Blessure, sportblessure, fysio, Fysio Goes Zuid

Hoe ontstaan blessures en hoe kun je ze voorkomen?

Wanneer je een (sport)blessure hebt, baal je vaak en wil je weten waar het fout ging en wat je eraan kunt doen om dit in het vervolg te voorkomen. Bij veel gevallen gaat het om de belasting van het lichaam. Je vraagt dus meer van je lichaam dat wat het aankan (vermogen).

Uithoudingsvermogen vs. belasting van het lichaam

Je lichaam heeft een bepaald uithoudingsvermogen. Als de belasting hoger is dan het vermogen, is er een hogere kans op pijn of een blessure. Als we de belasting langzaam vergroten, zal het vermogen van het lichaam langzaam toenemen. Maar als we die belasting sneller toevoegen dan het lichaam zich kan aanpassen, dan is de kans op blessures groter.

Enkele voorbeelden van blessures

Als je een baksteen op je voet laat vallen is de belasting veel groter dan het vermogen en er is geen tijd voor een aanpassing. Een minder overdreven voorbeeld is iemand die te hard van stapel loopt bij trainen. Denk hierbij aan van geen training naar dagelijks een (intensieve) workout doen. Opnieuw is de belasting groter dan het lichaam aankan en hoewel het niet zo abrupt is als de baksteen, heeft het lichaam alsnog geen tijd om zich aan te passen. Ook stress, ziekte, slechte voeding of te weinig slaap hebben hier invloed op. Deze verlaagde capaciteit maakt ons ook kwetsbaarder voor blessures. 

Hoe ontstaat een blessure?

Feitelijk gezien ontstaat een blessure door een verkeerde beweging te maken of, zoals eerder gezegd, overbelasting van het lichaam. Een blessure heeft altijd één of meer oorzaken, zoals bijvoorbeeld een slechte conditie, overgewicht, bekkenscheefstand, en verkeerd materiaal bij het trainen. Uiteraard kan ook een blessure acuut ontstaan, zoals bij het voorbeeld van de baksteen.

Rustig opbouwen na een blessure 

Wanneer je geblesseerd bent, probeer tijdelijk je lichaam minder te belasten door rust te nemen. Maar onthoudt dat bij een langdurige rustperiode, de capaciteit van het lichaam ook afneemt. Als gevolg hiervan is er minder belasting nodig om opnieuw geblesseerd te raken. Dit maakt het noodzakelijk om je training weer rustig op te bouwen tot je op het oude niveau zit. Het belangrijkste om te onthouden is dat op de lange termijn een beetje belasting op het lichaam goed is, zolang je blijft denken aan de tijd die je lichaam nodig heeft om hierop aan te passen. Wanneer je niets doet, past je lichaam zich aan door de capaciteit te verlagen. Door langzaam je activiteit te verhogen, past je lichaam zich hierop aan. Wanneer je het te snel doet raak je geblesseerd. 

Meer tips om blessures te voorkomen

Rustig opbouwen is zeer belangrijk om blessures te voorkomen. Daarnaast willen we jou puntsgewijs tips geven die je hierbij helpen:

  1. Warming-up en cooling-down: dit zorgt ervoor dat de bloedsomloop op gang komt waardoor de spieren en pezen warm worden. Ook is dit beter voor de stofwisseling, waardoor spieren sneller aan de nodige zuurstof/energie komen.
  2. Opbouw sporttraining: Het is van belang om van tevoren je fitheid af te stemmen op hoe zwaar je gaat trainen.
  3. Een goede en gezonde levensstijl voor, na en tijdens het sporten: blijf op gewicht en eet gezond. Tijdens het sporten zul je veel vocht verliezen, het is daarom heel belangrijk om goed te blijven drinken.
  4. Goede sportschoenen: Let hierbij op de schokdemping en grip van de schoen.

Wat kan fysiotherapie (naam praktijk) voor je betekenen? 

Onze sportfysiotherapeut behandelt, begeleidt en adviseert jou als je weer wilt gaan sporten. Heb je een sportblessure? Ook hiervoor kun je bij onze sportfysiotherapeut terecht!

sportfysiotherapeut, sportfysiotherapie, Goes

Interview sportfysiotherapeut Rein-Jan: “Meet jezelf een winnaarsmentaliteit aan!

“Succes hebben, staat 1 op 1 in verbinding met een goede fysieke en mentale gezondheid!”  

Rein-Jan, is fysiotherapeut en mede-praktijkeigenaar van Goes-Zuid. Tevens runt hij in door het hele land verschillende gespecialiseerde fysiotherapiepraktijken in rug- en beenklachten. Hij heeft vooral sporters onder behandeling en dat is niet voor niets. Naast dat hij een gedreven sportfysiotherapeut is, is hij namelijk minstens een even gedreven sporter. Bij Rein-Jan is het alles of niets. Voor zijn sport gaat hij voor het meest optimale resultaat en bij zijn behandelingen eveneens. Hij snapt de sportersmentaliteit als geen ander en daarom voelen andere sporters zich aangetrokken om door hem behandeld te worden. 

“Mijn interesse in het menselijk lichaam is begonnen door de sport. Vroeger tijdens gym ging ik altijd voor een 10. Ook op de padvinderij wilde ik altijd winnen. De beste zijn, het uiterste uit jezelf halen en je lichaam goed kennen is al van jongs af aan mijn manier van leven. Op dit moment ben ik weer hard aan het trainen voor de Zeeuwse kustmarathon. Mijn doel is om deze in 3 uur 15 te lopen. 5 oktober aanstaande weten we of ik het heb gehaald!” 

 

Sport en ondernemen binnen Fysiotherapie Goes-Zuid

Zowel in sport als in het ondernemen zijn een gezonde winnaarsmentaliteit vanuit de juiste mentale en fysieke balans extreem belangrijk. Sport houdt mij scherp en ondernemen blijft mij uitdagen. Ik durf te beweren dat succes hebben 1 op 1 in verbinding staat met een goede fysieke en mentale gezondheid. Dit wil ik ook mijn patiënten meegeven.” 


Fysiotherapeutische behandelingen 

“Samen met mijn patiënt maak ik een plan voorafgaand aan iedere behandeling, die voer ik samen met hem of haar uit. Heeft het geen of te weinig effect dan gaan we op zoek naar het beste alternatief. Net als in de sport; iedere inspanning, of het nu coachend of behandelend is, moet zin en effect hebben. Dit effect moet voelbaar en meetbaar zijn met jou als tevreden patiënt als resultaat!”

“Ons ambacht, de behandeling en de training, is en blijft het belangrijkste! Echter, met de moderne communicatiemiddelen van tegenwoordig zijn we beter geïnformeerd en meer betrokken bij de mensen die we begeleiden. Online portalen waarop duizenden oefeningen staan, het informeren en triggeren van mensen via social media kanalen en contact houden via whatsapp of videobellen bieden ons nog meer de mogelijkheden om nog dichter bij jou als patiënt te staan en daardoor het herstelprocess te versnellen.“

 

De jeugd heeft de toekomst… 

“Ik heb ook veel jonge sporters onder behandeling. Bij de jeugd noem ik altijd dat ze symmetrisch moeten blijven. Dat wil zeggen: recht blijven doorgroeien. Op het moment dat er gewrichtsblokkades zijn in de rug of ledematen en dit wordt niet behandeld, dan gaat het lichaam zich aanpassen aan deze blokkades. Op deze manier verdwijnt de symmetrie in het lichaam.”

“Dit is tevens gelijk een brug naar de senioren die ik zie, want in feite staat geen enkele senior meer ‘recht’. Een behandeling bij een volwassen persoon is nu meer symptoomgericht en niet preventief zoals bij de jeugd. Wanneer een jeugdige sporter, die redelijk fanatiek is, zich 2x meld per jaar bij een goede sportfysiotherapeut, dan is de kans op blessures op oudere leeftijd veel kleiner”

 

Het ontstaan en preventief voorkomen van sportblessures

“Een sportblessure ontstaat meestal door een verkeerde verhouding tussen de belasting en de belastbaarheid van weefsels. Kortom, er wordt te zwaar getraind vanuit onvoldoende opbouw.  Daarnaast gaat het heel vaak mis door een verkeerde techniek, houding en uitvoering.”

“Alles wat je gebruikt, heeft onderhoud nodig. Dit is niet alleen wanneer er iets kapot gaat, maar ook vanuit preventie. Ik ga preventief eens per kwartaal voor een ‘APK-tje’ naar een collega. Daar voorkom ik in mijn geval rugklachten mee.” 

 

Fysiotherapeut bij de wielerploeg van T-Mobile

“Als jonge sportfysiotherapeut heb ik een super ervaring opgedaan als sportfysiotherapeut bij de wielerploeg van T-Mobile.  Jan Ullrich, o.a. winnaar van de Tour de France in 1997, was toen helaas net gestopt.”

“Tijdens het vervoer naar madrid, voor de Ronde van Spanje, had een renner zijn enkel geblesseerd. Zijn scheenbeen was ter hoogte van de enkel naar achteren gaan staan. Dit veroorzaakte een continue pijn bij iedere trapbeweging. De eerste etappe kwam hij op grote achterstand binnen. ‘s avonds meldde hij zich wanhopig bij mij… Met een simpele manipulatie corrigeerde ik zijn enkel, knie en heup. Als laatste legde ik een simpel maar effectieve tape aan bij de enkel die er voor zorgde dat het scheenbeen in de goede stand bleef staan.”

 

En met succes…

“De volgende etappe werd hij tweede, achter Oscar Freire in de sprint. Mijn tape was te zien in alle grote sportkranten in spanje. Te zien was een winnende Oscar Freire met daarachter mijn ‘patiënt’, met een duidelijk zichtbare Rein-Jan tape om zijn enkel. In feite hadden we toen drie winnaars: Zowel Oscar Freire, mijn ‘patiënt’ en ik, die tot op de dag van vandaag niet meer stuk kunnen bij T-mobile.Inmiddels is ‘de patiënt’ wielrenner in ruste en ploegleider bij team INEOS. Wanneer ik hem tegenkom heeft hij het er nog steeds over!” vertelt een trotse sportfysiotherapeut.

 

Tot slot geeft Rein-Jan een tip mee vanuit zijn expertise en ervaring. 

“Meet jezelf een winnaarsmentaliteit aan! Je hoeft niet te winnen, maar iedere dag het gevoel te hebben dat je er alles aan gedaan hebt om die dag een succes te maken. Je zult zien dat in alles wat je doet, je beter wordt. Je familie, je werk en je sport uiteraard!”

 

Zeeuwse Kustmarathon

Vind je het leuk om Rein-Jan te volgen met zijn trainingen naar de kustmarathon toe? Hij houdt alles actief bij op de mobiele app Strava. Wij zullen ook op onze Facebook en Instagram af en toe een post delen. Komen aanmoedigen op de dag zelf mag natuurlijk ook!! 

 

Artikel opgesteld door Iman Padmos, FysioPromotor

 

Wat te doen bij een herfstdepressie?

De blaadjes vallen van de bomen, laat de herfst nu maar komen. Helaas ziet niet iedereen dit zo positief in… Wist je dat meer dan de helft van de Nederlanders last heeft van een herfstdip(je)? Als het bijna winter is raken mensen eerder vermoeid, hebben last van concentratieverlies, wat in het ergste geval zelfs kan leiden tot depressies. Tot slot begint je biologische klok langzaam maar zeker te ontregelen, iets wat veroorzaakt schijnt te worden door de switch van zomertijd naar wintertijd. 

Waar komt een herfst-/winterdip vandaan?

De biologische klok bevindt zich in je hersenen en wordt onder andere beïnvloed door licht. We noemen dit het dag-nachtritme. Het slaaphormoon melatonine speelt hierbij een belangrijke rol. Dit maakt je lichaam aan als het donker wordt. Daglicht remt de productie hiervan. Je begrijpt het al, des te donkerder het wordt, des te slaperiger je je gaat voelen. Zeker als met wintertijd het eerder donker wordt, werkt dat dus vaak niet bevorderlijk voor je gemoedstoestand..

Wat kun je doen bij een herfst-/winterdip?

Afhankelijk van de ernst van je herfst- of winterdip is de eerste stap toegeven en accepteren dat er iets aan de hand is. Probeer je klachten serieus te nemen. Het beste wat je kunt doen, is erover te praten met anderen. Praten lucht namelijk op! Door erover te praten durf je te erkennen dat er problemen zijn. Bewustwording is de eerste stap naar verandering.

Tips bij een herfst-/winterdip

  1. Zorg ervoor dat je iedere dag even buiten bent. Maak een wandeling of fiets een stukje. 
  2. Probeer zoveel mogelijk licht om je heen te creëren. Vaak voel je je al beter als je in een normaal verlichte ruimte met witte muren of een werkplek bij het raam zit. 
  3. Lichttherapie is een andere optie. Intensieve lichttherapie met professionele lampen hebben vaak ook snel effect. 

Of doe een test online

We hebben voor jou een leuke test gevonden waar je zelf kunt kijken hoe gevoelig je bent voor een herfstdip:

https://steun.wijzijnmind.nl/quiz/testgevoeligvoorherfstdipofwinterblues 

Rugklachten, fysiotherapie

Wondermiddelen tegen rugklachten

Op NOS.nl zagen we een interessant artikel over alle ‘wondermiddelen’ die online worden geadviseerd aan mensen met lage rugklachten. Op Google en via Facebook worden heel vaak hapklare oplossingen geboden die vaak lang niet zo effectief zijn als de aanbieder jou wilt laten geloven. 

 

Rugpijn is één van de meest voorkomende klachten van het lichaam. Alleen al in Nederland hebben miljoenen mensen last van rug- of nekklachten. Ruim twee miljoen mensen gaan met deze klachten naar de huisarts en rond de anderhalf miljoen mensen gaan met dezelfde klachten naar de fysiotherapeut. Dit aantal neemt jaarlijks alleen nog maar meer toe. Dit is dus een hele grote groep mensen die zoeken naar een oplossing, waar veel productaanbieders hopen geld aan te verdienen. Dit is ook de reden dat online allerlei oplossingen worden aangeboden, met de belofte de klachten te verhelpen. Dit is echter meestal een loze belofte.

Hapklare oplossing, lang niet zo effectief als je denkt

Waar de medische wetenschap in het duister tast, verkopen bedrijven hulpmiddelen die beloven jouw houding te verbeteren en jouw pijn te verminderen. Zo bestaat een brace die zou leiden tot een betere houding. Bedrijven die dit soort producten maken, kijken naar veelvoorkomende klachten en bedenken daar een product bij. Wij als fysiotherapeuten vinden het kwalijk dat producten worden aangeboden als oplossing zonder dat het bewezen effectief is.

Wij waarschuwen jou dan ook om extra alert te zijn op de wondermiddelen! Met halfbakken logica worden mensen aangesproken op hun klachten. 

Zoeken op Google

Weet je niet wat je met rugklachten aan moet? In ieder geval geen wondermiddelen! Veel mensen gebruiken Google als een medische naslag bron. De online zoekmachine wordt veel toegepast om voor jezelf op een rijtje te krijgen wat de oorzaak kan zijn van de klachten. Je kunt dit wel doen, maar kijk dan goed hoe betrouwbaar de sites zijn waar je de informatie vandaan haalt. Veel aanbieders zijn er op uit om je angstig te maken over je aandoening, daarnaast krijg je vaak meer ernstige aandoeningen te zien dan waar je zelf last van hebt als je zoekt op de symptomen. Dit komt door de volgende redenen:

  • Google noemt heel veel verschillende oorzaken, van nietszeggend tot ernstig. Bij het zien van de ernstige klachten kun je zich je zorgen maken.
  • Vaak zitten er horrorverhalen tussen, want de mens houdt immers van sensatie. Zelfs bij de meest onschuldige aandoeningen wordt wel eens over kanker gesproken. 
  • Google biedt geen oplossingen, of de oplossingen zijn zo vaag dat je niet weet waar je moet beginnen.

Wat moet je dan wel doen?

Aan het begin van het artikel spraken we over de anderhalf miljoen mensen die voor lage rugklachten naar de fysiotherapeut gaan. Dit is niet voor niets! Het klinkt misschien logisch, maar net als NOS.nl, raden wij dit vanzelfsprekend ook aan. Verbetering van rugklachten is een proces, niet iets wat over het algemeen in één keer verholpen kan worden door een ‘wondermiddel’. Wij gaan met jou in gesprek over het soort klachten en de bijpassende behandeling.

Meer weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op en maak een afspraak! 

 

Lees het hele artikel op:

https://nos.nl/artikel/2297967-rugpijn-als-verdienmodel-miljoenen-patienten-doelwit-op-social-media.html