Rol-fysiotherapeut-goeszuid

Wat kan een fysiotherapeut betekenen?

Wij merken binnen de praktijk dat onze patiënten, maar ook verwijzers en andere samenwerkingspartijen het soms lastig vinden om een goed beeld te krijgen wat een fysiotherapeut nu eigenlijk allemaal kan/doet en voor welke aandoeningen je wel en niet bij ons terecht kunt. Wij begrijpen dat als geen ander! Er is namelijk geen ander beroepenveld waar zoveel specialisaties mogelijk zijn als binnen de fysiotherapie. In deze blog geven wij daarom meer inzicht in wat de rol van de fysiotherapeut inhoudt binnen Fysiotherapie Goes-Zuid en specialisaties die wij bieden.

Wie zijn onze fysiotherapeuten?

Alle fysiotherapeuten bij Fysiotherapie Goes-Zuid  zijn hoog opgeleide gezondheidswerkers. Onze fysiotherapeuten helpen je als je moeite hebt met bewegen, bijvoorbeeld door pijn in de spieren of gewrichten, een verkeerde houding, een blessure, een operatie of een chronische aandoening. Onze fysiotherapeuten hebben de dankbare taak om het lichaam te helpen herstellen/beter te laten functioneren en pijn te verminderen.

Eisen om een fysiotherapeut genoemd te mogen worden

Een fysiotherapeut moet aan veel eisen voldoen om in het Centraal Kwaliteitsregister KNGF te komen en te blijven. Als een therapeut aan al deze criteria voldoet dan is een fysiotherapeut BIG geregistreerd.  Al onze therapeuten voldoen aan deze criteria. Wil je weten wat de exacte criteria zijn, kijk dan op:

https://fysiotherapievoormij.nl/Eisen-aan-Fysiotherapeut/

De rol van een fysiotherapeut

De rol van een fysiotherapeut is zeer gevarieerd. De fysiotherapeut kan de fysieke toestand beoordelen om problemen te diagnosticeren en een behandelplan op te stellen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van advies, behandeltechnieken en het doen van oefeningen. Afhankelijk van de aandoening en de ernst van de aandoening, wordt altijd een behandelplan op maat gemaakt.

Soorten fysiotherapie

Fysiotherapeuten kunnen zich op veel verschillende gebieden specialiseren. Naast de algemene fysiotherapie zijn er ook specifieke soorten fysiotherapie die wij binnen de praktijk bieden, namelijk onder andere:

  • Vacuümtherapie:
    https://www.vacuumtherapienederland.nl/locaties/vasoqure-goes/ 
  • Krullaards Perfect Reset:
    https://www.kpr.nl

Heb je vragen of wil je voor een behandeling komen? Onze fysiotherapeuten helpen je graag verder!

fysio goes zuid, fysiotherapie goes zuid, posturaal goes zuid, posturaal fysio, posturaal fysiotherapie, houding goes zuid, houding fysio, houding fysiotherapie

UITGELICHT: Posturaal syndroom – houding-gerelateerde rugklachten

Wij als rugspecialisten kunnen het niet vaak genoeg zeggen, maar een juiste houding aannemen is zeer belangrijk om rugklachten te voorkomen. Steeds vaker zien wij mensen in de praktijk komen, die last hebben van hun rug bij langdurig zitten, staan of liggen. Dit, terwijl deze klachten vaak eenvoudig voorkomen kunnen worden door de juiste houding aan te nemen. Maar wat is nu precies een ‘goede houding’? In deze blog gaan wij dieper in op een posturaal syndroom en hoe je dit kunt voorkomen.

Wat is een posturaal syndroom?

Je spreekt van een posturaal syndroom als er teveel stress wordt uitgeoefend op de normale structuren, met andere woorden een ‘verkeerde houding’ aanneemt. Er is hier geen sprake van beschadiging maar de wervelkolom wordt simpelweg te veel en te lang belast. Je kan hierbij denken aan iemand die de hele dag onderuitgezakt achter de computer zit. Geleidelijk aan zal je een zeurende pijn voelen omdat de onderrug zich in een maximaal gebogen positie bevindt. De nek is in deze houding naar voren gebogen. Hierdoor krijg je ook pijnklachten in zowel de rug als de nek.

Symptomen van posturaal syndroom

Mensen met het posturaal syndroom hebben een normale wervelkolom die verder geen pijn doet. De klachten zijn alleen aanwezig wanneer er te lang een verkeerde houding wordt aangenomen. De pijn is meestal een zeurende, maar geen heftige pijn in de rug. Deze pijn kan vaak worden verminderd door te bewegen of anders te gaan zitten. Hierdoor wordt de spanning van de gewrichten gehaald waardoor de pijn afneemt.

Een goede houding om posturaal syndroom te voorkomen

Je spreekt van een goede houding op het moment dat de spanning op de gewrichten van de wervelkolom minimaal zijn. Hierdoor voorkom je pijnklachten in de nek en rug. De algemene regel luidt: ‘Een rechte lijn van het oor naar de schouder naar de heup’. 

Hier volgen wat tips:

    • Juiste zithouding: Het zitvlak moet tegen de rugleuning steunen. De schouders zijn licht naar achteren gebogen en de kin is lichtelijk naar beneden gebogen. De beste hoogte van de stoel is wanneer de heupen en knieën in een hoek van 90 graden staan. Blijf ook niet te lang zitten, maar loop af en toe een stukje of ga even staan. Probeer in ieder geval de rug in beweging te houden.
    • Staan: Dit kan worden getest door tegen de muur te gaan staan. Je staat goed als de hielen, billen, schouders en achterhoofd tegen de muur komen. De onderrug hoort in een lichte boog te staan.
    • Liggen: Een buikligging wordt afgeraden omdat deze houding een hoge spanning op de nek brengt. Zorg ervoor dat bij een rugligging het kussen ook de nek ondersteunt. Probeer bij een zijligging ook recht te liggen, niet in een foetushouding.

 

 

 

Behandeling bij posturaal syndroom

De meeste mensen die hier last van hebben ervaren geen pijn wanneer ze een goede houding aannemen. Vaak is een houdingscorrectie alles wat je nodig hebt om dit probleem te verhelpen. Met behulp van oefentherapie en advisering kunnen wij je helpen om een optimale houding te bereiken. Het lichaam wordt getraind om een goede houding aan te nemen tijdens de dagelijkse handelingen. Ook kunnen stretch- en krachtoefeningen helpen om de wervelkolom te versterken. 

De juiste houding

Er bestaat niet 1 juiste houding. Het variëren van je houding kan al veel pijnklachten schelen dan in eenzelfde houding zitten, ook al denk je aan de tips die hierboven staan. Ook wordt het geadviseerd om af en toe op te staan, even wat te lopen in plaats van uren in eenzelfde houding te blijven zitten.

fysio goes zuid, fysiotherapie goes zuid, bewegen goes zuid, bewegen fysio, bewegen fysiotherapie, hitte goes zuid, hitte fysio, hitte fysiotherapie, warmte goes zuid, warmte fysio, warmte fysiotherapie

5 tips om te sporten bij hogere temperaturen

De zon doet dit jaar opnieuw goed zijn best om warmterecord na warmterecord te verbreken. Tijdens deze hitte is het heel belangrijk dat je verantwoord in beweging blijft. Wil je gaan sporten? Wij geven 5 tips om jouw training zo aangenaam en verantwoord mogelijk te maken in de zomer!

Voldoende vocht innemen is belangrijk tijdens het sporten bij hoge temperaturen

We starten met een van de belangrijkste factoren tijdens het sporten in de hitte; een gezonde waterbalans. Nu is het vanzelfsprekend dat je voldoende vocht binnen moet krijgen, maar het wordt toch nog vaak vergeten. Tijdens het sporten is het belangrijk om te weten dat een gevoel van dorst geen herinnering is, maar een waarschuwingssignaal voor uitdroging. Je lichaam verliest bij hogere temperaturen meer vocht dan gebruikelijk en dus zul je jouw waterbalans vaker moeten aanvullen.  

Het advies, afhankelijk van het lichaamsgewicht, is om op warme dagen minimaal 2,5 tot 3 liter water te drinken. Mocht je gaan trainen, dan komt hier per uur een liter extra vocht bij. Experts adviseren om dit gelijkmatig mogelijk over het uur te verdelen en niet alles in 1x in te nemen. Voldoende vocht beschermt dus niet alleen tegen uitdroging, maar helpt ook nog eens de sportprestaties te verhogen. 

Extra tip; Drink niet alleen water maar ook een isotone sportdrank. Isotone sportdranken bevatten zouten en wat suiker, overeenkomende met de samenstelling van het lichaamswater, zodat deze dranken sneller worden opgenomen

De juiste kleding  helpt bij het reguleren van lichaamstemperatuur

Sporters lopen vaak in snelle flitsende pakjes en dat doen zij niet voor niets. Ondanks dat de commerciële sportmerken vaak ook inzetten op verkoop door design, zit er wel degelijk ook een sportieve kant aan. De kleding is gemaakt van speciale ‘ademende’ stoffen, welke helpen het lichaam de lichaamstemperatuur te reguleren. 

Toch zie je ook nog vaak mensen in de klassieke katoenen kleding, ook dit zit natuurlijk comfortabel. Een van de voornaamste nadelen van een katoenen uitrusting is dat het het zweet absorbeert. Hierdoor wordt het snel nat en zwaar, wat het uiteindelijk oncomfortabel maakt. 

Tijdens een sport waar veel fysiek van een persoon geëist wordt is het slim om hoofdbescherming te dragen. Dit helpt een zonnesteek te voorkomen. 

Dunne kleding in combinatie met lichte sportschoenen helpen dus om het warmere weer goed door te komen en uiteindelijk ook de sportprestaties te verhogen. 

Kies de juiste momenten op de dag om te sporten

Tijdens de warme periode in het jaar, zijn er eigenlijk 2 momenten die het best geschikt zijn om te sporten. Tussen 12 uur en 3 uur is de zon op zijn hoogste punt en daardoor het heetst. Het sporten tussen deze twee tijden is vaak niet meer vol te houden. 

De vroege ochtenduren, voor het werk, is eigenlijk het meest geschikt. De temperatuur is dan het meest aangenaam en vaak de luchtvochtigheid ook. 

In de avonduren is het aan te raden om pas na 22 uur een trainingsrondje in te plannen, wanneer de temperatuur onder de 25 graden komt. Intensief sporten boven deze temperatuur raden wij dan ook niet aan. 

Het belang van een goede warming-up en cooling down voor en na het sporten

Door veel sporters wordt een warming-up bij hogere temperaturen enorm onderschat. Zij gaan er vanuit dat, doordat het warm is, het lichaam ook wel warm zal zijn. Dit is niet zo. Ondanks de hitte, wil het niet zeggen dat de bloedsomloop al in gang is en de spieren extra doorbloed zijn. Doe dus altijd een aantal losse oefeningen om de bloedsomloop op gang te brengen. Uiteindelijk is het lichaam hierdoor beter in staat zich aan te passen aan de niet-ideale omstandigheden en kun je alsnog een gewenste prestatie bereiken. 

Na het sporten en dan vooral in de zomer, heeft elke sporter belang bij een goede cooling-down. Je kunt kiezen voor een koude douche, maar dit is niet de beste oplossing. Doordat de temperaturen tijdens het sporten zo enorm oplopen kan de koude douche als ‘shock’ worden ervaren voor het lichaam. Dit kan leiden tot duizeligheid en zelfs hartritmestoornissen.  

Kies bijvoorbeeld eerst voor 20 minuten ontspanning, welke je het beste kunt invullen met rekoefeningen. Zo heeft je lichaam voldoende tijd om tot rust te komen tussen het einde van de training en de ‘koude douche’ wat dus beter voor je is.

Ga je sporten? Luister naar je lichaam

Iets wat eigenlijk altijd moet, is luisteren naar je lichaam. Een persoon die zich al een hele dag futloos voelt als gevolg van de hoge temperaturen, moet ook bij het sporten geen hoge lichamelijke inspanning van zichzelf vragen. Hierdoor verstoor je jouw eigen evenwicht.  Zolang je geen professioneel atleet bent, zal je geen nadelen ondervinden van het overslaan van een intensieve training. Een kleine wandeling draagt ook al bij aan de nodige hoeveelheid beweging die op een dag geadviseerd wordt! 

Mocht je nu toch vol aan de bak willen gaan, ruil dan de brandende zon in voor bijvoorbeeld een loopband bij de fitness met airco. Het is in geen enkel geval aan te raden meer van je lichaam te verwachten, dan op het moment mogelijk is. 

Mocht je moeite hebben met luisteren naar je lichaam, ondervind je klachten of heb je een zetje in de goede richting nodig? Neem dan contact op met onze praktijk en vraag naar de mogelijkheden.  

fysio goes, fysiotherapie goes, vakantie goes, vakantie fysio, vakantie fysiotherapie, conditie goes, conditie fysio, conditie fysiotherapie, goes zuid, fysio goes zuid, fysiotherapie goes zuid

10 tips om te blijven bewegen onderweg en tijdens je vakantie

Heb je al een zomervakantie geboekt? Je bent zeker niet de enige. Samen met jou trekken de komende weken nog miljoenen andere Nederlanders de wijde wereld in! Veel mensen laten het sporten en actief zijn het liefste thuis en richten zich vooral op het heerlijke eten, de cocktails en lekker luieren op het strand. Nu is het natuurlijk niet zo dat de dagelijkse beweging opeens niet meer nodig is om fit te blijven, alleen vaak wordt er tegenop gezien. Onnodig, want eigenlijk is bewegen op vakantie helemaal niet zo moeilijk als je denkt!

Wist je bijvoorbeeld dat tijdens een strandwandeling al veel meer calorieën worden verbrand dan tijdens een wandeling op een verharde weg? Wij geven je 10 tips om tijdens je reis en op je eindbestemming toch in-shape te blijven. 

Maak je reis zo aangenaam mogelijk met deze 3 tips;

  1. Niets is lekkerder dan vlak voor de vlucht nog snel wat te eten of drinken. Maar wist je dat niet elke maaltijd of drank geschikt is ? Probeer zware maaltijden te vermijden. Deze maaltijden zijn moeilijker te verteren waardoor je niet goed kunt rusten/slapen. Hierdoor verlaat je minder fit het vliegtuig. 
  2. Nu kun je op elke hoek van een vliegveld wel koffie of thee bestellen, maar wist je dat dit eigenlijk een echte no go is? In een vliegtuig wordt een uitdrogende effect op gang gebracht. Deze cafeïnehoudende drankjes versterken dit effect alleen maar. Neem bijvoorbeeld water of een verfrissende smoothie! De laatstgenoemde vult ook gelijk de maag een beetje ;] 
  3. Een slechte zithouding zorgt voor een slechte doorbloeding, slapende lichaamsdelen en stijve spieren. Hier volgen 4 oefeningen die makkelijk te doen zijn en je fit houden tijdens de vlucht of autorit. 
    • Last van zere voeten? Zet je hielen op de grond en probeer je tenen zo hoog mogelijk op te tillen. Doe dit daarna andersom en probeer dan je hielen zo hoog mogelijk te krijgen. Herhaal dit 3x in setjes van 5.
    • Je enkels kun je eenvoudig soepel houden door je tenen op de grond te zetten, hielen in de lucht en vervolgens draai je rondjes. Dit doe je 5x linksom, daarna 5x rechtsom. Dit kun je zo vaak doen als je zelf wilt. 
    • Een oefening die misschien wat moeilijker is bij krappe vliegtuigstoelen, maar als doorgewinterde sporter laat jij je hier niet door tegenhouden; beweeg je linkerknie naar je borst en houd deze houding 15 seconden vast. Daarna wissel je af en doe je het ook met rechts. Ook deze oefening doe je 5x per been. 
    • Ook je bovenlichaam heeft beweging nodig; til je schouders op en draai ze in rondjes naar voren. Dit doe je 5 x en daarna nog eens 5x, maar dan draai je ze achteruit.  Deze setjes kun je zo vaak herhalen als je zelf wilt. 

Houd jezelf ook op vakantie in topconditie

  1. Dat water belangrijk is om te drinken wisten we al, maar je kunt er ook fit mee worden! Ontdek aquabags! Deze makkelijk opvouwbare ‘tassen’ kun je op je vakantiebestemming vullen met water, waardoor je altijd een gewicht hebt om mee te trainen. ‘Geen fitness in het hotel’ is nu geen excuus meer ;]  https://www.youtube.com/watch?v=kHpWIUbaYgg
  2. Nu kennen we het hardlopen over het strand, beachvolleyballen, hiken etc. al een tijdje. Maar iets wat echt van de laatste jaren is, is suppen! Het ziet er redelijk makkelijk uit, maar er komt meer bij kijken dan je denkt. Het vraagt kracht vanuit je benen en een controle over je core, je traint er dus bijna heel je lichaam mee ! Vergeet niet goed in te smeren, want met de weerkaatsing van de zon op het water, gaat het verbranden snel! 
  3. Wil je helemaal opgaan in je vakantie sport en het leren van de echte locals? Bezoek het land waar de sport zijn oorsprong heeft! Leer surfen in Hawaii, ga yoga’en in India, salsa dansen in Spanje, capoeira in Brazilie of zandsurfen in Marokko!
  4. Doe om de dag 15 tot 20 minuten wat spieroefeningen. Denk aan: squats, sit-ups, planking, push up en wat rek en stretch oefeningen. Wedden dat de kinderen of je partner gelijk meedoen als je ze uitdaagt?
  5. Probeer de stadjes in de buurt zoveel mogelijk te voet te bezoeken. Je ziet veel meer dan vanuit een bus of auto en doordat je loopt mis je minder van wat er om je heen gebeurd dan bijvoorbeeld op een fiets! 
  6. Strandwandeling, bergwandeling, boswandeling etc.
  7. Strandspelletjes, waterspelletjes.

De meeste tips zijn natuurlijk ook goed te gebruiken voor vakantie in eigen land! Fijne zomervakantie!