Lopersknie, fysiotherapie, fysiotherapiepraktijk, Goes

Lopersknie: een vervelende sportblessure

Heb je tijdens het sporten brandende, stekende pijn aan de buitenzijde van je knie? Dit kan wijzen op een lopersknie. Deze blessure komt voornamelijk voor bij hardlopers en wielrenners omdat ze (te) veel trainen.

Hoe herken je een lopersknie?

Tijdens het sporten zet de pijn langzaam op. Omdat de pijn steeds heviger wordt, is het
onmogelijk om verder te sporten. Vooral het strekken en buigen van de knie is pijnlijk en
hierdoor zie je soms een lichte zwelling aan de buitenzijde van de knie.

Oorzaak lopersknie

Een lopersknie is het gevolg van een herhaaldelijke wrijving tussen de pees in je been en je dijbeenbot. Bij het wielrennen en hardlopen neemt deze spanning toe en loop je een
verhoogd risico. Dat is ook het geval als je O-benen hebt, slecht schoeisel draagt, je training te snel opbouwt of onvoldoende kracht in je heup- en bilspieren hebt.

Welke factoren spelen een rol bij het ontstaan van een lopersknie?

Risicofactoren zijn: verkeerde trainingsopbouw; verkeerde looptechniek en lopen op
onregelmatig terrein. Er zijn ook aanwijzingen dat een verminderde kracht of disbalans van kracht van de been- en heupspieren kunnen bijdragen aan de klachten. Als je merkt dat je je knie kunt overstrekken, is het risico op een lopersknie groter.

Wat moet je doen bij deze blessure?

Pas je training aan als de pijn tijdens of na het sporten toeneemt. Train minder lang en
intensief. Helpt dat niet? Vraag ons dan advies. Wij kunnen je begeleiden bij gerichte
krachttraining en stretchen van de been- en heupspieren. Het kan noodzakelijk zijn om de sport die de pijn veroorzaakt het beste één tot twee maanden vermijden. Dit hoeft niet altijd, maar het is wel belangrijk dat je in beweging blijft. Een lichtere sport zoals zwemmen, wandelen of rustig fietsen is hierbij ideaal.

Fysiotherapie bij deze klacht

Om te kijken hoe je lopersknie is ontstaan, zullen wij eerst bepalen welke factoren hierbij een rol hebben gespeeld. Meestal bestaat de therapie uit stretchoefeningen, gerichte
krachttraining en loopscholing. Wij geven advies over hoe je jouw looptraining aanpast
zolang je de klachten hebt. Als het beter wordt, kan je je training weer rustig opbouwen.

Meer weten?
Neem vrijblijvend contact op met onze praktijk. Rob Townsend helpt jou graag van je lopersknie af!

fysio goes zuid, fysiotherapie goes zuid, fysio nek, fysiotherapie nek, goes zuid nek, fysio klachten, fysiotherapie klachten, Goes zuid klachten

Nekklachten: Hoe ontstaat ze en wat is het risico ervan?

Hoe ontstaan nekklachten? Nekklachten komen veel voor. Voorbeelden hiervan zijn: nekpijn; artrose; slechte houding; nekletsel en een hernia. Je kunt last krijgen van je nek door aandoeningen die je spieren aantasten, zoals een verkeerde houding tijdens het slapen. Een mooi woord hiervoor is cervicale klachten.

Wat zijn nekklachten?

Bij deze klachten wordt vaak gedacht aan een doffe pijn. Soms wordt deze pijn erger doordat je de nek beweegt of je hoofd draait. Andere klachten zijn gevoelloosheid, tintelingen, scherpe pijn, moeite met slikken, licht in het hoofd en duizeligheidheid. Bij klachten in de nek kun je ook last krijgen van hoofdpijn en schouderpijn. Deze bijbehorende klachten komen vaak doordat de zenuwen in de nek bekneld zitten. 

Hoe ontstaan nekklachten?

Hoe zulke klachten ontstaan is niet altijd duidelijk. Vaak ontstaan ze omdat er verkeerde bewegingen worden gemaakt met de nek. Dit kan komen doordat je bijvoorbeeld een letsel hebt opgelopen tijdens het sporten of een ongeluk hebt gehad. Het is niet zeker of tocht en kou een rol spelen.

Hoe voorkom je nekklachten?

Veel klachten aan je nek kun je tegengaan door te voorkomen dat je verkeerde houdingen aanneemt. Hierbij kun je denken aan het verminderen van risico’s op blessures tijdens het sporten. Sport je intensief? Sporters die deelnemen aan contactsporten kunnen nekklachten voorkomen met behulp van nek versterkende oefeningen of door af en toe een nekbrace te dragen.

Vaststellen van deze klachten

Bij het zoeken naar oorzaken van nekklachten is het belangrijk om te kijken hoe je klachten zijn ontstaan. Hierbij zullen wij kijken wat bepaalde bewegingen met je nek doen: wordt de pijn erger als je je nek draait of wordt dit juist minder? Je nek wordt in rust en beweging onderzocht. Er zijn veel mogelijkheden, afhankelijk van je klachten en eerdere behandelervaringen.

Fysiotherapie voor je nek

Bij nekklachten kun je ons zien als jouw persoonlijke begeleider. De behandeling is vooral gericht op het geven van informatie en advies, het aanleren van oefeningen en het mobiliseren (in beweging brengen) van de nek. Zo kunnen wij jou helpen om snel van je klachten af te komen en ervoor te zorgen dat je niet opnieuw last krijgt van je nek.

fysio goes zuid, fysiotherapie goes zuid, fysio spreekwoorden, fysiotherapie spreekwoorden, goes spreekwoorden, fysio gezegden, fysiotherapie gezegden, goes gezegden

Ode aan de Nederlandse taal

Houd je van woordspelingen en gezegden? Onze Nederlandse taal kent zeer veel spreuken, uitspraken, gezegden en spreekwoorden. Om dichtbij huis te blijven, hebben we voor jou de leukste spreekwoorden uitgezocht die te maken hebben met de rug (en meer).

Spreekwoorden met ruggen

Spreekwoord: Het geld groeit me niet op de rug.

Betekenis: Er moet hard gewerkt worden voor het geld.

Spreekwoord: Een brede rug hebben.

Betekenis: Veel kunnen verdragen.

Spreekwoord: Hij staat met zijn rug tegen de muur.

Betekenis: Hij heeft geen alternatieven meer.

Spreekwoord: Dat gaat achter zijn rug om.

Betekenis: Dat gebeurt zonder dat hij ervan weet.

Spreekwoord: Twee ruggen uit een varken willen snijden.

Betekenis: Uit één ding dubbel voordeel willen halen.

Spreekwoord: Ik heb geen ogen in mijn rug.

Betekenis: Ik kan niet zien wat er achter me gebeurt.

Spreekwoord: Zijn rug jeukt.

Betekenis: Hij vraagt om een pak slaag.

Spreekwoord: De wind in de rug hebben.

Betekenis: Een tijd van voorspoed.

Spreekwoord: De schouders eronder zetten.

Betekenis: Zich ergens voor inzetten.

Spreekwoord: Iemand het hoofd bieden.

Betekenis: Iemand weerstaan.

Spreekwoord: Teveel op je hals halen.

Betekenis: Zich met een probleem laten opzadelen.