de tegenoverliggende schouders, zodat je armen gekruist voor je borst zijn, of achter je hoofd;
3. Span je buikspieren lichtjes aan door je navel richting je ruggengraat in te trekken;
4. Terwijl je je voeten op de grond houdt, til je rustig je hoofd op, daarna je schouderbladen;
5. Houd deze positie een seconde aan;
6. Herhaal stappen 3 t/m 5.

Push ups
1. Ga liggen met je gezicht naar beneden;
2. Druk jezelf op door te proberen de grond bij je vandaan te duwen;
3. Blijf het opdrukken en inzakken herhalen in een gelijkmatig tempo.

Squats
1. Sta rechtop met je voeten ongeveer op schouderbreedte uit elkaar;
2. Duw je heupen naar achteren terwijl je je knieën langzaam richting een hoek van 90 graden buigt;
3. Houd je rug recht en kijk vooruit;
4. Kom langzaam omhoog, terug in de startpositie.

Tip 6: Volg online sportlessen

Ben je gewend om altijd sportlessen te volgen en vind je het lastig om zelf oefeningen te bedenken? Of volg je liever een instructeur tijdens het doen van je oefeningen, volg dan een YouTube kanaal of lessen via een digitale sportschool. Natuurlijk kun je ook meedoen met Nederland in Beweging.

Heb je fysiotherapeutische begeleiding nodig?

Wil je wel bewegen, maar gaat het niet vanwege bijvoorbeeld een blessure of weet je niet welke oefeningen het best geschikt zijn voor je? Neem dan contact met ons op. Onze fysiotherapeuten kunnen door middel van bijvoorbeeld een telefonisch consult of online oefeningen je helpen.. Lees ook ons artikel ‘De fysio biedt zorg, óók tijdens de coronacrisis’. (link)

Corona update: Welke zorg mag je van ons verwachten?

Helaas neemt het aantal besmette mensen met het coronavirus nog steeds toe. Er zijn daarom inmiddels aanvullende maatregelen vanuit het kabinet genomen. Onze praktijk neemt deze maatregelen heel serieus en wij willen dan ook ons steentje bijdragen. De maatregelen hebben consequenties voor de zorg die wij als fysiotherapeut kunnen bieden. Jouw gezondheid en de gezondheid van onze therapeuten staat bij ons op nummer 1. Dit vraagt aan beide kanten wat aanpassingen in de manier van begeleiding en behandeling.

Beoordeling voortgang behandeltraject
Heb je lichamelijk klachten dan kun je dat nog steeds aan ons kenbaar maken via het afsprakenformulier op de site, telefonisch of via mail. Wij zullen telefonisch contact met jou opnemen om uw klachten te beoordelen. Op basis hiervan bepalen wij de vervolgstappen. Hier zijn twee mogelijkheden.

Optie 1: Je wordt op afstand begeleid via online consults en gerichte fysiotherapie oefeningen die aansluiten bij je klacht. In principe gaan wij van deze optie uit. 

Optie 2: Indien wij het toch noodzakelijk achten, zullen wij jou fysiek zien en behandelen.

Bij een fysieke behandeling zullen wij vanaf nu altijd beschermingsmiddelen dragen om je en onze gezondheid te beschermen. Wij staan over de inzet van de beschermingsmiddelen in nauw contact met de huisarts en volgen alle richtlijnen vanuit het RIVM. Vertoon je symptomen van corona, dan zal ook hier in overleg met de huisarts besproken worden wat de mogelijkheden zijn.

Wij zetten ons er ook nu voor in om jou, zo goed als mogelijk en verantwoord is, de zorg te kunnen blijven bieden die je nodig hebt.
Jouw behandeltraject blijven wij volgen -al dan niet op afstand- en je voortgang wordt zoals gebruikelijk vastgelegd in je dossier.
Wij vragen je begrip voor de aanpassingen die momenteel van ons allen nodig zijn.

fysio goes, fysiotherapie goes, fysiotherapeut goes, fysio coronavirus, fysiotherapie coronavirus, fysiotherapeut coronavirus, goes coronavirus

Belangrijke informatie over het coronavirus

Waarschijnlijk volgt iedereen de berichtgeving in de media over het coronavirus. Ook in Nederland zijn er inmiddels steeds meer besmettingen bekend. Om deze reden willen wij jou dan ook informeren hoe wij hiermee omgaan in de praktijk en ook hoe je hier zelf mee om kunt gaan. Belangrijke informatie over het coronavirus Het virus is […]

fysiotherapie

Weet jij voor wat je bij wie terecht kunt?

Het zal je maar overkomen. Tijdens het sporten heb je je enkel verzwikt en het blijft gevoelig. Je zoekt hulp maar weet niet goed wat voor soort hulp je zoekt. Valt dit onder gewone fysiotherapie, manuele therapie of sportfysiotherapie? In dit artikel proberen we zo inzichtelijk mogelijk te maken wat onder wat valt.

Rol van de fysiotherapeut

Als je lichamelijke klachten hebt, kom je eerst in aanmerking voor fysiotherapie. Je kan het ook wel zien als ‘eerste hulp bij bewegingsklachten’. Wij beoordelen je klacht, geven advies, passen behandeltechnieken toe en laten je oefeningen uitvoeren. Afhankelijk van je aandoening maken wij een behandelplan op maat. Op grond van dit plan wordt beoordeeld of algemene fysiotherapie toereikend is, of dat we je doorverwijzen naar één van onze specialisten.

Rol van de manueel therapeut

Elk persoon heeft een voorkeur patroon van bewegen heeft. Dit is ontstaan uit specifieke ervaringen, bij het sporten of misschien wel door pijn. Wanneer het werkelijke bewegingspatroon afwijkt van deze voorkeur, kan dit lichamelijke klachten veroorzaken. Manuele therapie is gericht op het verminderen van dit verschil tussen het werkelijke en het ideale bewegingspatroon.

Rol van de ergotherapeut

De ergotherapeut past ergotherapie toe. Dit is een behandelmethode die gericht is op het zo goed mogelijk uitvoeren dagelijkse handelingen en recreatieve activiteiten van mensen van alle leeftijden. Bij ergotherapie gaat het vaak om fijne motoriek. Wij leren jou bijvoorbeeld na een verlamming jezelf weer weer te kunnen wassen, terwijl er bij fysiotherapie meer oog is voor training van bijvoorbeeld been- en armspieren waardoor je weer in staat bent om te staan.

Rol van de sportfysiotherapeut

Het verschil tussen fysiotherapie en sportfysiotherapie is duidelijker. Sportfysiotherapie is gericht op voorlichting, genezing en preventief behandelen van sporters. Het doel van sportfysiotherapie is dat wij ervoor zorgen dat je weer zo verantwoord mogelijk aan het sporten kunt. Sporters vragen meer van hun lichaam dan mensen die niet sporten. Er wordt meer druk op spieren en gewrichten uitgeoefend, iets waarbij wij jou met sportfysiotherapie bij kunnen helpen met voorlichting en behandelingen. Om met deze informatie antwoord te vragen op de stelling die in de inleiding naar voren komt, wordt afhankelijk van de ernst van je blessure gekeken welke vorm van fysiotherapie het beste toepasbaar is. 

Andere specialismen

Naast bovenstaande specialismen kunnen wij jou ook op andere vlakken helpen. Bekijk op onze site al onze specialismen.